• nässlan87

fel av mig att sätta 12 års gräns?

hej

har en fråga som jag går och funderar på.
    på mitt bröllop vill jag sätta 12 års gräns på barn som ska komma dit. dels för att det blir en himla massa barn annars, då väldigt små sådana om alla ska komma. sätter jag 18 gräns så kommer nästan ingen på ena halvan av min släkt för där är jag nästan äldst. min sambos släkt är ungefär lika dan och de är väldigt få i sin släkt sätter jag då 18 så kommer inte alls många.

är det fel av mig då att sätta 12 års gräns för att "slippa" alla småbarn. jag har inget emot småbarn i övrigt men på bröllopet vill jag inte ha dem där.

tack för svar

• Svar på tråden fel av mig att sätta 12 års gräns?
  • älskarlivet

Ditt bröllop? Ska du gifta dig själv? Nej, skämt åsido, ni gör så klart som ni själva vill!

Vi kommer ha en åldersgräns på 14, men sen kommer mina syskonbarn ändå få vara med, för får inte de komma kan inte mina systrar heller komma..

• nässlan87

ja tänker inte när ja skrivee :P skämt o sido min sambo är med han med :D lite egoistisk när ja skriver kanske. men självklart är min sambo med han med och bestämmer han med, väldigt mkt för att vara kille :d men han gilar att vara med och plocka ut blommer, inbjudningskort, färgkombinationer osv. så vist e han med allt :D

• Mrs Baom

Det är inte alls fel av dig/er att sätta en åldersgräns. Det är ert bröllop och det ska vara precis så som ni vill ha det, Vi bjuder inga barn överhuvudtaget, mina bröder får komma å de är 16 och 18 med de är också yngst. Vi har fått en del sura komentarer för att barn inte är välkommna men vi vill inta ha det så. Mest pågrund av ekonomiska skäl, men också för att allla vuxna ska få känna att de kan slappna av en kväll och bara ha roligt utan att oroa sig för vad ungarna gör:) Ska tillägga att vi har en egen dotter på 2 år. Hon kommer vara med under middagen då jag/vi annser att det är skillnad påegna barn och andras ungar. Plus att alla vi känner som skulle kunna vara barnvakt åt henne kommer på bröllopet. Som sagt, det är er dag och ni har rätt att bestämma själva hur ni vill ha det.

• nässlan87

tack så mkt för råden. sj har jag inga barn men vill ha, detta får dock vänta tills studierna nästan är färdiga :d

• MulleNuh

tycker 12 är en bra ålder att sätta gränsen vid!
    Jag hade gjort så om jag kunnat..

• Ore

Jag tycker inte det är fel. Jag hade gränsen vid 3 år personligen. Då var det bara två barn som var aktuella, bl.a. brudnäbben. Kan säga att ingen av dem hade särskilt kul på festen, och de blev hämtade av barnvakt ganska snart. Hade nog haft det roligare om barnvakten hämtat dem direkt efter kyrkan och de fått hamburgare och godispåse...

• MulleNuh

skit, jag måste försöka hitta en barnvakt som INTE är med på festen.. Hmmmm..

• mattiasmarie

Vi har kombinerat bröllop/30års fest så på kvällen blir det nog lite mycket "fest", tycker därför inte att barn bör vara där. vi har 18års gräns. våra egna 2 barn har barnvakt o är med i kyrkan o under middagen en liten stund sen åker de iväg o sover borta.

• BlygBrud

Vi har helt kallt satt 18 år som gräns.
    Det innebär förvisso att 5 syskonbarn i åldrarna 4-16 inte kommer med, (vilket inte lär bli populärt) men vill inte dela på syskonskaran genom att sätta gräns typ 15 eller så.

Egna barn är bara med på vigesln (näbb) men får åka till barnvakt direkt efter, så inte ens de är med på middagen.

Så TS, Nej, det är inte fel att sätta en åldersgräns, oavsett var ni drar den gränsen.

(hmmm om man skulle sätta gränsen vid 34 så vi slapp kompisens , hur ska jag säga...socialt inkompetente..jo, lät bättre än de andra han kan kallas... så, socialt inkompetente sambo... frestande tanke... )

• nässlan87

sant sant. vissa vill man inte bjuda men man måste, ibland kan man ju inte utesluta vissa. men men.. får hoppas att det går bra...

tack för råden :D

• Lajsan

Vi satte en gräns på 12 år för det passade så bra, det var några på 13 år sen kanske 10 barn var under 6 år och det hade blivit lite barnkalas kände vi, och det funkade jättebra.

Svar på tråden fel av mig att sätta 12 års gräns?