• Lennarts Fru

    Adoption ?????

    Jag undrar var man får reda på saker om att adoptera.
    typ, vad ställs för krav på dom som adopterar?

    hur gör man för att "ansöka" om adoption, hur ska man gå till väga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-21 21:30
    Är de någon som själv har adopterat eller känner någon som har de och har erfarenhet om de så berätta gärna =)

  • Svar på tråden Adoption ?????
  • ElinPierre

    Jag skulle gissa att en bra väg är att ta kontakt med er hemkommun först- de vet ju absolut vilka snirklar ni behöver ta och vilka ni ska prata med!

  • 27juni2009

    Om ni vill läsa på lite så att säga så sök på adoption o gå in på adoptionsbyråers hemsidor. Gå sen in på familjeliv in i adoptionstråden så kan du få super mycke tips om både d eena o de nadra. vi har en släkting som adopterat, har en lärare som gjort samma sak så lite har man hört på vägen

  • Lennarts Fru

    ser att man inte får adoptera förens man är 25, så nu vet jag de i alla fall.. =) 5 år kvar för mig då..

  • 27juni2009

    ekonomi ska ju vara en viktig faktor oxå, dels kostar det mycket att adoptera o dels så vill de se att man har en stabil ekonomi.
    Angående de som vill adoptera så görs ju en grundlig utredning om man har någon forma va sjukom/handikap, de rotar djupt där m ingående frågor fick jag höra iallafall. exlivet ska de veta typ allt om oxå;-( så de e nog ingen rolig/lätt process att gå igenom. de ni kanske kan göra e att betala medlemsavgift till en adoptionsbyra för o tjäna tid i kön

  • Augusti2010

    Man har kontakt med någon adoptionsbyrå och socialen (familjerätten). Sistnämnda utreder er lämplighet, men i slutändan är det tingsrätten som beslutar. Dock inte förrän allt är klart och ni fått hem barnet och allt.

  • Miss Biii

    det där med åldern kan man söka specialtillstånd om...

Svar på tråden Adoption ?????