• nieuwy

Varför lägger andra sig i inbjudningslistan?

Känner att jag håller på att få en inbjudningslista och bröllopsarrangemang som VI (min blivande make & jag) ej riktigt bestämmer över själva. Min blivande svärmor har önskemål om vilka som ska bjudas och uppger att hon ej vill komma om de ej kommer...
    Det gäller avlägsna släktingar på min bilvande makes sida men de enda släktingar på den sidan.
    Hon har tagit upp detta tidigare, men när jag och min blivande har diskuterat det bara vi har han sagt att han ej känner att de behöver bjudas.
    Om min blivande make önskade detta skulle jag naturligtvis inte säga något. Med ett kuvertpris på ca 1300, blir dessa extra 6 gäster 7800! Både min blivande makes mamma och mina föräldrar bidrar delvis till vårt bröllop. MEN det är ju trots allt VÅRT bröllop... Desstutom sa min blivande inte ett ord när hon tog upp detta med tårar i ögonen för någon vecka sedan. Jag känner att viss släkt bjuder vi ändå för att vi måste. Hjälp mig någon!

• Svar på tråden Varför lägger andra sig i inbjudningslistan?
  • didis

Nja, om hon bidrar med mycket pengar till ert bröllop tycker jag nog hon har rätt att ha synpunkter även om vilka som skall bjudas. Hon betalar ju i så fall deras kuvertpris själv så att säga.

Mitt råd är antingen att avstå från hennes pengar och då är ni helt fria att forma bröllopet som ni vill eller antingen acceptera att det finns personer hon vill att ni bjuder men hon betalar själv för dem genom hennes bidrag.

Själv har jag varit livrädd för att hamna i sådana situationer och därför betalar vi själva. Förutom att min mamma satt in 10.000 på mitt konto mot min vilja...

• nieuwy

Problemet är min blivande svärmor är ur balans efter att min blivande makes pappa gick bort förra året, så hon är VÄLDIGT känslig. Jag håller med Didis att eftersom hon bidrar med pengar så kommer det en viss skyldighet med detta,MEN härom dagen sade hon att hon helst bidrar med pengar till andra utgifter till bröllopet än middagen samtidigt som hon tårögd lägger till 6 nya gäster...

• didis

nieuwy, om hon är i den situationen ser jag ingen annan utväg än att hon åtminstone delvis behöver strykas medhårs (hur mycket beror på hur trevlig hon är när hon är i balans).

Hur lång tid är det kvar till bröllopet? Finns det chans att hon återhämtar sig känslomässigt tills dess (om det tex är nästa höst)?

Är hon manipulativ "till vardags" hade jag varit tuffare men om hon är inne i en tuff period nu kan det kännas som en tröst för henne att ha många släktingar runt omkring sig på festen och hon riskerar inte att känna sig så ensam utan sin man.

• nieuwy

Jag tycker väldigt mycket om henne, vill inte såra henne och hon är inte en manipulativ människa.Det ska tilläggas att släkten det handlar om kommer från min blivande makes pappas sida inte hennes.Släkt på hennes sida kommer till bröllopet.Men naturligtvis vill jag inte göra henne mer ledsen, men det känns om vi förlorar greppet om vårt bröllop. Du har till viss del rätt, didis.

• 090208

Din man vill ju inte heller bjuda dom, sa det ar ju inte du som ar 'omojlig'...

Och det ar din blivande som far prata med henne.

• didis

jag förstår din känsla av att "förlora greppet".

Hon är uppenbarligen känslig nu efter sin makes död och kankse kan ni säga till henne att ok, de här sex bjuder vi men se´n får det vara stopp?

Den som är inne i en sorgeprocess tänker inte alltid riktig rationellt och har tankarna på annat håll så var extra tydliga mot henne. Hon riskerar att tolka det ni säger på annat sätt än ni tänkt er och egentligen menar.

nieuwy skrev 2008-11-29 17:38:12 följande:
    Jag tycker väldigt mycket om henne, vill inte såra henne och hon är inte en manipulativ människa.Det ska tilläggas att släkten det handlar om kommer från min blivande makes pappas sida inte hennes.Släkt på hennes sida kommer till bröllopet.Men naturligtvis vill jag inte göra henne mer ledsen, men det känns om vi förlorar greppet om vårt bröllop. Du har till viss del rätt, didis.
  • nieuwy

Tack för stödet alla! Jag behövde nog bara ventilera lite, tacksam för alla åsikter. Känns iofs lite som dagens I lands problem nu, jag har ju trots allt hittat min alldeles underbara man som jag ska få gifta mig med...

• 090208

Sant, vi ar alldeles for bortskamda...

MEN, dom extra gasterna kommer ju som sagt kosta 7.800 kr!! Tycker jag ar en hel formogenhet!

nieuwy skrev 2008-11-29 18:39:10 följande:
    Känns iofs lite som dagens I lands problem nu, jag har ju trots allt hittat min alldeles underbara man som jag ska få gifta mig med...
Svar på tråden Varför lägger andra sig i inbjudningslistan?