• AIE

Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?

Vi har bestämt att sambons brorsa ska få ta våra bröllopsfoton.
    Han är inte alls utbildad fotograf men väldigt duktig på att fota o det funkar för oss.

Tycker inte speciellt mkt om de traditionella bröllopsbilderna utan vill ha någon som knäpper " utan att jag märker det" o då kommer det här att bli bra. Han kommer dessutom vara med hela dagen så tillfällen för att fota kommer alltid att finnas.

Sen tycker jag att det är alldeles för dyrt att anlita en professionell fotograf. Att jag sen inte äger rättigheterna till bilderna trots den höga kostnaden gör att det känns bättre så här.

Finns det fler som inte ska anlita en professionell fotograf?

• Svar på tråden Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?
  • Morfrumatte

Jag resonerade precis som dig även ifall jag fick många råd att hyra in ett proffs. Det du ska tänka på är att:

1) gå igenom detaljerna - lokalen/platsen - ljussättning i god tid innan
    2) gör ett schema som ni håller er till
    3) testfota på plats
    4) be andra vänner som är bra på att fotografera ta foton på speciella stunder så ni inte bara har en person som tar kort
    5) tänk på att den som fotograferar kanske även är gäst och inte ska behöva fota hela tiden

Vi hade två vänner som fotograferade åt oss och resultatet blev över 4000st foton varav 90% som blev jätte bra.

• anapanasiti

Vi har oxå tankar på att "anlita" vänner för fotografering. M2b´s kusin är duktig på foto och min syster ska följa mig under dagen med deras systemkamera. Jag vill oxå ha spontana kort... då blir man bäst (jag iaf)

• Med stor förväntan

Vi kommer inte heller att ha en professionell fotograf. Mycket billigare och vi kan bestämma över bilderna själva sedan och göra billigare kopior till exempelvis tackkorten.

• jojanna

Min m2b:s syster skall fota oss, hon är inte proffesionell men väldigt duktig och äger en mycket bra kamera..
    Tänkte så att man får hur många fototn man vill ha + att man kan se mellan tagningarna, blev dom bra eller ej och sedan ta ännu fler ifall det behövs

• Jojjo82

Inte heller vi kommer att anlita en proffsfotograf. En av mina gamla klasskompisar som har fotografi som intresse skall fota oss och jag tror det blir jättebra. Jag fotar en del själv och redigerar i PS, så jag vill inte att någon fotograf skall äga rättigheterna till våra bröllopsbilder. Dessutom blir det så mycket billigare

• Leilani

För oss kommer det antagligen bli min far som fotar mest då han har kört en del fotoutställningar och så, dock på amatörnivå. Sen kommer vi även ha sambons far som filmet plus diverse gäster men digitalkameror så jag tror inte bilder kommer bli något större problem. Att posa är inte min grej och jag blir oftast inte bra på sådana foton. Jag vill hellre ha minnen från festen eller brölloppet än poseringsbilder av mig själv som kommer kännas fejkade efteråt.

• Comfortably numb

en riktigt duktig fotograf ser till att det inte blir stela bilder, de kan även få bilderna att bli ännu finare i efterarbetet, framförallt ser de bilder som man annars skulle missa... jag skulle inte våga fota en vän eller släktings bröllop.. tänk om det inte blir bra! kan förstöra relationen flera år framåt.
    Vi har bokat en proffs-fotograf, för oss är det värt de pengarna men för oss är bilderna också väldigt viktiga. Men olika moment är olika viktiga för alla, vi har valt bort andra saker för att ha råd med det vi tycker är viktigt

• Myrmor

min blivandes svåger kommer fota oss. Han jobbar med film och är jätteduktig på foto (men väldigt blygsam). Jag är något av ett fotopucko, och ser inte skillnad på "den perfekta bilden" och en "halvbra" bild.. Så det kommer bli toppen!

• ung blivande brud

En kompis till mig ska fota oss under dagen och kvällen med hennes systemkamera :) tycker det är en utmärkt lösning!

• Suss o Jonas

Vi kommer ha en av sambons bästa vänner som ska fotografera.
    Han har fotograferat i många år och vi litar fullt ut på honom.
    Men kommer ju gå igenom just de där bilderna vi inte vill att han missar.

Sambon har själv varit fotograf på 3-4 bröllop och alla har varit jättenöjda.

Svar på tråden Någon mer som ska låta en vän ta era bröllopsfoton?