• nässlan87

problem ang inbjudan av folk

har ett problem ang folk man ska bjuda.

jag och min sambo vill skära ner på listan av folk lite, ca 10 personer. jag har låtsas syskon jag aldrig umgås med och jag vill egentligen inte bjuda dem. vi pratar inte med varandra ses aldrig, möjligtvis på min mors och hennes nya mans kalas men inte mer.

är det fel av mig att utesluta dessa?

tack för svar

• Svar på tråden problem ang inbjudan av folk
  • lillP

Är det syskon som du har fått i vuxen ålder eller redan under uppväxten?

Rent spontant säger jag att det inte är fel av dig att utesluta dem, men jag skulle prata med mamma och/eller hennes nya man om det. Han kanske blir sårad om hans barn inte blir bjudna.

• nässlan87

detta är sådana folk som jag har fått i vuxen ålder. för ca 4-5 år sedan.. sant sant det kanske de blir men de bryr sig inte om oss och vi itne om dem..

sant kan ju prata med dem går ju alltid. men de kommer säkerligen inte bli så förtjusta ideén jag har om detta. men men..

• lillP

Om det inte spelar någon roll för dig hur de reagerar (nu syftar jag inte på syskonen utan din mamma med man) så är det väl bara att köra på som ni vill?

• nässlan87

sant sant. men det jag och min sambo inte orkar med är att vi kanske kommer att få höra detta i evigheter och det orkar vi inte med. jag vet bara att jag förmodligen kommer att bli förbannade på dem för att jag vet att de utnyttjar min mor och hennes nya man och det är ngt ja inte gillar. visst det är deras barn ovs men på det sättet de gör det är skamligt.

sedan har jag ett samvete som talar och det är väldigt svårt att få bort. jag vill inte ha dem där men jag är ibland en sådan som vill vara alla till lags på vissa punkter och dett är en av dem tydligen enligt mitt samvete..

är jag konstig som tänker så?

• passionsblomman

Om det är människor som dykt upp i vuxen ålder som ni känner att det är ömsesidigt att ni bara lever parallella liv, tycker jag inte att de "borde" vara med på ert bröllop.

Jag skulle heller inte kalla dem något som helst som har med syskon att göra.Det är din mammas mans barn sedan tidigare.

Om ni däremot vill öppna upp för mer kontakt framöver, är det ju en fin gest att bjuda till en så stor dag.

Tror du att de skulle tacka ja?

• LillEm

Jag tycker inte att ni ska behöva bjuda människor som ni inte umgås med!

Enligt mig är ett bröllop något privat som man vill dela med sina älskade och inte en fest där man ska känna sig tvingad att bjuda in "bekanta" bara för att det kan verka fel i någon annans ögon.
    Men tolka nu inte detta inlägg fel och tro att jag tycker att man kan utesluta vem som helst. Självklart kan man t.ex. inte avstå från att bjuda respektive till vänner/släktingar även om man inte är speciellt förtjust i dem .

Lycka till Nässlan 87

• nässlan87

ja du de skulle de nog göra men då bara för spriten.

annars tror ja att de skulle tacka ja enbart för att de har blivit tillsagda av mor och hennes man

• passionsblomman

Problemet med människor som kommer med "på köpet" när ens föräldrar gifter om sig, är ju att de INTE bara blir bekanta -trots att de kanske känns som totala främlingar, aliens eller vad som helst.

De är en del av ens familj rent juridiskt och när det ska skiftas arv en dag kommer de att vara en -förmodligen mycket påtaglig- del av ens tillvaro.

Trots att det handlar om (klyscha) vuxna människor, kan man få sin värld ganska rubbad när ens förälder träffar ngn ny. Man Har dessutom mycket liten makt att påverka hur folk beter sig miót ens förälder. Usch! Fy, man kan bli helt vansinnig!

hade inte läst det inlägget om hur du känner inför dem när jag skrev mitt första...
    ...bjud dem inte om du är arg på dem!

Har du pratat med din mamma om hur de är annars? har du koll på om de har äktenskapsförord?

Det ordnade min mamma, främst för att underlätta mellan alla olika barn inför framtiden. Det kommer krångligare saker än ett bröllop.

• nässlan87

de har itne skaffat ngt äktenskapsförord vad jag vet, var nämnligen med och planerade henne bröllop..

de e ju familj men ändå inte och jag finner dem inte som våran familj för de är inte med oss de bara är där. väldigt irriterande människor ibland.

jaja jag får väl fundera på hur jag ska göra.

• passionsblomman

åH! Om jag var du skulle jag absolut prata med henne om det med äkteskapsförord ch testamente! ingen lever för evigt och det är stor risk att det blir asjobbigt med "de nykomna" förutom att det är jobbit ändå.

Jag går tom så långt att jag säger att jag faktiskt tycker att man har ansvar gentemot sina tidigare familjemedlemmar att göra klart sådant , för att förenkla för dem senare.

Lycka till med ditt beslut! Det är inte så himla lätt och självklart jämt!
    Men inte borde din styvfar ta illa upp om de inte bjuds? Tror du det?

nässlan87 skrev 2008-11-04 13:11:32 följande:
    de har itne skaffat ngt äktenskapsförord vad jag vet, var nämnligen med och planerade henne bröllop..de e ju familj men ändå inte och jag finner dem inte som våran familj för de är inte med oss de bara är där. väldigt irriterande människor ibland.jaja jag får väl fundera på hur jag ska göra.
  • nässlan87

har inte en aning faktiskt. pratar inte så ofta med dem. de har aldrig tid.

så jag får se..

• Silla69

Jag hade nog bjudit med dom, när barnbarnen kommer ( om dom inte finns redan) så kommer ni ju umgås mer och barnen kommer ju umgås.
    Jag hade nog tagit första steget där och bjudit.

• Mia1972

Vi kommer inte bjuda min mammas sambons 3 vuxna barn.Dock kommer hans 2 yngsta bli bjudan eftersom dom bor hos dom varannan helg och vi träffas ofta.

Så nej jag hade inte bjudit dom om jag hade varit er.

• Cornellia
    Silla69 skrev 2008-11-04 15:50:24 följande:
    Jag hade nog bjudit med dom, när barnbarnen kommer ( om dom inte finns redan) så kommer ni ju umgås mer och barnen kommer ju umgås.Jag hade nog tagit första steget där och bjudit.
    Va? Varför det? Varför skulle man börja umgås med folk man inte gillar bara för att man får barn?
  • skille

Er i samme situasjon selv, men jeg vil invitere mennesker jeg bryr meg om og som jeg vet vil gjøre dagen vår spessiel, derfor blir ikke mine "nye" søsken på pappa sin side invitert. Derimot inviterer jeg mammas mann sine tre jenter som jeg ser på som mine ordentlig søstre som jeg har hatt det masse gøy med de siste 8 årene... det er sitt bryllup og du bestemmer:)

• sarling

Min mamma träffade en ny man när jag var 20 typ, jag har inte tänkt bjuda hans vuxna barn på mitt bröllop. Vi har en distanserad men vänlig relation till varandra. Det var inte på kartan att bjuda dem, men så har jag å andra sidan bara bjudit de allra närmaste på mitt bröllop. Inga mormors systrar och sånt. Jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara fel, jag förväntar mig inte heller att bjudas på deras ev bröllop.

Svar på tråden problem ang inbjudan av folk