• bumbelbee

Rengöra - koka ringen?

Har en guldring med en diamant. När jag köpte ringen fick jag rådet att koka den någon minut i vatten med lite diskmedel, när jag ville rengöra den. Är det någon som provat eller har något annat tips? Är lite rädd för att diamanten ska spricka...

• Svar på tråden Rengöra - koka ringen?
  • Hemlig2009

Jag brukar bara använda hett vatten och lite diskmedel. Låter ringarna ligga en stund och sedan gör jag rent med en gammal tandborste.

• JPerlestam

Jag brukar lägga aluminiumfolie i botten på en plastbalja, hälla i kokande vatten, bikarbonat o lite diskmedel. Funkar på både silver o guld o ger verkligen resultat!

• T RO

Samma ska brukar jag göra fast med helt vanligt salt istället för bikarbonat o diskmedel.

JPerlestam skrev 2008-11-25 23:49:54 följande:
    Jag brukar lägga aluminiumfolie i botten på en plastbalja, hälla i kokande vatten, bikarbonat o lite diskmedel. Funkar på både silver o guld o ger verkligen resultat!
  • Pumpkin
    Hemlig2009 skrev 2008-11-25 23:14:11 följande:
    Jag brukar bara använda hett vatten och lite diskmedel. Låter ringarna ligga en stund och sedan gör jag rent med en gammal tandborste.
    Så gör jag också.

Det viktiga är bara att se till att tandborsten är ordentligt mjuk så att man inte repar ringen...
    Alla älskar Skellefteå AIK
  • fru AM

Diamanter spricker inte (om de är äkta). Varmt vatten, yes (handdiskmedel) och en gammal tandborste är det bästa för att göra rent diamantsmycken hemma. (Detta enligt en gemmolog/smyckesvärderare på Bukowskis) MEN inte om smyckena har pärlor - smycken med pärlor blir mycket lätt förstörda och bör rengöras av juvelerare/fackman.

Min guldsmed (som gjorde mina ringar) erbjuder rengöring med jämna mellanrum i sin UV-apparat. Ringar i vitguld bör också rodieras om vartannat år för att få tillbaka sin vita glans (vitguld är nämligen ganska grått i sig och den blanka, fina, ljusa färgen är ofta ett lager rodium som slits ner med diden)

• Hemlig2009

fru AM, jag har aldrig rodinerat om mina vitguldsringar då jag hellre har den grå nyansen, har den från början.

• JoPe2009

Jag har en ring med en infattning som gör att det är svårt att komma åt under själva stenen även om den så att säga "hänger i luften" (och blir smutsig underifrån) och jag brukar koka den i diskmedel vilket funkar toppenbra.

Det är ingen som helst risk att diamanten ska spricka eller att guldet ska påverkas, det behövs betydligt mycket mer än en temperatur på drygs 100 grader för att det ska ske!

Någon borste behövs inte och det är bra för jag skulle inte komma åt överallt i alla fall.

Svar på tråden Rengöra - koka ringen?