• nässlan87

ilsken på min tärnas pojkvän

behöver råd ang detta med tärna.
    har fått ett litet problem. min tärna som jag har känt sedan jag vet inte hur länge. har nu en pojkvän som hon verkar styras av helt vi hade fårgade dem om de vill vara värdpar och det enda de behövde göra var att ta emot svaren från mina släktningar och de andra. pga att henne pojkvän kände sig obekväm med detta ansvar tackade de nej. sedan nu tvivlar jag och hon kan vara tärna med tanke på att hon frågar allt vad han tycker och går efter detta senare, vist förståligt de är ihop osv men hon verkar inte ha ngn egen vilja längre. och då undrar jag om hon verkligen kan ha detta ansvar om hon måste fråga honom eller om jag ska vända mig om efter en annan tärna..

blir bara så besviken på henne att det blir så här, är inte första gången heller då det alltid ska vara runt hennes pojkvän, ser henne aldrig längre och när man pratar med henne och hennes pojkvän är i närheten är det inte samma person jag pratar med men när han inte är så pratar vi som om vi alltid har gjort..

blir så ledsen och besviken på detta hur ska ja göra?

• Svar på tråden ilsken på min tärnas pojkvän
  • passionsblomman

Men bara för att hon är så nära dig att hon ska vara din tärna behöver väl inte han blandas in i att vara värdpar?

Jag skulle inte vilja vara värdpar, bara för att min sambo ev skulle bli en gammal bästis marskalk?

Tärna och värdpar är ju inte ens samma sak?
    Ska du inte ha ngn toastmaster /toastmadame som kan göra detta istället?

• nässlan87

nej det vet jag att det inte är jag har frågade om båda sakerna. det enda de behövde göra som värdpar var att ta emot samtalen från alla o inge mer.

nej jag valde dem för att jag litar på dem och jag vet att sakerna bli gjorda utav dem. men hon styrs hela tiden av honom och hon är inte sig själv jag vet inte ens vem hon är när hon är med honom hon är precis som en helt annan person. hon säger i ena stunden en sak men sedan när man är själv med henne en annan ... jag får inte träffa henne knappt för att hon ska vara med han hela tiden. jag begär bara en fika men inte ens det får man för när man väl har lyckats boka in ngt så är det alltid ngt med henne kille hela tiden. och nu e jag rädd att det ska bli så med om hon ska hålla i möhippa o de så helt plötsligt händer det ngt och då blir det inget utav det.

men hon är min bästa väninna men nu vet ja varken ut eller itne. gillar inte hur detta ter sig. blir bara arg, frustrerad över allt.

• passionsblomman

Okej, då är det eg mer hur er relation tycks utveckla sig som är tråkigt då... Är det nyligt de träffats så de är nykära eller har de varit tillsammans länge och han liksom isolerar henne?
    det första är ju något rätt vanligt och normalt, första tiden, men alternativ två är mindre roligt, för det brukar kunna bli ganska destruktivt.

Hursomhelst är det alltid trist när vänskaper förandras tilldet sämre!

• Nancy Drew

Jag förstår killen, jag skulle tycka det var lite "awkward" om jag fick någon sorts "hedersuppdrag" av ett brudpar jag inte kände väl. Tärnans förpliktelser gäller ju bara din kompis så det bör han inte ha någon synpunkt på.

Behöver ni ens ha något värdpar om det enda de ska göra är att ta emot svaren från gästerna? Är det inte naturligare att gästerna svarar direkt till er, det är ju ni som bjuder in (= är värdar) för hela festen?

• Nancy Drew

Är det dessutom inte trevligare för gästerna om ni tar emot svaren, så slipper de ringa upp någon för dem okänd person?

• nässlan87

de har varit ihop minst 1,5 till 2 år så nykära tror ja inte att de är.. sant sant som du säger. men min släkt e sådan att de ska prata i telefon och det länge och ta upp massa probem som jag inte vill höra på (har problem inom släkten, vill inte gå in på dem).

vi har känt dem ett bra tag men han verkar inte vilja att vi ska vara med henne längre för att det verkar som om han bara ska vara med henne och de ska vara tillsammans hela tiden allt ska vara med han hela tiden , vi frågar om det ena än det andra om de vill hitta på men nej det går inte pga att min kille inte vill vi ska göra saker tillsammans med några av hans vänner spelar ingen roll har vi bokat väldigt långt i förväg backas det ändå ur i sista sekunden ändå.

sant sant visst de kan vara lite udda men jag får helt enkelt strunta i att ha dem till ngt och bara till gäster helt enkelt men blir så ledsen bara, ville verkligen ha henne men tydligen verkar det inte gå. vill inte sumpa hela min och sambos dag :(

• Toblerone

Jag hade nog inte velat ha något sådant ansvar ens om det var min bästa vän som bad mig, helt enkelt för att jag avskyr att ha för stort ansvar när det gäller andras grejer + att jag inte är någon "fixare". Hon kanske känner likadant?

• nässlan87

inte vad jag vet. känns som om jag inte känner henne längre. det känns som om hon inte vill vara med mig heller. orkar inte med henne längre så hon kommer itne att vara tärna längre. hon ger mig så mkt negativ energi och mkt av min energi går åt till detta och det vill jag inte på min och min sambos stora dag.

hon har alltid varit ansvarfull osv och hjälpt varandra men det kommer nog att rinna ut i sanden nu. för hon verkar inte bry sig heller vad som händer med våran vänskap. jag har försökt att få kontakt och detta har inte funkat inte ens när vi skulle planera in tid för att prova klänning så sak samma känns deet som nu..

tack för råden, ville bara skriva av mig lite.

• Vill nu

Jag tror inte att det blir några problem att ha henna som tärna.
    Kasnke kände hon att det blev för mycket att vara värdpar, men inte ville säga det, så hon skyllde på pojkvännen i stället? Jag tror jag skulle tycka att det blev för mycket om jag skulle bli ombedd att vara båda tärna och värdpar, och det skulle nog vara lättare att skylla på sambon, än att "jag vill inte"...

Bara en tanke...

• Mlle M

Jag tycker att det verkar mycket att lägga över ansvar pa din vän BADE som tärna och nagon slags värd för festen. Jag skulle som Vill nu skriver ocksa dra mig för att acceptera bada uppdragen.....

• nässlan87

jag har förklarat för henne att det är inte mkt hon behöver göra. det enda de behövde göra var att ta emot samtalen från mina släktingar, går inte in på varför och hjälpa mig med att sätta ihop häftet, har allt färdigt men bara upplägget utav det, inget mer begärde jag av dem som värdpar som tärna har jag inte satt ngt möjligtvis en möhippa men det får hon hjälp av mina andra tränor och vänner.

men men

• Vill nu

Men hon kanske upplever det som mycket ändå? Kanske tar hon et bokstavligt när du säger "Värdpar" och tänker in den rollens egentliga betydelse. Hade kanske varit bättre om du utelämnat just det ordet och bara bett henne ta emot osa? För att vara värdpar är en jätteuppgift, även om ni inte tänkt det så!

nässlan87 skrev 2008-11-06 09:07:13 följande:
    jag har förklarat för henne att det är inte mkt hon behöver göra. det enda de behövde göra var att ta emot samtalen från mina släktingar, går inte in på varför och hjälpa mig med att sätta ihop häftet, har allt färdigt men bara upplägget utav det, inget mer begärde jag av dem som värdpar som tärna har jag inte satt ngt möjligtvis en möhippa men det får hon hjälp av mina andra tränor och vänner. men men
  • nässlan87

sant sant. det du säger. men men får se hur det går just nu lutar det mot att avsäga henne allt ansvar så hon bara är en helt vanlig gäst istället

• MrsWindh

Ta du och prata med henne om vad hon vill och känner, innan du beslutar för att avsäga henne som tärna. Tycker att det lät lite väl hårt.

Jag vet att som blivande brud är det så lätt att snöa sig in på hur viktigt ens bröllop är, men ha i åtanke att för andra är det bara ett vanligt bröllop..

Lycka till.

/A

• Nancy Drew

Jag kom på hur ni kan lösa släktproblemet: skapa en särskilld mailaddress, typ nässlan87ochblivandemaken_at_hotmail_com och skriv i inbjudan att gästerna ska svara till den.

• nässlan87

smart ideé ..

tack för rådet

Svar på tråden ilsken på min tärnas pojkvän