• Anna  Henrik

klädsel: hatt

Är det någon som provat det? Sommarfin med hatt skulle jag vilja ha som klädsel. Vi gifter oss i augusti-09 så det är inte för värmens skull som hatten ska med...

• Svar på tråden klädsel: hatt
  • DanKat

Lite roligt med en så udda grej, men funderar bara om ni tror att alla kommer tycka det är kul att lägga pengar på en sån grej om man verkligen inte använder det i vanliga fall..? Kan vara värt att tänka på åtminstone...

• anne på grönkulla

Etikettsmässigt skulle jag säga att det funkar på en dag-tillställning, men ska ni ha middag/fest på kvällen så är hatt fel. Ska ni däremot ha nåt som liknar ett gardenpartye ller ett mingelparty på eftermiddan funkar det utmärkt. Dock lär ni inte kunna tvinga damer att ha hatt men antyd att det vore trevligt och vidtala några (typ mammor, systrar) att ha det.

Herrar ska väl inte ha hatt?

• Sebastiána

Håller med.

Det är f.ö inte svårt att få tag på billiga hattar. HM brukar ha för en 50-lapp.

anne på grönkulla skrev 2008-11-19 06:00:51 följande:

Etikettsmässigt skulle jag säga att det funkar på en dag-tillställning, men ska ni ha middag/fest på kvällen så är hatt fel. Ska ni däremot ha nåt som liknar ett gardenpartye ller ett mingelparty på eftermiddan funkar det utmärkt. Dock lär ni inte kunna tvinga damer att ha hatt men antyd att det vore trevligt och vidtala några (typ mammor, systrar) att ha det.Herrar ska väl inte ha hatt?
  • Miafiahallonfjärt

Jag skulle låna ihop en hatt...

• LirreMagic

Några vänner till oss var på ett bröllop med hatt-tema och det hade varit hur kul som helst tydligen. De hade köpt billiga hattar på secondhand så kör på med det temat. Är dessutom en jättebra icebreaker vid minglet, det där med att det är lite fel etikettsmässigt att ha hatt vid en tillställning som håller på till natten kan ni ju strunta i. Låt både herrar och damer ha hatt, det blir superkul tror jag!

• Lovecats

Det finns ingen klädkod som heter sommarfin. Folk kommer inte att ha en aning om hur de ska klä sig.

• Anna  Henrik

jo men det ska väl inte vara ett problem att få på sig fina sommarkläder och gå på bröllop?och hatt!

• elsi

Vi tänkte just på detta oxå. I England, är det bröllop så betyder det HATT... i alla fall för damer. Vi hade tänkte att skriva Klädsel:- Hatt!

Duh det är klart att man ska inte har hatten på sig under middagen...

Hatt tillhör Kyrkan/bröllop och Garden Party. Hatten tas av vid sittande måltid.

Och just för att det finns ingen "klädkod" för sommarfin betyder det inte att man inte kan önska sig det eller hur? Bättre att skriva det än att blanda ihop "Black Tie" med "Tuxedo"
    som så många gör...

Oj tänk om killarna komma i shorts för det är väl sommarfin eller hur!! nej jag skoja
    Vad säga om... Klädsel:- English Garden Party!! ?

• Aleta

Vi hade klädsel: hatt, rejäla skor, varm kofta till kvällen.

Det var garden partybröllop och vi hade ett stort partytält.
    Enligt etiketten så behöver man inte ta av hatten utomhus och vi hade ju tältet utomhus, så hattarna var på!

Vi hade även några lånehattar samt sa till alla att det inte var tvång men att vi tyckte att det var kul och att vi godkände kepsar också.
    Herrlånehattarna gick åt, men damerna tyckte det var kul och verkade skaffa eller låna ihop egna.
    Alla var sommarfina och kom inte i stilletklackar vilket hade blivit jobbigt på gräsmattan.

Även jag och maken hade huvudbonad. Hans hatt var svårast att fixa. Tillslut hittade jag en cowboyhatt för 150:- på High Chaparall som jag formade om och satte ett nytt hattband på.
    Jag hade en coiffe (eller fascinator som det heter på engelska) som jag hade köpt på ebay.co.uk.

Kör på hatt!
    Enligt etiketten så SKA gästerna ha hatt om bröllopet börjar före 15:00.

Svar på tråden klädsel: hatt