• elsi
    Äldre 3 Nov 22:31
    3554 visningar
    2 svar
    2
    3554

    Istället för citalopram

    Hej,
    Jag äter en liten mängde Citalopram varje dag.Har provat utan, trappat ned, mm men det verkar som jag måste ta den. (allt med doktorns råd)

    Det är bara att nu när jag sällskap, börjar jag undra över det här med minskad lust.

    Jag hade ingen kärlek när jag började med den, Så jag vet inte. Jag är också en 40+ b2b så det kan spela roll också.

    Finns det någon klok tjej här inne med något råd? En annan medicin kanske?

    ps jag ska träffa läkaren snart för att berätta all detta.

  • Svar på tråden Istället för citalopram
  • emelie­ochlin­us
    Äldre 3 Nov 22:58
    #1

    Hej! Jag har nyligen hört en föreläsning i ämnet och läst en artikel i läkartidningen om det. Det finns lite olika sätt att minska biverkningarna med minskad lust:
    *För endel funkar det med "drug-holiday", att man inför "planerat sex" gör uppehåll dagen innan (och samma dag tror jag) med tabletten. Kan ju vara svårt att planera så långt i förväg men ska man t ex åka iväg på en romantisk helg eller nåt så kan man ju prova.
    * Prova ut minsta effektiva dos - eftersom biverkan med minskad lust verkar vara mindre vid minskad dos.
    *byta till en annan antidepressiv medicin som heter Mirtazapin. Den är inte är en sk SSRI vilket citalopram är och har lite annan biverkningsprofil, men det beror ju på om den skulle passa dina behov i övrigt.
    *tillägg av en tablett som heter buspiron

    Så det finns saker att göra! Prata med din läkare. Hon/han kan förhoppningsvis tillsammans med dig komma på vad som passar dig bäst.

    Lycka till!

    ps:
    Här kommer en länk till artikeln men den riktar sig till läkare så den är späckad med fackuttryck men någon kanske kan tycka den är bra.
    Under stycket: "strategier för att mildra eller undgå sexuella biverkningar" står det jag skrivit lite mer utförligt.
    www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/650_653.pdf

  • skrutt­gumma
    Äldre 3 Nov 23:36
    #2

    Jag äter en medicin som heter Efexor Depot.
    Den minskar inte sexlusten.
    För mig har det varit så att första månaden har det inte gått för mig när vi haft sex, men det går över och efter mitt senaste barn har jag ätit medicinen i snart 1,5 år. Har inga andra biverkningar som att man inte blir riktigt glad eller riktigt ledsen eller riktigt arg..

    Fråga din läkare..

Svar på tråden Istället för citalopram