• Snutti­sSessa­n
    Äldre 11 Nov 18:25
    3354 visningar
    14 svar
    14
    3354

    OT: Sjukskrivning vid stress?

    Har ni erfarenheter av hur försäkringskassan ser på sjukskrivning pga stress?

  • Svar på tråden OT: Sjukskrivning vid stress?
  • MDoJB
    Äldre 12 Nov 09:13
    #1

    Tyvärr är det mycket svårare att bli sjukskriven pga stress än om man t ex har ett brutet ben. Min erfarenhet är att läkarna sjukskriver korta perioder åt gången, vilket gör att det är svårt att slappna av och bli bättre. Förbered dig på att känna press från Fk. De tänker kortsiktigt och förstår inte att det är viktigt att ta stressymtom på allvar så att det inte blir en mycket, mycket lång frånvaro från arbetsmarknaden.
    Lycka till!

  • Bumlis
    Äldre 12 Nov 10:17
    #2

    Plus att de gillar att använda sig av sina egna små expertläkare (ironiskt) som bedömer en = fantastiskt korrekta bedömningar (åter ironiskt). Jag är så TRÖTT på FK!

  • Tootic­ki
    Äldre 12 Nov 11:59
    #3

    Jag tror att det är viktigt att först göra arbetsgivaren uppmärksam på att man har för mycket att göra för att klara av sin tjänst utan att slita ut sig. Om de inte tar en på allvar kanske man kan kontakta facket för att få hjälp därifrån.

  • wiii
    Äldre 12 Nov 18:09
    #4

    gå till en läkare, som det står längre upp så är det nog tal om sjukskrivning i kortare perioder. jag själv var sjukskriven i sammanlagt 4 månader, men läkaren sjukskrev mig bara några veckor åt gången. i efterhand har jag förstått att det inte är helt ovanligt att läkare gör så för att förskringskassan inte krånglar lika mycket då...

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 12 Nov 19:03
    #5

    Jag studerar vid universitet och som det ser ut kan jag inte förändra (trappa) ner något i min vardag ooch inget kommer bli bättre i skolan fören jag börjar en ny kurs i januari. Jag vill inte hoppa av skolan eller något sånt men hela kroppen säger ifrån och julledigheten känns så långt borta. Men jag ska till läkaren på tisdag så får vi se vad dem säger.

  • Tootic­ki
    Äldre 12 Nov 22:39
    #6
    SnuttisSessan skrev 2008-11-12 19:03:56 följande:
    Jag studerar vid universitet och som det ser ut kan jag inte förändra (trappa) ner något i min vardag ooch inget kommer bli bättre i skolan fören jag börjar en ny kurs i januari. Jag vill inte hoppa av skolan eller något sånt men hela kroppen säger ifrån och julledigheten känns så långt borta. Men jag ska till läkaren på tisdag så får vi se vad dem säger.
    Hmm, fast visst kan du "skolka" resten av terminen och ta nya tag i januari? Du missar ju de poängen oavsett om du är sjukskriven eller om du bara tar en paus. Om du pluggar 60 poäng på ett år så har du rätt att missa 15 av dem och behålla studiemedlet ändå. Det är även ganska lätt att få dispens från csn, har själv jobbat med utbildning så jag vet.
  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 13 Nov 08:31
    #7

    Jo det är klart men det känns inte så lockande att skolka men om jag däremot får ett läkarutlåtande kan jag vara hemma med gott samvete sen.

  • Tootic­ki
    Äldre 13 Nov 08:35
    #8
    SnuttisSessan skrev 2008-11-13 08:31:03 följande:
    Jo det är klart men det känns inte så lockande att skolka men om jag däremot får ett läkarutlåtande kan jag vara hemma med gott samvete sen.
    Allt är ju relativt, en sjukskrivning gagnas man ju inte av vid framtida jobbsökning. Men jag förstår ditt tänk!
  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 13 Nov 08:41
    #9

    Men det känns som att vilken arbetsgivare som helst skulle förstå att min situation är ohållbar och att det inte är konstigt att jag har varit sjukskriven om jag nu blir det

  • Tootic­ki
    Äldre 13 Nov 08:42
    #10

    Ja, jag vet ju inga detaljer så det är svårt för mig att uttala mig om det!

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 13 Nov 08:46
    #11

    Nej men precis och jag orkar inte dra all information här men som jag förstår det är det en blandning av stress, depression och utbrändhet jag har Men vi får se jag ska som sagt till läkaren på tisdag, och kanske har jag barna någon vitaminbrist eller nått...

  • Tootic­ki
    Äldre 13 Nov 09:07
    #12

    Om du har fått detta utlåtande från en läkare så bör du ju ha underlag för en sjukskrivning.

  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 18 Nov 17:43
    #13

    Tack för era tips och råd, jag har blivit sjukskriven men inte pga stress utan depression...

  • ellen7­8
    Äldre 1 Dec 19:17
    #14

    Trist att behöva bli sjukskriven. Hoppas att du får god hjälp från vården och tveka inte att ta kontakt med din handläggare på Försäkringskassan. Det är viktigt att veta hur de nya reglerna i sjukförsäkringen fungerar från och med 1 juli i år.

Svar på tråden OT: Sjukskrivning vid stress?