• skål

hur skall ett bröllop vara???

Det är okej med hemliga bröllop, bröllop i samband med dop, bröllop på konstiga ställen osv. osv.
    Men vi har valt att ha ett bröllop med ca 70 gäster både barn och vuxna. (Alla ha barn.) Många är släkt, andra vänner. Nu till problemet: Jag bryr mig för mycket om vad alla här på bröllopstorget tycker. Jag skrev ett inlägg om att vi bjuder både barn och vuxna och jag har nästan bara fått höra negativa saker om detta. Borde inte ta åt mig men blir så ledsen....
    Det är väl ändå brudparet som bestämmer hur deras bröllop ska vara eller är det nån mall man måste gå efter?

• Svar på tråden hur skall ett bröllop vara???
  • älskarlivet

Klart det är brudparet som bestämmer!

• MulleNuh

Nej ta inte åt dig! Jag får höra var och varannan dag om vilka skitidéer jag har..

• nässlan87

hur ett bröllop ska vara tror jag inte går att svara på för det är bara vad du anser ett bröllop bör vara. visst man kan gå på det traditionella stilen. men om du vill ha barn på bröllopet får du ha detta det är din åsikt och din vilja, förmodligen din sambos med. det är ni som gifter er och då ska ni ha det som ni vill..

jag är likadan som du, att jag bryr mig otroligt mkt om vad alla andra tycker, spec de som ska vara med. jag har inte sagt ngt till mina föräldrar eller svärföräldrar än men detta ska göras vi jul sedan. varför vi inte har berättat detta än är för att de inte ska kunna lägga sig i med åsikter om hur det ska vara. allt för att jag och min sambo ska få som vi vill..

sj kommer jag ha åldersgräns på 12 år, del pga ekonomiska själ och att jag och min sambo inte vill ha yngre barn där. men detta är våran åsikt.

min sambo sporrar mig till att försöka tänka på vad det är vi vill och hur vi vill ha det inte hur jag tror att de andra vill ha det, då slår man bara knut på sig själv.

mitt råd till dig är att försöka tänka på dig själv och din sambo om hur ni vill ha det. har fått det rådet här också och det kan vara svårt men försöka är ett tips.

lycka till

• Ore

Jo, visst är det brudparet som bestämmer. Men tanken med bröllopet är väl att både brudparet och gästerna har trevligt, därför kan det ibland vara bra att lyssna på råd från andra här. Det kan ju hända att era gäster resonerar litet som folk på BT.

Vet inte om jag läst just den tråden du nämner, men det beror ju på hur du har formulerat dig. Det här med barn ellr inte med på bröllop kan vara en känslig fråga. Kanske är det så att de som inte vill ha barn på bröllopet tog åt sig av det du skrev, och vill då förklara varför de gör som de gör.

Men en bra grundregel är att om ni är nöjda med erat beslut, varför söka bekräftelse för det beslutet här på BT? Oavsett vad man tycker kan man nog räkna med att många tycker tvärtom...

• chamor

Vi hade barnen med ca 15 stycken. De störde inte och ångrar mig inte alls. Tycker inte man ska dela på familjerna! Vi ville att alla våra vänner och deras familjer skulle fira oss

• Myrmor

Skål: Jag svarade precis samma i din andra tråd, jag har valt att inte bjuda barn och du har valt att göra det. Det är en smaksak, och jag är övertygad om att vi båda får jättetrevliga bröllopsfester . Däremot kan jag förstå om du fått lite mothugg i den andra tråden, eftersom du stundtals uttryckt dig lite klumpigt där..

• Mirri

TS: Självklart är det brudparet själva som bestämmer hur de vill ha det. Här på BT finns en väldans massa människor med en väldans massa åsikter om hur det är bäst att göra saker och ting. Se det inte som ett rättesnöre utan se det som en inspirations bank. Vissa idéer är bra och andra kanske inte passar er. Ta de åsikter och idéer su kan använda och strunta i resten
    När det kommer till barn så hade vi en hel drös på vårt bröllop och det gick utmärkt men det är nog klokt att tänka igenom det hela så det finns aktiviteter åt dem och barnvakt

• DanKat

Det kommer alltid att finnas folk som resonerar annorlunda oavsett vilket alternativ man väljer, både här på BT och bland gästerna på bröllopet. Så gör det ni själva känner för! Om ni nu inte råkar ha väldigt homogena släkter och vänkretsar så kommer det alltid finnas vissa som tycker det ena och vissa som tycker det andra. Då blir det ju en omöjlighet att gå på vad andra tycker Följ er egen känsla i stället!

• passionsblomman

Jag vet vad du menar med att bry sig om vad andra tycker. Jag har för egen del fått börja lära mig att hålla tyst om vissa saker ibland.
    När det handlar om viktiga saker som är drömmar och skatter för mig själv, eller saker jag har en väldigt känslosam koppling till, så har jag fått sluta vara så himla öppen om allt jag bär på jämt.

När någon frågar vad man håller på att planera eller hur det går med ditten och datten, så är det naturliga för mig att svara. Men jag har insett att jag inte alltid orkar med en massa ifrågasättanden och kritik, råd jag aldrig bett om eller tyckande i allmänhet.

Själv brukar jag fråga hur folk har det och hur saker går, utan att trycka "det går aldrig" i halsen på dem i nästa sekund. "vad spännande" brukar mer vara min hållning.
    Men många älskar att genast hitta fel och förmana eller idiotförklara.
    Då är det bättre att vårda sin dröm med den eller de det gäller och berätta när man är redo på allvar.

Att starta en tråd på nätet är inte tillrådligt om man inte är beredd på en del mothugg. Särsklit vissa ämnen är uppenbart heta...

Jag är säker på att ditt bröllop blir en härlig dag med alla du valt att fira med. Vad gäller barn så skiljer jag på barn och barn, precis som på vuxna och vuxna i mitt liv. Vissa tycker jag om, andra inte, vissa är nära , andra inte.
    På mitt bröllop tror jag att kusiner till min son kommer att vara med. Det skulle isåfall inklusive honom innebära 12 barn i åldrarna 1-16 år. De är självklara i egenskap av när-familj för oss. De känner också varandra väl och kommer att ha roligt tillsammans. Egna aktiviteter kommer att ordnas fördem.

• fru090909

Klart du ska låta barnen komma! Varför skulle de inte komma? Skit i vad andra tycker och gör precis som ni vill oavsett vad andra tycker.
    Vi kommer att ha med barn på vårat bröllop, en självklarthet för oss.

• Duchess

Det viktiga tycker jag är att man anpassar festen efter barnen om man väljer att ha dem med. Då tänker jag på att man fixar t ex barnrum med spel/kritor/TV/annat och kanske också en barnvakt som kan avlasta föräldrarna. Eller så gör man helt enkelt ett upplägg som passar både barn och vuxna.

Vi bjöd syskonbarnen men inte övriga gästers barn. Det funkade jättebra för oss.

• ElinPierre

Jag vet vad du menar, men vi lätt påverkade bruddar måste verkligen lära oss att lyssna till oss själva och vad vi vill..

Min M2b blev arg på mig idag för jag berättade att det var nån som tyckte att det var otroligt fånigt att lämna en blomma till mor och svärmor vid vigseln. Jag tog åt mig och började fundera på om jag verkligen skulle göra det.
    "men du tyckte ju att det var en jättefin grej att göra, nu måste vi göra som VI vill" sa han.. Det fick mig att bita ihop och trycka bak känslan att ALLA människor inte kommer att tycka mitt bröllop är perfekt.. Och det går ju inte... ;o)

Hoppas du förstår vad jag menar...

• ElinPierre

Ett bröllop som vi var på hade hyrt en hoppborg, det var en riktig hit kan jag säga!!!

Duchess skrev 2008-10-31 18:43:53 följande:
    Det viktiga tycker jag är att man anpassar festen efter barnen om man väljer att ha dem med. Då tänker jag på att man fixar t ex barnrum med spel/kritor/TV/annat och kanske också en barnvakt som kan avlasta föräldrarna. Eller så gör man helt enkelt ett upplägg som passar både barn och vuxna. Vi bjöd syskonbarnen men inte övriga gästers barn. Det funkade jättebra för oss.
  • passionsblomman
    ElinPierre skrev 2008-10-31 18:47:36 följande:
    Ett bröllop som vi var på hade hyrt en hoppborg, det var en riktig hit kan jag säga!!!
    Skulle vi göra det ,skulle min make vara i hoppborgen med sin bror och alla polarna hela kvällen, det kan jag garantera!
  • ElinPierre

Jag skulle nog också hålla till där en hel del.. fniss...

• passionsblomman

Kanske en idé, alla gillar ju inte att dansa...
    ...fast då får man nog ha en sjukvårdsbil i närheten. det brukar kunna spåra ur när gamla gubbar närmre 40 tror att de är 10 igen. hälsenor och korsband brukar ryka med en smäll...

Svar på tråden hur skall ett bröllop vara???