Vi ska inte ha en kyrklig vigsel - men det beror mest på att jag varit gift tidigare och därför gärna vill göra nåt annorlunda den här gången och inte för att jag har något emot den kyrkliga ceremonin.
Jag tycker att man borde göra som du säger, nämligen skippar den juridiska biten.
Visst jag förstår absolut grejen med att man vill att själva ceremonin, som man planerat och drömt om, ska vara det tillfälle när man gifter sig "på riktigt". Av den anledningen ska vi släpa ut en VF till en ö i skärgården och alltså inte gifta oss i rådhuset innan/efter ceremonin som kanske varit lite enklare.
Men jag har bott flera år i Tyskland och där måste alla först gifta sig borgerligt, sen kan man ha vilken slags ceremoni man vill dagen efter (Om man nu vill göra nåt mer dvs). Så där har de flesta 2 bröllop, ett på fredagen och ett på lördagen. Ett mindre där man kanske går ut och äter med familjen och sen en fest. Inget konstigt alls tycker de. Så jag tror man vänjer sig.
De par jag känner här som först gift sig borgerligt här och sen utomlands har upplevt att båda tillfällena varit lika häftiga. Olika men bra.