• Klöver dam

Jag blir gråtfärdig - kyrkan stängd!!!

För ett halvår sedan -minst- kom jag och min sambo överens om att vi ville gifta oss 6 juni nästa år. Tanken var att det vore perfekt då vi alltid skulle få vara lediga på våran bröllopsdag. Jag kastade mig på telefonen och ville boka våran utvalda kyrka, och fick då svaret att återkomma 1 nov, då nästa års planering skulle vara klar. Åh, vilken jobbig väntan!

Kunde dock inte hålla mig utan ringde tidigare i höstas igen och försökte och fick då svaret att återkomma i början på november (förstod sen att 1 november var på en lördag).

Så. Kastar mig således på telefonen så fort linjen är öppen idag och får då svaret att eftersom 6 juni är en röd dag så kommer de inte att ha några dop eller bröllop den dagen "men har du ett annat favoritdatum kanske"? Förklarar då att jag väntat ett halvår på att få boka detta datum, och att lokal etc redan är bokat...

Vad f**n rent ut sagt! Panik! Har förstått att de flesta kyrkor redan har tagit emot bokningar länge nu, så det verkar ju inte vara så lätt att få tag på en annan, och såå många kyrkor känner jag inte till ärligt talat.

Alla ni andra som ska gifta er 6 juni (verkar ju vara ganska många, om man tittar här på forumet), ska ni alla gifta er borgligt eller är jag den enda som ställt in mig på en kyrka som beslutat sig för att ha stängt pga röd dag?

Detta är säkert jätteluddigt och jobbigt att läsa, men jag är just nu såååååå besviken....

• Svar på tråden Jag blir gråtfärdig - kyrkan stängd!!!
  • DanKat

Hmm, är problemet alltså att prästen och kantorn inte jobbar den dagen..? I så fall kan man ju välja någon annan präst och kantor Eller är det något annat problem?

• laris

Jag tycker verkligen synd om er och menar det verkligen när jag säger att jag förstår hur det känns. Våran kyrka ha "råkat" dubbelboka oss. Det läskiga var att vi fick reda på det när vi var där och skulle visa våra föräldrar kyrkan. Vi "råkade" fråga om allt såg bra ut inför vigseln med glimten i ögat och fick svaret : hmmm...oj...just det..vi skulle ha kontaktat er..det har nämligen råkat bli en dubbelbokning. Vi gifter oss i jni 09 vi med.

I ert fall tycker jag att de borde ha vetat att kyrkan har stängt 6/6! klantigt rent utsagt.

• Klöver dam

Vadå? Så jag kan "hyra" in en annan präst och kantor till den kyrkan? Det jag hörde var att de hade gått igenom nästa år för planering, sett att just den lördagen var en röd dag och därför tagit beslutet att inte ha några dop eller bröllop den dagen.

Själv tycker jag att varje söndag är en röd dag, och då brukar man ju ha dop, eller?

I vilket fall, när jag satt i telefonen, helt apatisk och panikslagen, så fick jag inte förslaget att jag kunde ta dit en annan präst och kantor om jag ville, så jag antar att det inte var ett alternativ..

• Burre Präst

Det är ju inte bara präst och kantor som behövs utan även kyrkvaktmästare, och det kan ju vara svårare att ordna.

Det är verkar i vissa delar av landet vara ett problem; brudpar som vill boka åratal i förväg och församlingar som planerar halvårsvis (vi gör så här också).

Trist att kyrkan ni ville ha bestämt sig för att inte ha några förrättningar den dagen, men hade du fått uppgift att det var möjligt? Jag tycker ju att ett brudpar hört av sig och velat boka 6 juni är det skäl nog att försöka schemalägga personal den dagen, men så är jag inte kyrkoherde där heller.

Finns det andra tänkbara kyrkor i närheten? Det behöver inte vara fullbokat bara för att det är mindre än ett år kvar. Ring pastorsexpeditionen och fråga efter telefonnummer till andra kyrkor i närheten, de bör ha koll på det.

• foaLoKe

Måste du gifta dig i kyrkan? Man kan anlita en vigselförrätare och gifta sig ute i naturen till exempel...

• Klöver dam

Jag har försökt att boka två gånger och nämnt 6 juni båda gångerna, andra gången jag ringde var mer en säkerhetsgrej av nervositet för att de kanske ändå tog bokningar tidigare än 1 november.

Men 6 juni är ju röd dag, det visste jag, och det borde väl även de i kyrkan veta, men jag visste inte att det skulle vara ett problem. Har ju sett så många andra som ska gifta sig då..

• En till präst

Halvårsplanering ställer till det - förstår inte varför en del församlingar har det! De "röda dagarna" ställer också till det, eftersom man i kyrkan gör skillnad på kyrkliga röda dagar och "samhällets röda dagar".

Juldag är en vanlig arbetsdag för präst, vaktmästare och musiker, trots att det är en röd dag - för juldagen är ju den dag då vi firar Jesu födelse.

Första maj, nationaldagen och midsommarafton är däremot dagar då många kyrkligt anställda kan vara lediga, då har vi ju inget kyrkligt att fira.

Mitt enda förslag är att kolla med andra kyrkor i trakten omkring. Annan präst och musiker brukar vara möjligt att skaka fram, (vilken präst som helst kan ställa sig i vilken kyrka som helst och göra sitt jobb) men annan vaktmästare är nästan omöjligt eftersom vaktmästarens jobb kräver lokalkännedom.

• Klöver dam

Ja nu har jag bokat Huddinge kyrka istället som jag ser ifrån fönstret varje dag. De hade en tid kvar som tur var.

Saken var väl den att man i huvudet planerat så länge med utgångspunkt från den andra kyrkan, som var Salems kyrka. Den ligger så vackert vid vattnet, vi hade planerat korten, hur vi skulle hyra buss och skjutsa alla gäster till lokalen i vasaparken, köpa lite "resegodis" i form av små flaskor med vin, whiskey, små chokladbitar etc (tänk småförpackningar a la flygplan).. Ja en massa saker helt enkelt. Nu får man ju tänka om helt. Visst att vi fortfarande kan hyra bussen även om man knappt kommer att hinna slå sig till ro innan man är framme, det blir ju inga kort vid vattnet, det kommer att kännas lite konstigt att gå ca 200 meter till kyrkan och sen åka ända in till city för festen..

Äh, ni vet, man får in en massa bilder i huvudet som sedan bara spolieras pga av detta.. Nu har vi ju en kyrka, så man får väl börja tänka om helt enkelt.

• elsi

Kan bara säga det var tråkigt. men att du tog rådet härinne och det har ordnat sig

• En till präst

Klöver dam skrev 2008-11-03 17:38:34 följande:

Ja nu har jag bokat Huddinge kyrka istället som jag ser ifrån fönstret varje dag.
    Om Du ser en kyrka från Ditt fönster så är det till och med DIN kyrka, alltså den kyrka som Du tillhör som medlem i Svenska kyrkan. Bra lösning, även om den såklart är en B-lösning för er. Lycka till!
  • älskarlivet

Tycker du det är bättre att viga sig i den kyrka man tillhör än att välja en annan?

En till präst skrev 2008-11-03 19:12:06 följande:

Klöver dam skrev 2008-11-03 17:38:34 följande:Om Du ser en kyrka från Ditt fönster så är det till och med DIN kyrka, alltså den kyrka som Du tillhör som medlem i Svenska kyrkan. Bra lösning, även om den såklart är en B-lösning för er. Lycka till!
  • Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2008-11-03 19:29:38 följande:
    Tycker du det är bättre att viga sig i den kyrka man tillhör än att välja en annan?En till präst skrev 2008-11-03 19:12:06 följande:
    Jag tar mig friheten att svara - det är ju alltid trevligt om man "engagerar sig" i sin egen hemförsamling- det är ju där man i första hand hör hemma. Nu har jag inte föregått med gott exempel eftersom jag både gift mig och låtit döpa våra barn i andra kyrkor än hemförsamlingens
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-11-03 19:29:38 följande:
    Tycker du det är bättre att viga sig i den kyrka man tillhör än att välja en annan?En till präst skrev 2008-11-03 19:12:06 följande:
    Det har jag egentligen inga synpunkter på. Om man bara gifter sig i kyrkan men inte annars deltar i gudstjänstlivet spelar det ju ingen roll. Om man däremot är kyrkligt aktiv i vanliga fall är det trevligt att man också gifter sig i den kyrka man brukar gå till på söndagarna.
  • älskarlivet

Jag har egentligen alltid varit aktiv i en annan församling än den vi bor i. Det är där jag varit aktiv sen barnsben, vi kommer dock inte gifta oss i den heller (min sambo har aldrig varit kyrklig aktiv så han har ingen "favvokyrka") eftersom den kyrkan ligger precis i en vältrafikerad korsning.. Dessutom är kyrkan modern och inte särskilt vacker, däremot kommer vi välja präst och organist från den församlingen där jag varit aktiv och sen ta med oss dem till grannförsamlingen!

Kjell Präst skrev 2008-11-03 19:39:56 följande:

Jag tar mig friheten att svara - det är ju alltid trevligt om man "engagerar sig" i sin egen hemförsamling- det är ju där man i första hand hör hemma. Nu har jag inte föregått med gott exempel eftersom jag både gift mig och låtit döpa våra barn i andra kyrkor än hemförsamlingens
    [/citat]

En till präst skrev 2008-11-03 20:36:59 följande:
    [citat]
    Det har jag egentligen inga synpunkter på. Om man bara gifter sig i kyrkan men inte annars deltar i gudstjänstlivet spelar det ju ingen roll. Om man däremot är kyrkligt aktiv i vanliga fall är det trevligt att man också gifter sig i den kyrka man brukar gå till på söndagarna.
Svar på tråden Jag blir gråtfärdig - kyrkan stängd!!!