• MolsonCanadian

En snål rationalist smälter...

Jag är en mycket rationell människa. Så rationell att mina vänner glor förvånat på mig när jag i akuta krissituationer ska reda ut allt praktiskt som behöver göras. Jag flyger inte omkring på några rosa moln. Jag har ingen särskild dröm om hur ett bröllop ska vara. Jag tänker att huvudsaken är att de direkt drabbade är närvarande så att det som ska bli gjort kan bli gjort.

När min käre vill laga en finmiddag, tänker jag att det inte är nödvändigt. Det går jättebra med spagetti och köttfärssås. När han vill köpa en massa fina saker till vårt blivande gemensamma hem, säger jag att det inte nödvändigt. "Det räcker med 4 sängben. Det finns på IKEA för 89 kr." När han undrar om vi inte ska köpa ny soffa, säger jag att det räcker med ett nytt sofföverdrag för 799 kr. När han skickar mig till guldsmeden för att titta på ringar, så kommer jag hem och har valt mycket billigare ring än han tänkt sig. "Jag älskar dig", säger han. "Jag är billig i drift", säger jag.

Vi har sammanlagt tre schäfrar. När vi var ute på långpromenad härförleden så frös jag om ryggen, varpå han lade armen om mig och sa "Vi kramas en stund". "Jag behöver köpa en väst", sa jag.

När han väcker mig ömt på morgonen reser jag mig raskt upp och säger "Jag måste gå ut med djuret." "Jag har redan varit ute med hundarna och tog med din så att du skulle få sova", säger han.

Vi bor 15 mil ifrån varandra. När vi skulle lösa vårt förhållandes välbefinnande, sa jag rationellt att jag inte kunde flytta till honom för jag hade just fått en tjänst som jag hade påbörjat ett par månader tidigare. "Jag har redan börjat kolla efter jobb hos dig", säger han. "Då löser det sig", säger jag.

Idag, i brevlådan, låg ett stort paket. Ett sånt där paket som man ser inte kommer från något företag eller liknande. Ett brunt paket, med handskriven adress. Med en väst i. En väst med särskilda fickor för hundgodis som behövs när jag tränar med min lilla parvel. En varm väst, så att jag inte ska frysa på ryggen.

Är det konstigt om man smälter och tänker vilken tur att det är just han jag får som man?

• Svar på tråden En snål rationalist smälter...
  • Hemlig2009

Åh, precis min typ av romantik! Omtanke när den är som bäst helt enkelt. Njut!

• MolsonCanadian
    Hemlig2009 skrev 2008-12-01 19:08:34 följande:
    Åh, precis min typ av romantik! Omtanke när den är som bäst helt enkelt. Njut!
    Ja, att man kan bli så lycklig av en fleeceväst. Choklad eller blomster och sånt bryr jag mig inte om. Att han noterat att jag behöver väst så jag inte fryser på ryggen, gör mig fånigt varm, också bildligt talat.
  • mme Plantier

Åh, vad fint! Vilken kille, grattis

• DanKat

Haha, du är verkligen grym på att formulera dig, det var ett riktigt nöje att läsa!! Och vilken underbar kille du har!

• dfk

Grattis till dig att du har hittat en underbar man!

• MolsonCanadian
    DanKat skrev 2008-12-01 20:51:28 följande:
    Haha, du är verkligen grym på att formulera dig, det var ett riktigt nöje att läsa!! Och vilken underbar kille du har!
    Tack... Jag blev alldeles ställd när jag tittade i brevlådan strax innan jag skrev inlägget. "Nämen vännen...", sa jag högt för mig själv. Han är allt bra. Väldigt bra på att hantera mina rationella reaktioner, när han kanske egentligen borde få höra något annat än "Jag behöver köpa en väst". Pratade nyss med honom om det. Men enligt honom är jag visst väldigt enkel och lätt att glädja. Vi är en bra kombination.
  • didis

Jag känner igen mig mycket i det du skriver.

För 2 år sedan fick jag en kupévärmare till bilen i födelsedagspresent. Jätteomtänksamt så jag slipper skrapa bilen på morgonen och - enligt mig - romantiskt.

Min sköterska tycket det var skittrist present och tyckte jag borde fått parfym eller nå´t. Men jag använder ju inte parfym! Hellre då en present med omtanke i.

Tur bara vi tänker lika, jag o maken, för den som väntar sig sidenunderkläder och rosor blir nog besviken av en väst eller kupévärmare...

• MolsonCanadian
    didis skrev 2008-12-01 22:17:42 följande:
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver.För 2 år sedan fick jag en kupévärmare till bilen i födelsedagspresent. Jätteomtänksamt så jag slipper skrapa bilen på morgonen och - enligt mig - romantiskt.Min sköterska tycket det var skittrist present och tyckte jag borde fått parfym eller nå´t. Men jag använder ju inte parfym! Hellre då en present med omtanke i.Tur bara vi tänker lika, jag o maken, för den som väntar sig sidenunderkläder och rosor blir nog besviken av en väst eller kupévärmare...
    Jag hade nog blivit besviken av choklad eller blommor. Det känns väldigt "Jag vet inte och tar inte reda på vad du gillar, så här har du en blomma". Underkläder är det ingen vits att han köper, för jag har så knepig bh-storlek att han garanterat får problem. Och i förlängningen jag, eftersom det inte passar.

Nä, det är just sånt där som man behöver, som man bara nämner i förbifarten, men som han snappar upp och fixar, som är "romantiskt". Om det är en väst, en kupévärmare, en torrboll eller en liter mjölk, är ovidkommande. Poängen är att han hörde och noterade.
  • Babajaga

ÅÅÅ vad fint, blir alldeles tårögd! PRECIS sån är min älskling också! Tänk att man kan ha sån tur i kärlek!=)

• LillEm

Det här var bland det sötaste jag har läst på länge .

• MolsonCanadian

Tack för de fina kommentarerna. Han tycker att jag är mer känslosam än jag låter, så det funkar ändå.

• skille

Jeg syns det er kjempe romantisk, rett og slett fordi mennene forstår hva vi setter pris på:) jeg fikk drømme frieriet mitt barefordi m2b hadde klart å få med seg favoritt filmen min...
    Det er som regel de små tigene som teller:)

Svar på tråden En snål rationalist smälter...