• Efraimsdotter

    Panik! Sex efter mens, missat första -piller, hjälp?

    Kris & Panik!

    Igår kl 21:45 skulle jag ha startat på ny karta Yasminelle. Vi hade sex igår och så upptäckte jag att jag inte har någon karta hemma.

    Jag har fått pyttelite mens nu på morgonen och skall 08:30 ta mitt första piller(då apoteket öppnar). Det är inom 12 timmar från då jag skulle ha tagit mitt första.
    Ägglossningen bör inte komma förens i helgen. Spermierna överlever i 2 dygn...

    Jag kan verkligen inte bli gravid nu, och jag är typ helt hysterisk. Brukar aldrig missa piller...

    Så trösta mig... Visst borde inte risken att bli gravid vara så stor? =/

    Det stor i boken från Ysaminelle att man skulle rådfråga med läkare... men innan man har fått telefontid där då har det ju både hunnit bli ju & nyår =(

    Snälla peppa mig... klättrar på väggarna av oro!

  • Svar på tråden Panik! Sex efter mens, missat första -piller, hjälp?
  • T RO

    Om du verkligen är orolig för att du ska bli gravid så ta ett dagen efter piller. Det värsta som kan hända är att din mens rubas lite, men det borde rätta till sig på ett par månader.

    Men om du "ska" få mens nu enligt dina piller, så borde du inte ha ägglossning till helgen?

    *kollar lite på fass online*
    Tillbaka:

    Yasminelle är ju ett 28dagarspiller, så de sista 7 på din karta är hormonfria (sockerpiller) Eller om du har 21 dagars så är det samma sak, fast med ett uppehåll... Det du gör genom att inte ta en ny tablett är ju bara att kroppen tror att denna gången har du 8 dagar hormonfria. Så egentligen skjuter du bara på mensen lite en dag fram till nästa månad, samma sak skulle du kunna göra omvänt, dvs efter tre dagar sockerpiller börja på en ny karta, så kommer mensen tidigare månaden efter.

    Jag tror personligen det är lugnt. Speciellt som du tar det nya pillret inom de 12xtimmarna. Men köp ett dagen efter piller om du är orolig. Och använd kondom den kommande veckan för att vara på den säkra sidan.

  • T RO

    Det är desutom inte ens säkert att du HAR ägglossning längre, eftersom (citat):
    Yasminelle/Yasminelle 28 hämmar ägglossningen och påverkar livmoderns slemhinna så att ett befruktat ägg har svårt att fästa

    Det du kallar mens är med stor säkerhet en "bortfallsblödning" som beror på tablettuppehåll, och inte på grund av ägglossning. Vissa personer fortsätter att ha ägglossning trots de använder piller, men det är nog lite ovanligt att ägglosningen fortlöper normalt när man har kombinations p-piller.

  • Mumriks blivande fru

    Har du ätit Yasminelle hela tiden eller skulle du börja från första början med en karta? Om du ätit hela tiden så tror jag inte alls att det är någon fara för då borde din cykel vara ganska regelbunden...

    Jag har ätit trionetta och yasmine i typ 12 år till jag slutade i januari. Under dessa 12 år har jag glömt att ta piller i bland tre dagar i rad, ALDRIG tagit på exakt samma tid (varierat typ 12 timmar ibland) och jag har inte blivit gravid.

    Chansen/risken att bli gravid är inte alls så stor som man tror. Det handlar om ett par dagar precis runt ÄL.

    Det är säkert ingen fara alls! Ta de lugnt

  • anne på grönkulla

    Med kombinationspiller är det väl oftast lugnt att ta dem lite försenat? Minipiller är väl noggrannare att man ska ta på vissa klockslag - trodde jag iallafall.

    Men köp dagen-efetr-piller om du vill vara på den säkra sidan. Gör det redan idag - man har väl 2-3 dar på sig, men för sinnesrons skull...

  • Efraimsdotter

    TACK för era svar!!!

    Har vart på apoteket och köpt ut nya piller så nu har jag tagit första pillret på kartan för denna perioden.

    Men Yasminelle så skall man ha 12h som "diff" att glömma på men man skall anv extra skydd.

    Men eftersom jag i onsdags fick min "mens" och den ännu inte är slut till 100% så BORDE jag ju verkligen inte bli gravid... Kollade på när min nästa ägglossning skulle komma, hade jag 28dagars period så är det nu på lördag och har jag 35dagars period så är det lördag om ca 2 veckor, så jag borde,borde, BORDE inte bli gravid...*ångest*

    Jag ältar verkligen allt fram och tillbaks.

  • marsros

    Om man har gått på p-piller med östrogen i, som tex Yasminelle har man inte ägglossning och har en konstgjord av p-pillrena styrd mens. För de allra flesta tar det en extra cykel att få tillbaka sin mens när man slutar med p-piller just för att kroppen måste ha en månad på sig justera hormonhalterna innan den kommer in i en ny fast av hormonuppbyggnad inför ägglossning. Dvs det tar 6veckor innan man har ägglossning. För vissa tar detta upp till 6 månader.

    Det är ytterst få som gått på kombipiller som snabbt får igång en ägglossning, då måste man oftast ha missat att ta piller flera dagar irad ocg ha allmän "otur"

    Men detta är ju bara teori och farmaci och visst kan du vara n av dem som kan få ägglossning, men det är inte troligt.
    Är du skitnervig så ta ett dagen-efter-piller.

    Apotekare

  • Efraimsdotter

    Pratade med mödravårdscentralen och hon sa att "så länge jag tog första pilret inom 12h från när jag skulle ha tagit det så ska jag vara säker"... hmmm.... Hoppas att man kan trösta sig med det..

Svar på tråden Panik! Sex efter mens, missat första -piller, hjälp?