• Blivande mrs walker

Soppa som huvudrätt?

Vi ska gifta oss i april och har mer tänkt ha "fest med bröllop" än "bröllop med fest". Det ska inte vara så högtidligt eller tjusigt, men vi har ändå tänkt bjuda 70 pers och plocka russinen ur kakan av det formella, tex ha bordsplacering eftersom vi tycker att det är en bra grej.
    Vi gillar båda rysk rödbetssoppa, Borstj, väldigt mycket och vill ha det som huvudrätt på middagen. Vi ska ställa fram den i byttor på borden med tillbehör som gräddfil, korvar och bröd i fina skålar. Till förrätt ska vi ha bruschetta och efterätten är inte bestämd.
    Borsj är aslätt att laga, man mixar allt och sedan kokar man det och den blir bara bättre av att stå någon dag i kylen, men jag undrar om folk tycker att soppa inte är fancy nog som huvudrätt?
    Förväntar de sig buffé eller en stor köttbit?

• Svar på tråden Soppa som huvudrätt?
  • Pumpkin

Ska jag vara ärlig och svara vad jag tycker så tycker jag inte att soppa passar som varmrätt på en finare (festligare kanske är mer rätt ord?) middag - vare sig det är bröllop med fest eller fest med bröllop. Kan man inte ha den som förrätt då?

• anne på grönkulla

Soppa som huvudrätt kräver nog ganska matiga tillbehör. Kan man inte servera piroger eller nåt till, utöver det ni föreslår? Det stämmer ju med temat också.

• chamor

Tycker soppa känns lite obröllopigt och för mig är soppa i en finare middag en förrät men jag är inte så kultiverad

• gnagerhojten

Jag tycker att det går alldeles utmärkt att servera soppa som huvudrätt. Borstj är ju knappast någonting som folk äter till vardags, så är den vällagad och har goda tillbehör så kan den nog vara väldigt exotisk och passande. Vi har själva funderat på att servera gulasch (dock som en del av en buffé) då alla våra gäster vet att gulaschen är något av en paradrätt i vårt hem. För oss känns det som att menyn blir väldigt personlig om vi låter den ha inslag av vad som är "typiskt oss".

• brud080808

Jag tycker nog oxå att soppa är mer förrätt. Men du, har du tänkt på rödbetsfärgen? Tänk om det landar en klick soppa på din klänning? Kan ju hända med vilken mat som helst såklart, men just soppa kan ju vara lätt hänt och rödbeta är nog inget lättborttvättat. Men annars gillade jag anne på grönkullas förslag med piroger.

• Blivande mrs walker

anne på grönkulla: Jo piroger var en finfin idé. Karleska grötpiroger är en annan favoriträtt, och man kan ha litet köttpiroger också för de som gillar sådant.

brud080808: Rödbetsfärgen har jag tänkt på, men min klänning går att tvätta så det går nog bra. Och den är vit, så den kan nog blekas också. I värsta fall ska man ju ändå inte använda den igen, så det känns inte så farligtr med några fläckar, mer som extra minnen.

alla: Soppa känns kanske förättsaktigt, men samtidigt så bra! Uff, det är svårt det här.

• soosse

varför inte ha det som förätt då?? som varmrätt en plocktalrick med piroger grillspett ja det ni önskar som ni kan ställa på borden så kan man få en typ paj bit till på talrik? förstår du min tanke?

• Mlle M

Jag haller med ovanstende - soppa kanns som forratt men samtidigt om det kanns som att det ar Ni tycker jag att Ni skall ha det men da ett helt tema med piroger etc etc. Jag tycker INTE att det passar sa bra med bruchetta som entre; det gar helt bort ihop med soppa.

• Pumpkin

Skitbra idé ju!

soosse skrev 2008-10-30 13:22:15 följande:
    varför inte ha det som förätt då?? som varmrätt en plocktalrick med piroger grillspett ja det ni önskar som ni kan ställa på borden så kan man få en typ paj bit till på talrik? förstår du min tanke?
  • han och jag

Jag hejar på alla med innovativa bröllops-idéer! Jag har varit på bröllop där allt står uppdukat på borden och tycker att det är jättemysigt med: "Kan du skicka mig smöret?" Trevligare än buffébord där man får köa i en evighet. Däremot tycker jag att ni kan skippa entrérätten och istället utvidga tillbehören på bordet, t ex piroger som någon föreslog.

• Blivande mrs walker

JA! Vad bra! Varför har inte jag tänkt på det! Ingen förrät, allt på borden! Och litet extra, som paj! Supertoppen! Hurra hurra!
    Tack.

• han och jag

Hurra, det blir smaskigt värre det!

• Sebastiána

Det första jag tänker är att det inte är så festligt just på ett bröllop eller finare middag. Å andra sidan tycker jag väldigt mycket om soppa i allmänhet och Borstj i synnerhet. För att få det mer matigt kan man som tidigare sagt servera piroger till eller kanske blinier.

Jag gillar idén med att det står framme vid borden tillsammans med tillbehören.

Har ni något tema på bröllopet? Kanske kunde ni ha ett ryskt tema och t.ex dekorera med små ryska dockor och liknande?

Kanske kunde ni servera frysta tranbär alt. lingon med Tjinuskisås till efterrätt?

Svar på tråden Soppa som huvudrätt?