• Cltsp

    Barn eller inte, det är frågan!?

    På sistone har jag funderat ganska mycket på det här med barn. Vi får höra rätt mycket kommentarer angående att skaffa barn nu när vi ska gifta oss. Folk förväntar sig liksom att vi ska "bilda" familj nu som det så fint heter.

    Grejen är inte att jag känner mig stressad inför detta eller så (jag är 28 och sambon är 30), jag har inget emot att vara äldre när jag får barn. Funderingarna går mer mot frågan

    Hur vet man att man vill ha barn?

    Jag vill liksom inte skaffa barn bara för att skaffa barn om ni förstår vad jag menar. Jag känner ingen längtan efter barn direkt, jag är nöjd med mitt liv som det är nu och känner att det är ett STORT steg det här med barn. Jag känner mig även väl insatt i vad det innebär att skaffa barn, både på gott och ont, eftersom jag har många i min närhet som har barn. Många kompisar börjar skaffa barn nu och för de verkar det så självklart..

    Är det så att man vaknar upp en dag och känner denna barnlängtan som många pratar om??

    Hur var det för er? Är det fler som känner som jag?

  • Svar på tråden Barn eller inte, det är frågan!?
  • Augusti2010

    Jag har nog aldrig känt någon riktig längtan efter barn, men har alltid vetat att jag vill ha barn förr eller senare. Man borde ju liksom ha en föreställning om hur man vill leva resten av sitt liv, ensamma ni två eller med barn? Vet man att man någon gång vill ha barn behöver man inte nödvändigtvis också längta efter barn. Vi visste båda att vi vill ha barn, och tidpunkten avgjordes mest av praktiska omständigheter (jag har ett karriärbetonat yrke och befann mig i ett läge där det vore karriärmässigt lämpligt att skaffa barn, om man får säga så...) och att ingen av oss ville vara för gammal. Men när man anser sig för gammal är ju högst personligt. Jag tror ändå att det måste kännas rätt att skaffa barn när ni gör det, för det är en rejäl omställning. Men mitt råd är som sagt att se lite framåt när det gäller frågan om hur man vet om man vill ha barn.

Svar på tråden Barn eller inte, det är frågan!?