• FruHamberg

Amaryllis i brudbuketten?

Har kommit på att jag skulle vilja ha vita amaryllis i min brudbukett, kanske tre stycken eller nått sånt. eftersom vi gifter oss 21/2 så hade jag tänkt köpa dessa efter jul(köpa dem som det inte kom några blommor på) och försöka få dem att blomma till den stora dagen. har så klart en back up plan, känns ju lite vanskligt.
    Så nu till mina frågor .
    Är detta ens möjligt?
    Är det bättre att sätta egna lökar än att köpa de som inte blommar?
    Hur bör man förvara dem för att få till blomningen till rätt någorlunda rätt dag? När bör man ta ut dem i värmen(antar att de förvaras mörkt och svalt innan)?
    Hur många bör man plantera/köpa? Bör man även (om man planterar själv) sätta lökarna i omgångar, alltså några vecka 1 några till vecka 2?
    Några andra tips och råd?

Är helt lost när det gäller blommor, har verkligen inte gröna fingrar . Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 21:29
    Ska kanske tillägga att min syster kommer att binda min bukett, om det spelar nån roll

• Svar på tråden Amaryllis i brudbuketten?
  • passionsblomman

Jag tycker du ska kolla med floristen i din blomsteraffär om de inte kan få hem vita på snitt istället, för enkelhetens skull.
    annars köper du krukade lökar vid nyår och ställer svalt så de inte slår ut för snabbt. Mörker drar ut på det ytterligare.Ta fram dem i värmen ca 2 veckor innan de ska vara i full blom.

men kolla snittmöjligheten först. det är lättast.

• FruHamberg

Hm, finns de på snitt? Ok, ska kolla upp det. Låter ju helt klart enklast. Tack för tipsen passionsblomman!!

• cazan

Håller med Passionsblomman! Kolla först amaryllis som snittblomma...det spar nog både tid, pengar och svett! Runt den tiden är det ju inga problem att blomsteraffärerna har vita snittamaryllis hemma, och du kan få dem precis så utslagna som du önskar då.

För övrigt tror jag det kommer bli jätteläckert med en amaryllisbukett! Om du vill dekorera festlokalen i samma tema så är en rolig grej att hänga snittamaryllis upp och ner och sedan fylla den med vatten...lite annorlunda dekoration som väcker uppmärksamhet!

• passionsblomman

Ja! ta Cazan på orden! det är ju en maffig blomma att dekorera med1 oavsett om du jobbar opå höjden, eller häger dem, eller för den delen använder dem lågt som bordsdekorationer.

Dessutom finns det flera olika sorter av vita, så ta dig en god titt redan nu! det är Amaryllistider från och med nu i blomsteraffärerna!

• cazan

Puh, vilken tur att vi tycker lika passionsblomman!

• passionsblomman

*fnissar ohejdat*

cazan skrev 2008-11-27 22:02:13 följande:
    Puh, vilken tur att vi tycker lika passionsblomman!
  • silvera

Hej, jag hade också velat ha amaryllis i min bukett, eftersom jag hade sett en sådan snygg bukett med det i mitten.
    Men min florist avrådde mig, eftersom jag skulle ha bukett i hållare, och att den då tog upp för mycket plats för resten av blommorna. Men om man gör utan hållare, så funkar det nog jättebra!

• passionsblomman

Ja, att sticka amaryllis i hållare är ungefär som att jobba med ihålig purjolök... Jättesvårt!Då får man använda enstaka klockor, mycket lågt och skaftade.

men med stjälkarna kvar går det bra!

silvera skrev 2008-11-27 22:28:36 följande:
    Hej, jag hade också velat ha amaryllis i min bukett, eftersom jag hade sett en sådan snygg bukett med det i mitten.Men min florist avrådde mig, eftersom jag skulle ha bukett i hållare, och att den då tog upp för mycket plats för resten av blommorna. Men om man gör utan hållare, så funkar det nog jättebra!
  • FruHamberg
    cazan skrev 2008-11-27 21:50:50 följande:
    För övrigt tror jag det kommer bli jätteläckert med en amaryllisbukett! Om du vill dekorera festlokalen i samma tema så är en rolig grej att hänga snittamaryllis upp och ner och sedan fylla den med vatten...lite annorlunda dekoration som väcker uppmärksamhet!
    Hänga den uppochned och fylla med vatten?? Hur, vart fyller man vattnet? *känner mig mycket förbryllad*
  • FruHamberg

Ca hur mycket kostar den som snittblomma då? Bara så att man vet ungefär.

• passionsblomman

Det är en blomma som har helt ihålig stjälk. därför kan stjälken fungera som vas åt blomman om man hänger den upp och ner. det set ballat ut i ett föster tex, eller ner ifrån taket...

beroende på sort brukar de kosta ngnstans runt 60-80 kr st för dem som är i den "vanliga" storleken.

mindre sorter ligger på runt 45-55 kr.

• FruHamberg

Ok, då förstår jag. Jag såg framför mig att vattnet hade nån estetisk funktion, haha så dumt nu när jag vet....

Ok, det var ju inte så blodigt pris när man inte ska ha så många. Hur många bör man ha för att få en snygg bukett och tycker ni att man borde ha något mer? Tänkte inte ha dem någon hållare, utan bara ha något sidenband runt stjälkarna. Funkar det? Tusen frågor igen...

• passionsblomman

Tre fyra stycken beroende på sort och storlek. Emellan är det fint med vintergrönt som tex Ilex Blueprince och Mjuktall, och så är jag ju en riktigt svag en för blomman som heter Vaxblomma. kolla den i mitt galleri! i vitt eller ljusrosa föreslår jag. (peka på bilderna så ser du namnen)

FruHamberg skrev 2008-11-27 23:10:17 följande:
    Ok, då förstår jag. Jag såg framför mig att vattnet hade nån estetisk funktion, haha så dumt nu när jag vet.... Ok, det var ju inte så blodigt pris när man inte ska ha så många. Hur många bör man ha för att få en snygg bukett och tycker ni att man borde ha något mer? Tänkte inte ha dem någon hållare, utan bara ha något sidenband runt stjälkarna. Funkar det? Tusen frågor igen...
  • cazan

Jag tror tre st amaryllis blir perfekt om du inte vill ha något mer emellan, för annars blir det svårt att binda ihop den eftersom fyra st stjälkar blir som en fyrkant... Sen när stjälkarna är snittade så är ett tips att binda lite snygg ståltråd eller liknande längst ner runt varje stjälk, då de efter en stund flikar upp sig och det blir inte så snyggt.

• PennyJenny

Tejp på änden av stjälken är också ett bra sätt att hindra krullet. Funkar även i vatten.

• cazan

Ja, tejp funkar precis lika bra...tänkte mest att det var lite stiligare på en brudbukett med någon tråd..

• passionsblomman

Just precis! Och tråd därnere såklart!Med någon liten krusidull ...

cazan skrev 2008-11-28 09:40:29 följande:
    Jag tror tre st amaryllis blir perfekt om du inte vill ha något mer emellan, för annars blir det svårt att binda ihop den eftersom fyra st stjälkar blir som en fyrkant... Sen när stjälkarna är snittade så är ett tips att binda lite snygg ståltråd eller liknande längst ner runt varje stjälk, då de efter en stund flikar upp sig och det blir inte så snyggt.
  • FruHamberg

Oj, så mycket bra tips och råd jag har fått!! Är så tacksam

Svar på tråden Amaryllis i brudbuketten?