• nena85

Hur många är det som tar kvinnans efternamn?

Undrar bara om det är många här inne vars blivande man ska ta erat namn?
    Känns som det inte är så värst många.
    Har jag fel?

• Svar på tråden Hur många är det som tar kvinnans efternamn?
  • Esonda

Vi funderar på att ta mitt efternamn. men inget bestämt än.

• silversvans

Vi tog mitt efternamn, dels för att mitt är finare och dels för att jag är så less på alla "manliga" traditioner!

• passionsblomman

Den dag det blir bröllop av, kommer det att bli mitt efternamn. Det är min sambo som tycker "det är det enda raka!ditt är ju ballast"

• En till präst

Min erfarenhet är att det nästan aldrig är mannen som byter namn, och när det sker så handlar det uteslutande om att kvinnan har ett "roligare" eller mer orginellt efternamn.

Vet att det har skrivits många uppsatser i sociologi i det här ämnet.

• fröken sjunfors

min blivande kommer att ta mitt efternamn! vi är båda halvfinnar, men ingen av oss pratar knappt någon finska så att ta hans efternamn skulle kännas så fel.. om vi nångång får barn så lär de ju absolut inte kunna det

• JPerlestam

Min sambo tar mitt namn, jag heter Perlestam och vi är enda släkten som heter det, vägrade ge upp det för Johansson så han fick byta om han ville att vi skulle ha samma namn. =)

• Havsro

Vi har inte bestämt ännu, båda har ovanliga namn även om mitt toppar den listan.. :) Vi har ett halvår på oss att reda ut den saken... :)

• Tooticki

Min man tog mitt namn, för mig var det inte så viktigt att heta samma och jag ville inte byta medans min man tyckte att det var viktigt och kunde tänka sig att byta så så fick det bli.

Svar på tråden Hur många är det som tar kvinnans efternamn?