• Tjena

Resa med barn?

Jo så här ligger det till... vi väntar bebis som väntas komma i början av februari. Som det ser ut nu så kommer vi att köra en kombi mellan dop och bröllop i sommar ... så vi har lite tid på oss och jag har hunnit gå ner några kilon hehe.
    Men problemet är bröllopsresan... hur har ni andra i samma sits gjort? Vi kommer ju inte att vilja lämna bort lilla bebis så tidigt men på samma gång känns det konstigt att ta med bebis på bröllopsresa. Men vi blir ju en familj nu och jag kan tänka mig att när det väl är dags så vill vi inte lämna liten... men gör vi det får vi ju skjuta upp resan till liten är närmre året.
    Behöver lite tips hur andra gjort...:)

• Svar på tråden Resa med barn?
  • EmmaochMagnus

Beror helt på vart ni vill åka! Bebisen är ju runt ett halvår! Då är de inte mini-mini längre!

Tycker ni ska åka i sommar...MED barnet!
    Eller lämna barnet hemma hos typ mormor eller farmor....de fixar mer än man tror (bebisarna alltså)

Lycka till med allt!!! Bebis och giftermål och allt!!!

• Myrmor

Vi kommer ta med vår lilla ettåriga tjej när vi åker på bröllopsresa i maj. Som vår första lilla familjesemester . Åker då inom europa och gottar oss i en vecka. Sen när lillan blivit lite större åker vi utan henne två veckor till mexico. Hon är nu 7 månader, och även om vi är rätt vana att lämna bort henne till barnvakt en hel vecka.. Skulle nog längta ihjäl mig

• Tjena

Ja det är så jag känner me... bebisen klarar säkert det.. men gör vi det? haha... alltså att lämna bort henne/honom.
    Ja det blir nog en lite kortare resa med lilla barnet... sen något längre när barnet är äldre.

Tack för tipsen och lyckönskningarna:)

• Oneesan

Perfekt ålder på bebisen tycker jag. Den är inte så stor att den inte kan njuta av att ligga i vagnen och vila. Men ändå så pass stor att ni fått in lite rutiner med mat och annat.

Vår ettåring skulle det inte ha funkat med, går knappt att ha henne i möblerade rum

• Tjena

Haha ja det är ju sant... när de är lite äldre ska de ju vara med över allt ... och man får ha full koll hela tiden...:)

• Esonda

Fick ett jätte bra tips av en som ska få sitt tredje barn, och det var att man ska åka ut så snabbt man kan på en resa utan barnet, för att förnya känslorna för varann eller för att ladda batterierna så familjelivet blir lite lättare. (det var ju då för dom som ska få sitt första) Men sen å andra sidan så kan man åka ut tillsammans också. Sen behöver inte en resa mena att man åker andra sidan jordklotet. det kan vara för en helg i stockholm eller nått :) bara lite tid för varandra är nog nyttigt :)

• allehanda

Ta med barnet, det är ju er nya verklighet och varför inte börja så fort som möjligt med resträning?Våra barn har visst sovit över hos mormor/moster,(farmor gjorde mycket klart att det var vårt barn inte hennes)men bara enstaka nätter aldrig en vecka i stöten.

• Aleta

Är barnet bara 6 månader och du har sådan tur att amningen funkar så har du dessutom perfekt med mat med!
    Det går ju att helamma tills de är 8 månader.
    Supersmidigt att resa med tanke på maten med andra ord. Det blir krångligare när de är lite äldre.

Övertala någon att följa med, mormor o morfar eller så. Så kan de vara barnvakt ibland så att ni får vara på tu man hand.

• Tjena

Tack för alla bra tips!!!

Jag tror också att det är bra att man åker iväg själva men att det då får bli över en helg eller så. Man behöver ju vara bara man och kvinna också:) Så att inte allt bara handlar om barnet...

Men åker vi iväg på något längre så får nog den lille följa med... och så får man anpassa det efter det helt enkelt...

Ja har man tur och amningen fungerar så är det ju jätte smidigt:)

Jag är sugen på att campa i sverige i sommar faktiskt, så det kan hända att vi håller oss inom sveriges gränser och gör något så lite enklare.

Vad har ni för erfarenheter av att flyga med små barn förresten? jag minns vi flög när man syster var ett halvår, det var riktigt jobbigt för henne vid landningen.

• MulleNuh

Vi har 2 barn.. När vi gifter oss är dom 4,5 år och 1 år lite drygt. Vi åker direkt efter bröllopet på en kort weekend, bara jag och mannen. Sen tar vi den riktiga resan och då får självklart barnen följa med.

• MulleNuh

titta, du skrev ju exakt det jag skrev nu!
    Jag läste inte så noga!

Tjena skrev 2008-11-16 17:29:42 följande:
    Tack för alla bra tips!!!Jag tror också att det är bra att man åker iväg själva men att det då får bli över en helg eller så. Man behöver ju vara bara man och kvinna också:) Så att inte allt bara handlar om barnet...Men åker vi iväg på något längre så får nog den lille följa med... och så får man anpassa det efter det helt enkelt...Ja har man tur och amningen fungerar så är det ju jätte smidigt:)Jag är sugen på att campa i sverige i sommar faktiskt, så det kan hända att vi håller oss inom sveriges gränser och gör något så lite enklare. Vad har ni för erfarenheter av att flyga med små barn förresten? jag minns vi flög när man syster var ett halvår, det var riktigt jobbigt för henne vid landningen.
Svar på tråden Resa med barn?