• klockeblomsten

Bila i USA

Eftersom vi ofta är på olika solsemestrar har vi tänkt göra något mer annorlunda på vår bröllopsresa.
    Vi har bestämt oss för att bila längs USAs ös kust. Från Boston till Miami, via New York och Missisippi.
    Är det någon som gjort något likńande eller som kan tipsa om övernattningar, biluthyrning med mera? Vi beräknar att vara borta ca tvåå veckor. Räcker det tidsmässigt?
    Tacksam för alla tips o råd av er där ute

• Svar på tråden Bila i USA
  • 040409

Spontant tycker jag det låter som en lång sträcka för bara två veckor. Men det beror självklart på vad ni vill göra, hur mkt tid ni vill spändera i bilen. Är det några dagars pressande på interstate och så stanna ett par dagar i mellan, eller vill ni åka en liten bit varje dag och helst längs kusten, på mindre och trevligare vägar och slippa stora motorvägar? Är det själva bilkörande eller är det bara ett transportmedel?

Jag o min bror gjorde en liten roadtrip för ca 5 år sen då vi körde genom centrala delarna av usa och hälsade på massa vänner och värdfamiljer (vi har begge varit utbytesstudenter). Vi körde från iowa, via nebraska, kansas, oklahoma till Galveston i södra texas. Det var 320 mil totalt och vi hade 4 heldagar i bilen (upp mot 8 timmar körande per dag) och var iväg 5 veckor. Det gjorde att vi hade gott om tid på varje ställe. Men vi körde så motorväg allt som gick och bilandet var mest bara transport.

Vi hade eg planer på att köpa en bil, men det blev hyrning iaf. Ofta går det bra att hämta bilen på ett ställe och lämna den på ett annat, kostar lite extra men det är det ju värt. Tänk på att det kostar extra om begge två ska få köra bilen (vilket kan va bra om man ska så långt!) Vet inte hur gamla ni är men det är oftare dyrare om man är under 25. När vi åkte var min bror 21 och jag 19 så jag fick inte ens hyra...

Boende hade vi framför allt hos kompisar och familj, men hade en natt som vi bara stannade en natt vid ett motell längs vägen, sånna finns det gott om längs de stora vägarna i utkanterna av städerna. Så hade vi även bokat 5 nätter i galveston, eftersom det är turistställe och vi ville veta att vi hade boende!

Mitt tips är att bestämma vad det är ni vill se längs den sträckan, tänk på var det är turistställen och svårare med boende (beroende på vilka krav ni har förståss) men tips är iaf att boka de sista nätterna i miami om ni vill ha ett par dar där. Räkna realistiskt på hur lång tid det tar att köra (tänk på att i storstäder så kan trafiken stå still i rusningstrafik).

Det är säkert en jättehäftig resa att göra, önskar själv att jag sett lite andra delar av usa. Landet är ändå byggt för att köra bil i! Jag tror dock att ni behöver lite längre tid än 2 veckor om ni inte vill spändera all tid på vägen

Lycka till!

• klockeblomsten

Ja, du har kanske rätt.. Vi har ju inte tänkt att spendera allt för mycket tid i bilen. Blir kanske så att vi tar en kvälls/natt buss mellan Boston-New York och NY-Washington o sen hyr bil i miami istället.

Nån annan som har några bra tips o råd?
    Puff puff ;)

• Myrmor

Jag har bilat runt i florida, vad är det du vill veta mer specifikt. Har bra tips på billigt bra hotell mitt i smeten på south beach (www.clayhotel.com/), bästa hyrbilsavtalen och priserna hade holidayautos, vi betalade 2700 för typ två veckor. OM du reser genom stater är det klokt att byta hyrbil, det kostar nämlien en hel del att lämna bilen i en annan stat än du hämtade den i, kola med bolaget. Har massa sköna tips på saker att se och göra i florida om du vill veta?

Svar på tråden Bila i USA