• Sebastiána

Figurer av sockerpasta

Jag hade tänkt göra figurer av sockerpasta till bröllopstårtan. Nu dröjer det innan jag gifter mig, men jag kunde inte låta bli att köpa sockerpasta i somras ändå. Därför tänkte jag göra några figurer redan nu, men till en födelsedagstårta. Jag har några frågor:

1) Kan man arbeta in både smak- och färgämnen i pastan?
    2) Kan jag göra figurerna ett par veckor i förväg? De borde hålla sig fräscha om jag har dem i lufttät burk?

• Svar på tråden Figurer av sockerpasta
  • Kirsto

Du kan absolut använda både smak och färgämnen i pastan. Ofta är det dock ingen större vits med att arbeta in smak till just figurerna. Färdigköpt pasta har redan en smak (olika beroende på märke), så testa först om du tycker att den är god att äta.

Vad är det för figurer du ska göra? Blommor och sånt blir egentligen snyggare i flower paste, men då blir de hårda och inte så goda alls. Modelleringspasta är bättre än sugarpaste, torkar bara på ytan men håller formen bättre. Stora figurer äter man oftast inte upp, blir så mäktigt med allt socker.

Du kan absolut göra figurerna ett par veckor i förväg! Förvara torrt och dammfritt (inte i kylskåpet eftersom det lätt blir kondens), så lufttät burk i ett vanligt skåp låter finemang.

• ulsan

Var kan man få tag på sockerpasta eller modelleringsmassa?

• Kirsto

Ulsan: lättast är att beställa på nätet, t.ex. www.kakburken.se, www.tartdecor.se eller www.cakeanddesign.se. Finns fler ställen också! SP finns på panduro i Stockholm (Kungsgatan iaf), och Cake and design har en "riktig" butik i Vallentuna om du råkar bo i närheten av någon av dem.

• Sebastiána

Jag köpte min på Panduro, men det finns sidor på nätet också.

Jag har väl inte bestämt vad jag ska för något. Det blir väl blommor och små figurer. Vad är modelleringsmassa? Det kanske är det jag köpt? Det är som en vit deg av socker.

• Kirsto

Sebastiána: På Panduro har de bara sugarpaste. Modelleringsmassa är en variant som helt enkelt blir stadigare och är gjord för att modellera i.

• Emmas syster

vill du att ytan ska vara mjuk så de är ätbara så ska du inte göra långt i förväg

då måste de göras så nära det går

smak - onödigt om du gör långt innan annars funkar det utmärkt

Svar på tråden Figurer av sockerpasta