• Januari i Lund

Blommor i januari

Vilka blommor är det säsong för i januari ? Är helt värdelös på snittblommor och har ingen aning om vad jag vill ha. tror jag har bestämt mig för att inte ha rosor, men det säger ju inget om vad jag vill ha och vad jag kan få tag på till ett rimligt pris i januari...

hjälp!

• Svar på tråden Blommor i januari
  • Bumlis

Vad sägs om Amaryllis? Det är mycket blomma och pamp för pengen. Man kan även blanda upp dem med Ornithogalum Arabicum (googla och kolla hur de ser ut) och/eller några rosor. Blir jättefint! :)

• Bumlis

Annars är nejlikor alltid låga i pris och väldigt hållbara. De finns året om.

• CherryBomb

Jag ska ha Kallor på vårt bröllop. Egentligen kan man få tag på nästan vilket blomma som helst, bara man säger till i god tid. Och de blommor som det inte är säsong för lär ju kosta lite mer.

• Jennifer30

snitt orchider tycker jag är snyggt

• passionsblomman

Tulpaner, Ranunkler, Anemoner, Freesia, Olika sorters blommande grenar, vårblommor som Scilla, Pärlhyacint, Kungsänslilja,Hyacinter(jo de finns som snitt) är exempel på blommor som har högsäsong i januari.

Helt sant att nejlikor ar en prisvärd och jättefin blomma året runt. Den är dessutom utmärkt som sällskap till alla dessa nyss nämnda. Liljor och Kallor är blommor som också finns året runt.
    Orkidéer också.

Finns massor av blommor utöver dessa. Du behöver inte kunna ett smack om dem. Det ska floristen däremot.Gå och leta upp en duktig! Gör det redan nu, för snart drar decemberhysterin igång i blomstervärlden och då har ingen tid med brudar förrän efter julhelgen!

• Cherryblossom

Jag var helt inne på kallor men så kände jag att jag inte hittade någon färg som känns rätt. Jag vill gärna ha en ganska stark lila färg nämligen. Så såg jag passionsblommas tips på tulpaner. Just det ja, det är ju säsong tidig vårvinter... Tänkte, kan man ha det i brudbuketten? Och så googlade jag bilder på wedding + tulips. Och oj, oj. För mig finns inget annat nu. Man kan ju göra hur mycket fint som helst och välja i stort sett vilken färg som helst. Kolla här t.ex:

www.flower-arrangement-advisor.com/tulip-wedding-bouquet.html

home.gamman.se/akvavit/index.asp&mn=1196&view=true&img=2009

Svar på tråden Blommor i januari