• juma

Någon mer som ska ha svenk/ norskt bröllop och kanske har lite tipps?

Är det någon som har några bra tipps på vad man skulle kunna ha i tex festprogramet, har en massa saker på sv men inget på norska och vet inte riktigt vart jag ska leta,finns kanske någon bra sida på nätet?

även lite tipps på in och utgångsmusik tas tacksamt emot.

Alla idér är välkommna

• Svar på tråden Någon mer som ska ha svenk/ norskt bröllop och kanske har lite tipps?
  • juma

Puffar och hoppas att det finns någon

• DanKat

Ni kan ju alltid ha en ordlista med ord som lätt missförstås mellan norrmän och svenskar, det kan vara lite kul (alltså RIKTIGA ord, inte såna där typ tallefjant och liknande). T.ex. kan det kanske vara bra att dom får veta (om dom nu inte redan kan en del svenska) att bärs på svenska inte betyder bajs som norrmännen skulle tolka det

• juma

Tack för tippset , men har redan börjat på en sån.

• DanKat

Då får jag se om jag kan klura ut någon annan idé i stället då

• MyochErlend

jag ska ha det :)
    min man e från norge och vi bor i oslo...
    när ska ni gifta er???
    Åh..så glad jag blir...berätta berätta :)

• juma

Kul att det fanns fler
    Vi gifter ossi 25 juli i svergie. Nu bor vi i sverige sen ca 4,5 år tillbaka. Vi bodde oockså i Oslo området flyttade flera gånger så det blev på lite olika ställen men inte alltför långt utan för Oslo. Min sambo är från norge men bodde här i sverige några år under barn och tånåren flyttade tillbaka med fam när han var 18 och 2 år senare flyttatde jag dit. Jag saknar facktiskt att bo där, ju längre tid det går så kan jag känna mer å mer att jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka, nacktdelen för oss var nog att vi aldrig hittade någon riktig umgängeskretts var mest med hanns föräldrar och det blev liksom inte samma sak som att ha en någon i sin egen ålder Ja det var lite kort om oss och våran tid i Norge är där med jämna mellan rum och hällsar på svärföräldrarna.

Har börjat funderat lite på vad man kan ha i fetshäftet och har hittat en hel massa på sv men det skulle vara kul att ha lite norska sånger mm i men kommer liksom inte på något, det enda jag kommit på är en ordlista på sv/no. Sen har vi pratat lite om in och utgångsmsik har lyckats hittat en sida med lite norsk kyrko musik men det finns säkert mer.

När ska ni gifta er, blir det i Oslo eller i sv?

• skille

Helluen
    Om jeg ikek tar helt feil, har det tidligre vært masse sanger med i festprogrammet. Vi Normen liker å synge.. Det har også vært vanelig å ha bilder fra brudparet var baby eller liknende.
    Jeg skal sjekke ut og komme til bake med noen gode ideer:)
    Hilsen en Nrosk jente som gifter seg med svensk fantastisk mann i gøteborg neste år:)

• juma

Skille: Tack väntar med spänning. Ja , vet att ni tycker om att sjunga har varit på 2 bröllop och 50-60 årsfets och det har varit sånger och tal med varje gång, tycker själv att det blir väldigt bra stämning när man har med lite sånger,man blir på bra humör av det

har ni bestämt något datum?

• MyochErlend

Vi ska gifta oss i Sverige 12 sept nästa år.. men vi blir boende i oslo några år till iaf...
    vi studerar båda..
    vi träffades via skolan och har vart tillsammans i 1 år och 7 mån.
    ja.. det va väl det..
    på vårt bröllop kommer det nog vara ca 50/50 med svenskar och norskar tror jag.. så där kommer det behövas en del tips !!
    Tar gärna emot :)
    Hur långt har ni andra kommit i planerna ??
    Ha en fin helg!!
    My

• Småland09

Var på två st bröllop förra året där det var halvnorskt eller 3/4 norskt båda hade såna där kakor i rundlar.. hmm.. vet inte vad man ska kalla det.. man bryter bitar ur kakan.. kakan har formen som ett torn.. jag som inte har så mkt koll på norrmän tyckte det var lite kul att det var med Att man fick lära sig en sån sak

• juma

Småland09: Tror att du menar kransekake(a). låter det bekant? Ja, det har min mamma redan sagt att hon gärna vill ha så vi får nog be svärmor/svärfar köpa med en sån.

• Småland09

Ja, kransekake är det nog.. jättekul tradition tycker jag och kul att det var med på båda bröllopen - andra gången visste jag ju vad det var

Svar på tråden Någon mer som ska ha svenk/ norskt bröllop och kanske har lite tipps?