Kallor i brudbukett
Jag skulle vilja ha ca 5st kallor i min brudbukett, med ett band lindat runt skaftet. Ska gifta oss 6 juni, tror ni de är svåra att få tag på då? Jag kan inget om blommor, vad tror ni buketten kan kosta?
Tack för hjälpen!
Jag skulle vilja ha ca 5st kallor i min brudbukett, med ett band lindat runt skaftet. Ska gifta oss 6 juni, tror ni de är svåra att få tag på då? Jag kan inget om blommor, vad tror ni buketten kan kosta?
Tack för hjälpen!
De är inga problem att få tag på. Finns året runt.
priset varierar utifrån längd och storlek på blomman, finns från 20-25 cm ända upp emot meterlånga kallor.
dessutom är prisnivån olika i landets olika delar. Södra Sverige är betydligt billigare, de har inte så höga fraktkostnader som andra delar.
Jag skulle tro att du vill ha de lite större om du bara ska haa fem? Då skulle jag tippa på ett pris runt 700-1000 kr beroende på var du bor. Långa Kallor som dessutom måste förbeställas är jättedyra.
Oj det var dyrt. jag hade nog tänkt en bukett för ca 300-400kr. Är det helt orimmligt??
Tänkte bara ca 5 kallor med ett sidenband runt, kostar det så mycket?
Ida
Det beror som sagt på vilken längd du vill ha och om du ska ha särskild färg.
kallor brukar behöva specialbeställas, för det är inget som finns varje dag hos grossisten., som exempelvis rosor och liljor vanligtvis gör. Därför måste du räkna högt och då minst en hundring per stjälk. Sedan ska det vara band och iallafall ngn krona i arbete. Men långa stora kallor, som jag trodde du var ute efter är verkligen ingenting att satsa på om man "bara vill ha en enkel bukett" då det är bland det mest exklusiva man kan köpa i blomsteraffären. De långa kan mycket väl hamna på 130 kr stjälken eller mer.
Byt blomma om du vill ha en billig bukett, är mitt enkla råd.
Du kanske skulle välja en Orkidé som floristen kan vattendra och knyta vackert band om?
Den lär gå på ca 400 med band om.
Eller några vita liljor som kanske går på mellan 350 -400 inkl allt.
Det är alltså Kallorna som är svindyra, om du har otur. Bättre att veta värsta cenariot, än få en chock vid leverans.
Passionsblomman: Är svarta kallor mycket dyrare än vita?
Tack för ditt snabba svar!
Ska kolla med olika butiker här för prisinfo. Kallor är ju så vackra men jag måste prioritera vad jag vill lägga pengarna på , kan ju inte få allt=)
TACK!
Nej, generellt är det inte så med sorterna, utan mer handlar det om att ifall floristen måste se till att ett visst datum ha en viss sort av en viss länd hemma, så får hon vackert betala vad odlaren kräver i första ledet. Det kan råda brist just den dagen av tusen olika skäl och dessutom har ju hennes leverantörer inget förhandlingsläge gentemot odlaren, så det är mest det som gör priset. Plus längden! Obs att det finns små Kallor för runt 45 kr/st. Det är knappast dem ni menar om ni ska ha bara ngra stycken.
De som är en halvmeter långa kostar betydligt mer, oavsett färg.
Det finns också med i bilden att floristen inte kan beställa styckevis. De flesta blommor kommer i buntar om 20 stjälkar.
Mer exklusiva kommer om 10.
Floristen kan antagligen inte göra mycket annat av de som inte ska vara i buketten, utan behöver ha täckning för inpriset på hela bunten, dvs måste ha en aning högre påslag på blommorna just vid dessa specialbeställningar.(obs! jag menar inte att man tar dubbelt betalt, bara att man inte får låta allt bli svinn, då har man gjort en förlustaffär som florist och det håller ju inte, så det blir ngra procent dyrare än vanligt.)
Kallor är jättefina, men jag tycker ärligt att de är lite av en modeblomma också, och det finns mängder av andra jättefina blommor, med en elegant och ren känsla som ju Kallorna har.
Lycka till!