• trettonhelgsbrud

Frostskadad brudbukett?

Gifter mig i trettonhelgen, dvs mitt i vintern. Det kan ju bli plusgrader o småspiksregn men det kan ju oxå bli en fantastisk vinterdag med 15 minusgrader. Vi ska fotografera oss utomhus innan vigseln. Har nu börjat fundera på brudbuketten...vad har man för blommor som klarar iskall vinter? Man vill ju inte att blommorna ska sloka mitt under vigseln. Finns det någon som har några bra tips?

• Svar på tråden Frostskadad brudbukett?
  • Marie88

Passionsblomman, ett jobb för dig!

• f1bride

Undrar också om detta! Är rosor bra?

• Im yours

Tack för att någon tog upp det. Hade oxå hunnit ora mig lite. Rosor, och liljekonvaljer i min bukett, på nyårsafton.

• passionsblomman

Det är helt enkelt så, att blir det minusgrader så går det inte att fota buketten ute, för då fryser den och det mina vänner är ingen vacker syn när de tinar. Sloka är bara förnamnet....

Är det bara ett par minus kan man försöka ha buketten varmt i närheten, en bil eller så, eller i en stor kartong som man isolerar med tex bubbelplast Sedan får man ta bilderna som inte visar buketten och så snabbt som attan ta fram buketten och ta de bilderna i ett svep och så stoppa in blommorna i värmen igen.

Blommor som inte ska vara ute alls när det är under 15 plusgrader, är de tropiska, som tex orkidéer. De fryser nämligen redan då.

15 minus, då får ni vackert ta bilder utan blommor eller gå in!

• Im yours

Tack ännu en gång, passionsblomman.

• passionsblomman

Vassegó!

och sov gott, nu måste den här slokiga växten sova några timmar!

Im yours skrev 2008-11-23 22:31:48 följande:

Tack ännu en gång, passionsblomman.
  • Brudgummarna

Om man verkligen vill fota innan så tycker jag att man ska överväga att beställa två buketter. Även om det bara är några minusgrader så är det riktigt svårt om det är lite blåsigt att skydda ens de härdigaste snittblommor.

Om man har en bukett extra så är man helt fri att fota hur man vill och man riskerar ingenting.

• passionsblomman

Helt riktigt.

Vanligaste frågan av alla i forumet är dock "vad kostar...."
    och det brukar anses dyrt med bara runt 1000-1500 kr för buketten, så det kanske inte är så många som är beredda att göra det?

Hur kul är det förresten att fotas ute i svinkyla? Gå in med er!

Brudgummarna skrev 2008-11-24 09:03:58 följande:
    Om man verkligen vill fota innan så tycker jag att man ska överväga att beställa två buketter. Även om det bara är några minusgrader så är det riktigt svårt om det är lite blåsigt att skydda ens de härdigaste snittblommor.Om man har en bukett extra så är man helt fri att fota hur man vill och man riskerar ingenting.
  • Brudgummarna

För att inte tala om hur svårt det är att få snygga porträtt i snömiljöer. Fast med rätt fotograf, gott om tid och frosttåliga kinder kan det givetvis bli fantastiskt.

Svar på tråden Frostskadad brudbukett?