• Bride in England

Vanta med att forsoka??

(Har redan lagt in ett 'svar' i en annan trad om detta)

Vad tycker ni jag ska gora? Det ar sa att vi kan egentligen inte borja forsoka forran om 6 manader for det ar sa lange jag maste ha jobbat pa mitt jobb for att fa betald mammaledighet. Annars far man minimi-pengar fran staten, ca 5000 kr i manaden (racker inte langt i England )

Vi aker pa smekmanad pa sondag tva veckor och jag kommer att ha ÄL da. Vill SA garna forsoka fa en honeymoon baby!! Men det blir VALDIGT svart ekonomiskt om det hander. Vet inte ens om vi klarar det. Men pa nagot satt skulle det nog ga!

Eftersom det verkar ta sa vansinnigt lang tid for manga att bli gravida, borde vi borja forsoka nu?! IFALL det blir sa att jag blir gravid innan 6 manader sa kommer det ju att vara en san STOR lycka att vi kanske klarar oss pa nagot satt anda (jag har mojlighet att spara en del av min lon tills BF tex).

Jag och min man ar bada saaaaa sugna nu, det enda som stoppar oss ar pengar

Jag ar 29, han ar 31.

Vad tycks?

• Svar på tråden Vanta med att forsoka??
  • 090214

Vad har du för preventivmedel idag? Har du tex p-spruta kan det ta ett tag innan man blir med barn efter man har slutat med det. Måste du ha jobbat 6 månader först? Tror nog inte jag förstår hur du menar.. För även om du blir med barn så kan du ju jobba många månader till.

• Bride in England

Maste ha jobbat 15 manader dar innan BF. Nej har inget preventivmedel, kan inte av olika anledningar sa vi anvander bara kondom...

• MrsWindh

Jag hade väntat. För när den lille ängeln väl kommer ut så vill man överösa han/hon med det bästa och då är det bra att ha en liten sparad buffert.

Det kostar att ha barn. Det viktigaste är ju inte när ni försöker få barnet utan att det föds frisk och att ni klarar av att ta hand om han/hon.

Men oavsett vad ni gör så kommer det nog bli jättebra!
    Lycka till! :)

/A

• J D

1. Kolla upp om du är utfasad ur det det svenska socialföräkringssystemet som är generösare på den punkten (man behöver ha jobbat ca 8 mån innnan barnets födsel).

2. Jag skulle hamna i samma situation typ om jag blev gravid nu eftersom jag inte har jobbat innan jag började plugga. För mig/oss är det inget alternativ men det beror ju såklart också på att min fästman är student.

3. Kan din man vara föräldraledig första perioden så att du kan fortsätta jobba och ta ut på en högre nivå under andra perioden? Typ andra halvåret? Har för mig att man kan göra så i Sverige eftersom andra perioden beräknas på inkomsten vid barnets födsel. Det är ju kanske lite jobbigt att börja jobba direkt men det är ju lite skillnad att ta ut en föräldraledighetsmånad med minimilön än ett halvår varför du kanske kan börja med att ta ut en och sedan låta mannen vara hemma? Hade en studiekompis som var borta i två veckor i samband med barnets födelse och sedan körde på för fullt (och då pratar vi om juristutbildningen som är minst 40 h i veckan).

4. Antar att bebisar inte behöver så mkt materiellt den första tiden men om ni blir stressade över ekonomin så kan det såklart skapa en dålig miljö för bebisen (samt för ert förhållande). Det är nog knappast bara lycka man lever på när bebisen är som minst- det är garanterat asjobbigt stundtals också och då kanske det är extrajobbigt om ekonomin ej fungerar.

Lycka till!

• Bride in England

Tack snalla for rad!

Jag maste tyvarr bo o jobba i Sverige for att fa mammapenning (vilket ju ar forstaeligt) - dock kan jag ha jobbat 8 manader i ett EU-land, fast da aven minst 1 dag i Sverige i ett fast jobb fore BF.

Vi vill helst flytta till Sverige men det finns inga jobb inom Volvo just nu dar min man har storst chans att fa jobb. Sa vi har bestamt oss att gora det basta av situationen o borja forsoka i England.

Ska satta mig ner med min man och diskutera ekonomin och hur det skulle ga. Det ar sant som ni sager att det kan vara pafrestande med for dalig ekonomi sa helst borde vi val vanta... sa svart bara!

• J D
    Bride in England skrev 2008-11-20 17:32:43 följande:
    Tack snalla for rad!Jag maste tyvarr bo o jobba i Sverige for att fa mammapenning (vilket ju ar forstaeligt) - dock kan jag ha jobbat 8 manader i ett EU-land, fast da aven minst 1 dag i Sverige i ett fast jobb fore BF.Vi vill helst flytta till Sverige men det finns inga jobb inom Volvo just nu dar min man har storst chans att fa jobb. Sa vi har bestamt oss att gora det basta av situationen o borja forsoka i England.Ska satta mig ner med min man och diskutera ekonomin och hur det skulle ga. Det ar sant som ni sager att det kan vara pafrestande med for dalig ekonomi sa helst borde vi val vanta... sa svart bara!
    Mm, förstår hur du känner. Men tänk såhär: ett halvår är ju ingenting i längden! Ni kanske kan köra en liten bebisweekend då istället för att kicka igång det .
  • Bumlis

Min bror och hans fru fick en liten överraskning i form av en underbar liten son. De pluggade då båda. Brorsan skaffade jobb och hans fru är fortfarande hemma med sonen. De har inte hur mycket pengar som helst att klara sig på (1 lön + 80:-/dag), men det går faktiskt.
    Ni verkar ha bättre förutsättningar så jag tycker inte att ni nödvändigtvis måste vänta.

Lycka till!

• Bride in England

Ja det later ju som en ide Fast jag tanker aven som sahar, att inget jobb ar numer garanterat, vart foretag haller pa att saljas just nu vilket innebar att det kan struktureras om med potentiella jobbnedskarningar. Jag borde vara saker i min roll men man vet aldrig. Forlorade jobbet pga nedskarningar pa mitt forra jobb (borjade mitt nya for tva veckor sen) sa vet hur skort det kan vara. Sa jag ska nog diskutera med min man o se om vi kan fa det till att ga ihop pa nagot satt...!

• Bride in England

Bumlis

Det later valdigt uppmuntrande Som sagt har jag ju chans att spara pengar ocksa fran min lon nu tills jag tar mammaledigt. Vart att diskutera med mannen. Dock tror jag inte att han inser lika mycket som jag att det kan ta san tid att fa barn och att de inte kommer pa bestallning. Framfor allt om vi vantar o vantar och sen har varsta pressen pa oss

• Bumlis

Ja, jag kommer inte råda er till att köra eller vänta (det kan bara ni avgöra), men jag tror att mycket löser sig på vägen. Vill man så brukar mycket gå som man trodde var omöjligt. Visst, det kan bli kämpigt stundtals, men det blir det ju oxå om ni väntar och sen känner pressen, osv.
    Tror dessutom inte att det perfekta tillfället kommer för att skaffa barn. Inte i de flesta fall iaf. Det är nog alltid något som inte är optimalt i ens situation.

Vi vill oxå gärna skaffa barn efter vi gift oss, och jag har inget fast jobb. Vet inte om jag kommer ha det när jag isf blir gravid. Men jag kommer inte ha det ekonomiska som rättesnöre. Hade kanske varit annorlunda om vi varit barskrapade, men nu har vi lite att falla tillbaks på.

Bride in England skrev 2008-11-20 17:42:35 följande:

BumlisDet later valdigt uppmuntrande Som sagt har jag ju chans att spara pengar ocksa fran min lon nu tills jag tar mammaledigt. Vart att diskutera med mannen. Dock tror jag inte att han inser lika mycket som jag att det kan ta san tid att fa barn och att de inte kommer pa bestallning. Framfor allt om vi vantar o vantar och sen har varsta pressen pa oss
  • Bride in England

Ah jag vill SA garna borja forsoka NU! Det ar det enda jag vill just nu. Det varker inom mig av langtan. Far se vad ekonomin o mannen sager

• 090208

Du sager ju sjalv att ni kanske inte kommer klara er. Vart att vanta.

Jag bor oxa i England, vet att det ar svin-dyrt med barn eftersom jag har varit au pair (darfor ingen har rad med barnomsorg och skaffar billiga live in-au pairer istallet...).

• 090208

Btw, har raknat ut att (beroende pa jobb) sa ar det basta att vara mammaledig i England (har man tur far man 100% av lonen ett helt ar!), och sen flytta till Sverige nar the kid ska borja pa dagis.

En bekant till mig sa att hans heltids-dagis for sonen kostade lika mycket som lanet pa huset. My God!

• Zsarah

jag skulle vänta, det är inte billigt att ha barn...

• Bride in England
    090208 skrev 2008-11-20 21:59:00 följande:
    Btw, har raknat ut att (beroende pa jobb) sa ar det basta att vara mammaledig i England (har man tur far man 100% av lonen ett helt ar!), och sen flytta till Sverige nar the kid ska borja pa dagis.En bekant till mig sa att hans heltids-dagis for sonen kostade lika mycket som lanet pa huset. My God!
    Ja - fast det ar valdigt manga arbetsplatser som inte erbjuder nagonting, dvs man far bara statens lilla bidrag. Mitt jobb nu erbjuder 5 manader och det ar VALDIGT lange jamfort med andra jobb. Alla sager hur avundsjuka de ar. Sa mammaledighet i Sverige ar battre eftersom man kan vara hemma langre. Men du har ratt, dagis ar svindyrt. Sa vi hoppas att vi kan bo i Sverige nar den dagen kommer. Nan som vet hur det funkar med dagisko i Sverige forresten?? Maste man ha bott i Sverige osv...
  • ossamartin

Men måste du ha jobbat innan du blir gravid eller innan barnet kommer. För även om du blir gravid direkt tar det ändå nio månader innan barnet kommer och de alldra flesta jobbar in i det sista?

• J D

Och om ni jämför systemen- kan pappan vara ledig också? I Sverige har vi inte mamma och pappaledighet mer än en kort tid egentligen utan det som vanligen brukar referetas till som mammaledighet är egentligen föräldraledigheten som kan delas rakt av. Det är iaf ngt jag skulle ta med i beräkningen.

• Bride in England

Det blev inget forsokande under smekmanaden! Det ar det enda ratta just nu tror jag. Far vanta nagra manader till o sen satta fart. Hade inte ens klarat att betala hyran om vi blev med barn nu sa... Langtar...

Svar på tråden Vanta med att forsoka??