• eapea

bråkar mycket

Jag och min kille har varit ihop i 6 år. Visst har vi bråkat från och till men på sistonde känns det som att det bara blivit värre... Vi bråkar typ en gång i veckan. Mest om småsaker, men det blossar alltid upp till världens storgräl och vi kommer ofta in på att göra slut. Men det är det sista vi vill för vi älskar varandra så oerhört mycket och mellan bråken har vi det hur bra som helst. Vi ångrar oss alltid jättemycket efteråt och säger varje gång att vi ALDRIG får göra så igen. Hur lär man sig att hantera sina bråk?! Jag har väldigt hett temperament och han blir väldigt tjurig och hård vilket göt att jag blir ännu mer frustrerad.
    Vi vill förlova oss, gifta oss och skaffa barn inom några år. Men det känns som att vi inte kan ta nästa steg förrän vi lär oss att bråka på ett lugnare sätt, eller att inte bråka alls. Parterapi är för tillfället för dyrt (och min sambo vägrar). HJÄLP! Vad kan man göra?!

• Svar på tråden bråkar mycket
  • laris

Det är så himla trist med bråk fast samtidigt så behövs de också. Jag tror inte något förhållande är helt fri från bråk. Det viktiga är väl inte att man bråkar utan snarare hur man bråkar. Man får verkligen inte missbruka "göra slut" hoten! Kan ni inte fokusera på hur och vad ni saäga saker under ett bråk?

Ni kanske går varandra på nerverna för att ni umgås för mkt?! Kanske ni ska se till att fokusera på era vänner ett tag och ses ute någonstans istället för hemma. Bjud ut varandra på en dejt. Lägg en post it på badrumsspegeln å morgonen och fråga om han vill träffa dig ute på en middag...Ni behöver nog ses ut på en offentlig plats och diskutera hur era bråk ska gå till. Sätt upp några "bråk regler".

Jag tror ni klarar det!

• LillEm

Jag tror faktiskt att man kan få gå i familjeterapi gratis eller iallafall för en billig peng hos många församlingar. Ni kan ju prova att höra av er till er församling.....

• paradisfågel

Nästa gång du känner att du börjar bli frustrerad eller arg, ta ett djupt andetag o räkna till tre. Sen sätter ni er lugnt ner och pratar igenom de hela. Kanske missförstår ni varandra? Ni behöver nog fundera på varför ni börjar bråka, istället för om vad. Som laris sa, ni kanske umgås för mycket? Försök ta hänsyn till varandra, annars riskerar ni att såra varandra och er själva.

• Ore

Om du har hett temperament, och han sluter sig, så vet ni ju hur ni reagerar i alla fall. Då är det bara att fundera på hur ni kommer runt dessa reaktioner på bästa sätt. T.ex. att i en situation där det kan bli bråk så tar ni litet time-out, funderar på vad ni vill säga och väntar tills litet senare, då ni kan ta en sansad diskussion istället.

Bannlys orden "alltid" och "aldrig", de är inte bra. "Du gör ju aldrig..." och "Du ska då alltid..." är i regel grova generaliseringar, som bara blir anklagelser.

Utgå ifrån er själva när ni diskuterar. Typ "Jag blir ledsen när du säger/gör si och så, kan du sluta med det". Istället för att försöka säga något lika sårande tillbaka.

• Troll1

Ojj, vad jag känner igen det. Om ni planerar bröllop så spelar det säkert. Om man har mkt omkring sig som man oroar sig över såsom ekonomi, arbete osv så ger ju det en stress som i sin tur triggar igång grälen. Försök att ta en dag/kväll då ni känner er lugna och prata igenom hur saker och ting känns. Kanske ngt som trycker ena parten? Vi har temperament båda två här hemma så ibland ryker stickor o strån. Viktigt att man kramas och talar om att man älskar varandra oftare än grälar...

• eapea

Tack för era bra råd! Problemet är att vi har försökt sätta upp regler och försökt att räkna till tre osv. Men i stundens hetta lyckas vi alltid bryta "reglerna" och det spårar alltid ur :( Det kanske är sant att vi umgås för mycket och vi lever väldigt nära inpå varandra då vi bor i en etta. Tyvärr är det svårt att få tag på något större där vi kan få mer utrymme. Jag åker och hälsar på mina föräldrar med jämna mellanrum (ca 1 helg/mån) Det känns bra att komma ifrån varandra en stund, men vi längtar alltid så otroligt mycket efter varandra när någon är borta. Men jag ska testa att bjuda ut honom på dejt, det tror jag uppskattas :) Jag söker väl efter något universaltips som löser alla problem, men det finns ju såklart inte. Jag kanske borde gå på "anger management" eftersom jag blir så arg. Kan liksom inte hantera det. Är väldigt bra på att vara efterklokm dock. Jag vet ju precis vad vi gör för fel.

• Troll1

I sydligare länder är man inte lika "rädd" för att gräla som vi är här. Om man har ett hett temperament så räcker det inte att räkna till 3, eller 10... Det man måste tänka på är att definitivt bita sig i tungan, så man inte säger ngt man ångrar (2 sekunder senare).

• PL080802

Mitt tips är att diskutera varför ni blir så arga och stanna inte vid första bästa förklaring utan fortsätt fråga. Tex "jag blir sur för jag känner mig inte uppskattad", då blir frågan "varför känner du dig inte uppskattad" osv. Ofta är grundorsaken inte det man först tror och på så sätt kan ni lära era hantera era känslor och reaktioner till händelser och på så sätt hantera era bråk redan innan de uppkommer. Lycka till!

Svar på tråden bråkar mycket