• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 22 Nov 13:47
    1899 visningar
    4 svar
    4
    1899

    Partnerskapsförättare - ytterligare några frågot!

    Jag fick veta förut vad en partnerskapsförättare säger och hur långt det är etc.

    Nu undrar jag:
    Någon sa att man kan dra ut på cermonin genom att hålla tal etc.
    Vist får man ha egna löften också? Vet inte om det också är en Amerikansk tradition där man skrivit egna löften till varandra.

    En 2 minuters ceremoni känns så himla tråkigt!

    Och en sak till:
    Om man vill ha någon psalm trots att det inte är kyrklit, är det möjligt?
    Det finns en psalm som betyder väldigt mycket för mig som jag funderar på att fråga M om vi kan ha med. Men förättaren kankse inte tycker det passar sig med en kristen psalm när man inte gifter sig i kyrkan?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Partnerskapsförättare - ytterligare några frågot!
  • Brudgu­mmarna
    Äldre 22 Nov 16:01
    #1

    Vanligtvis så får man utforma ceremonin hur man vill. Psalmer är rätt vanligt men det är värt att prata med förättaren om ens planer. Sånger, tal och egna löften är väldigt vanligt.

  • tonårs­morsa
    Äldre 22 Nov 16:19
    #2

    Tror att det är samma som vid borgerlig vigsel. Gå in och läs lite här på BT under bröllopsplanering - borgerlig vigsel. Står inget särskilt på partnerskap, men har fått för mig att det är samma "ritual" som används.

    Vi ska ha borgerlig vigsel. Kommer att bygga ut den med diverse dikter, solosång, ringvälsignelse, egna löften etc. Upplägget blir detsamma som vid kyrklig vigsel men istället för psalmer har vi vanliga sånger, bibelläsning byter vi mot diktläsning...

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 22 Nov 16:20
    #3

    Härligt! Då kan det bli riktigt härligt :)


    tonårsmorsa skrev 2008-11-22 16:19:08 följande:
    Tror att det är samma som vid borgerlig vigsel. Gå in och läs lite här på BT under bröllopsplanering - borgerlig vigsel. Står inget särskilt på partnerskap, men har fått för mig att det är samma "ritual" som används. Vi ska ha borgerlig vigsel. Kommer att bygga ut den med diverse dikter, solosång, ringvälsignelse, egna löften etc. Upplägget blir detsamma som vid kyrklig vigsel men istället för psalmer har vi vanliga sånger, bibelläsning byter vi mot diktläsning...
  • tonårs­morsa
    Äldre 22 Nov 16:22
    #4

    Mmm, man tar bara det bästa av det bästa!


    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 16:20:28 följande:
    Härligt! Då kan det bli riktigt härligt :)
Svar på tråden Partnerskapsförättare - ytterligare några frågot!