• Lini

Rädd för druvbörd igen

Jag har redan frågat den här frågan i andra forum men eftersom det är så ovanligt hoppas jag att det finns någon här som kan svara på min frågan.

Jag har precis fått klartecken från min läkare att jag får lov att försöka bli gravid. Mitt missfall i december var druvbörd och jag har nu fått vänta 6 månader.

Jag blev naturligtvis jätteglad att jag får lov att bli gravid igen men samtidigt skrämmer det mig att det ska bli en ny druvbörd vid nästa graviditet.

Är det någon som haft druvbörd och därefter fått en normal graviditet? Tog det lång tid innan ni blev gravid igen?

Hoppas på att det finns någon som kan delas med sig att sina erfarenheter

• Svar på tråden Rädd för druvbörd igen
  • Katarina II

Klippt från www.villhabarn.com

Druvbörd:
    Detta är en ovanlig orsak till missfall. Fostret utvecklas normalt de första veckorna men efter fem -sju veckor börjar fostret tillbakabildas. Druvbörd innebär att moderkakan förändras och bildar vätskefyllda blåsor, ungefär som små vindruvor. Blödningar kan vara första tecknet men druvbörd upptäcks också lätt vid ultraljudsundersökningar. Druvbörd är en form av tumör. Normalt innebär druvbörd inga komplikationer på sikt.

• Anna-M 20/6-03

Förlåt mig, men jag undrar också vad druvbörd är?

• Popflickan

Här på BT lär man sig något nytt varje dag! Hade heller aldrig hört uttrycket! Tack Katarina!

Lini, har tyvärr ingen erfarenhet av detta men hoppas du blir gravid igen!

• mary

en kompis till mig fick druvbörd. Även hon fick vänta ca 6 månader innan de fick försöka bli gravida igen. Hon har inte fått druvbörd igen, efter det blev hon gravid men fick missfall (vilket läkarna ändå tyckte var positivt då hon haft cystor och en del problem med livmodern). Nu väntar hon barn i september och allt verkar gå bra :) Så nära 3 år efter deras start kommer miraklet.

• Lini

Tack anonym! Det var skönt att höra att det gått bra för din kompis. Det ger en lite mer hop och mod att våga försöka igen.

Till er andra som undrade var druvbörd är. Ni kanske har hört uttrycket mola istället för druvbörd. Det är ju mycket ovanligt och jag hade själv aldrig hört talas om det förrän det drabbade mig. Det finns det så lite information om druvbörd och läkarna vet tyvärr inte så mycket om det heller.

• agge

hej,fick med druvbörd för ca två år sedan,sen så fick man som du skrev bli gravid igen efter 6månader men det blev inget fören ca ett år,så nu är jag gravid i vecka 31,allt är jätte bra inga problem alls.ska ha barn i agusti:)

• Lini

Hej Agge! Vad skönt att höra att allt gått bra den här gången.

Jag känner mig fortfarande rädd och osäker men jag vinner inget om jag inte vågar, så vi har bestämt oss för att börja försöka nästa månad. Vi börjar lugnt och ser vad som händer.

Hade du en partiell eller komplett mola?

• agge

hej hej,klart du ska försöka igen,håller värkligen tummarna för er.det går säkert bra:)
    jag hade bara lite druvbörd,inte alls mycket.men det fanns där ialla fall (tråkigt nog).men men.ha det jätte bra.

Svar på tråden Rädd för druvbörd igen