• FrökenM

hon vill ha stort bröllop han vill ha litet

Hjälp!

Fakta :vi 28år gammla varit tillsammans 8år och förlovade 1 år

Nu har vi bråkat igen.. slutar med att jag gråter!!
    Jag vill ha ett normal stort bröllop inget märkvärdigt!
    Men min sambo vill bara ha ett litet, helst bara vi två.
    Jag vill ha bröllop innan jag blir gravid
    Jag vill att barnen föds i ett äktenskap
    Han vill skaffa barn nu
    Han tycker det är onödiga pengar att lägga ut
    Jag har drömt om bröllop i 8år, besöker dagligen BT..

phu hu skall jag göra??
    Jag vill gärna ta ett steg vidare i vår relation..

Är rädda att jag kommer bli bitter om jag lägger ner min dröm!

• Svar på tråden hon vill ha stort bröllop han vill ha litet
  • Lilla Fru L

Kära Fröken M,

jag har en vännina som varit i samma situation som du, så jag har på nära håll erarit hur jobbigt det där är. Du måste verkligen fråga dig om det är värt att hellre satsa på det stora bröllopet eller den stora kärleken? Är det viktigt att skaffa barn inom äktenskapet eller efter det stora bröllopet?
    Ett tips - titta på Sex and the City filmen ,kanske får du lite hjälp på vägen?

Lycka till / En som satsar på det lilla bröllopet efter att ha fått barn med den stora kärleken

• Ore

Har du, utan att ni bråkar försökt förklara vad du vill och hur du känner det? Helt enkelt i lugn ton, utan att han behöver svara på det just då.

• Tooticki

Hmm, jag säger som "Lilla fru L", är det stora bröllopet viktigare än den stora kärleken? Ibland kan det verka som om att ett bröllop är en kvinnas rättighet och det kan vara bra att tänka på att man måste vara två för att genomföra det. kanske kan ni kompromissa, om ni har ett mindre bröllop innan barnen så kanske ni kan göra en längre resa och jobba på bebisverkstaden efteråt?

• GrisRosa

har känt lite som dig o vi har nästan samma bakgrund som er. Jag reg vår bröllopssida här på BT 2005 . Vi förlovade oss efter gemensamt beslut förra året. I juni kom vår dotter trots att jag egentligen ville vara gift först tycker det känns lite konstigt att inte ha samma efternamn som henne. Min sambo är inte alls mkt för bröllop o stå i centrum. skulle han få välja skulle det bli Vegas bröllop. Ngt som jag inte vill. Men jag hoppas jag har kommit på en lösning. Tänkt fria till honom på julafton om inte han hinner före. Vill VERKLIGEN vara gift innan ev bebis nr2. får se vad han säger...

Så min plan är:
    * sommarbröllop mitt på dagen m brudskål, snittar o tårta för alla gäster ca 80pers
    * trerätters middag på resurang på kvällen för våra föräldrar o syskon m familjer ca 15pers

Detta gör ju också att barn är välkomna o de flesta utav gästerna slipper fundera på transport för hemresan.

Sen har jag också lite i bakhuvudet att vi ska bjuda till mega-fest på nån bröllopsdag längre fram. För då kan man festa o ha kul utan barn hela natten lång OCH det behöver inte vara lika "fancy" som man kanske vill ha det på bröllopsdagen = billigare

hrm kanske blev långt men hoppas ni kanske fick en lite annan synvinkel. Håll oss gärna uppdaterade..

• Aleta

Ni skulle ju kunna gifta er litet och borgerligt bara ni två på ett romantiskt ställe nu.
    Sedan, om några år, så har ni kyrklig välsignelse med stor fest, det blir ju som ett stort kyrkbröllop. Då får båda lite som ni vill.

• Fanch

Försök att fråga dig själv och honom varför.

Varför vill du ha en medelstor (vad är medelstor ? 40-80-100 gäster?), vad är viktig för det förutom att du har drömt om det. Vem vill du ha helst på ditt bröllop och varför?

Varför vill han inte ha en stor bröllop? Varför tycker han att det är jobbig? Försök att få en diskussion som är mer fokuserad på varför ni vill ha så och inte "jag vill ha så - jag vill inte ha så". Och tänk inte att sina argument är inte bra. Det är vad han känner. Pengar är kanske en orsak men också en sätt att säga nej lättare .

Försök inte att ha det som du vill men att komma fram till nånting som ni båda vill. Det finns alltid en mittpunkt. Tänk bara på det som är absolut viktigast. Ni ska leva hela livet ihop och ni kommer alltid att ha olika åsikter om olika saker. Det är viktig att kunna prata om det och acceptera att den andra ha rätt att säga sitt.

Om du tar diskussion om vad är absolut viktig och du visar honom att vad han tycker är viktig då kanske kan ni komma fram till nånting som passar båda. Om det är bara pengar kan du göra nånting enklare och inte för dyr men ändå med alla som du tycker om. Viktigast är att ni vill gifta er.

Man får inte glömma att det är två personer som gifter sig. Man kan ofta läsa på BT: "Jag ska gifta mig", "Jag vill ha så", "Han vill inte" som om folk glömmer att det är två som ska gifta sig och allt kan inte vara som den ena vill. När den ena försöker att få genom alla sina tankar då resulterar det ofta att man läser "han bryr sig inte och gör ingenting".

Lycka till och ursäkta för min svenska !!!

• 2time

Håller inte med de som skrivit att du "ska satsa på kärleken och inte på bröllopet". Varför ska han få bestämma? Och om han bestämmer i denna fråga vem kommer att bestämma i resten av äktenskapet? Nej, jag tror att det är med bröllopet med med äktenskapet; det gäller att kompromissa, vara storsint och hitta en lösning som båda kan vara nöjda med. Försök lista vilka saker som är viktigast för er och försök sedan hitta ett alternativ. Lycka till!

• Ore

Det är väl ingen som har rekommenderat rakt av att hon ska glömma sin dröm, men ibland är det så att man kan behöva kompromissa med sin barndomsdröm angående bröllop... Jättebra om båda är nöjda med den lösning man väljer, men i det här fallet verkar det som att det gått litet prestige i det, från båda håll. Och då behöver de BÅDA inse att det är bara ett bröllop, äktenskapet är så mycket viktigare än detaljer kring bröllop. Det är bara en dag, i resten av era liv. Ganska futtigt ändå, alltså, jämförelsevis...

2time skrev 2008-11-11 15:09:25 följande:
    Håller inte med de som skrivit att du "ska satsa på kärleken och inte på bröllopet". Varför ska han få bestämma? Och om han bestämmer i denna fråga vem kommer att bestämma i resten av äktenskapet? Nej, jag tror att det är med bröllopet med med äktenskapet; det gäller att kompromissa, vara storsint och hitta en lösning som båda kan vara nöjda med. Försök lista vilka saker som är viktigast för er och försök sedan hitta ett alternativ. Lycka till!
  • Augusti2010

Kärlek och förhållande handlar mycket om att kompromissa, det har jag fått lära mig den hårda vägen. Jag är väldigt envis som person och har i stort sett alltid lyckats med det jag vill, tills jag träffade min m2b =) Han har också en stark vilja när det är något som är viktigt för honom, och då har jag helt enkelt fått lära mig att kompromissa. Det allra svåraste tycker jag har varit att lära mig att ge efter för hans önskemål i situationer där det kanske ändå inte är så viktigt för mig. Prestige-fajter blir man bara trött och ledsen av, men det är inte lätt ge upp när man är van vid att göra saker på sitt sätt. Många gånger har vi fått mötas halva vägen. Det gäller att inse att det viktigaste är att man har varandra, kärleken framför allt. Sedan får man vid varje konflikt fråga sig hur viktigt just detta egentligen är för en, och om man kommer fram till att man inte kan tänka sig en kompromiss så får man hoppas att det inte betyder lika mycket för ens partner, så att denne kan släppa efter på sina önskemål. Precis som du skulle ha gjort för honom om något som betyder mycket för honom och inte fullt lika mycket för dig. Om man absolut ändå inte kommer överens tror jag på att låta saken mogna. Vänta ett tag (kan krävas ganska lång tid) och ta upp frågan igen vid rätt tillfälle. Kanske har någon av er kommit till en ny insikt.

Lycka till!

• Soon and very soon

kan ni inte ha ett bröllop men 10-20 pers kanse ett kompis par var o era föräldrar o syskon?? sedan gör ni en fest om nått/några år (när barn kanske finns) som är större??!! en brak fest!

Svar på tråden hon vill ha stort bröllop han vill ha litet