• chiqit­ita
    Äldre 28 Oct 19:36
    41969 visningar
    11 svar
    11
    41969

    Risk att bli gravid när man har mens?

    Hur stor är risken att bli gravid när man har mens? Och är den större eller mindre vid första dagen eller mot dom sista mensdagarna. (Ursäka min naivitet!)

  • Svar på tråden Risk att bli gravid när man har mens?
  • Leeelo­o
    Äldre 28 Oct 19:47
    #1

    Det är ju faktiskt så att man bara ska kunna bli gravid vid ägglossningen och dagarna runt detta. Spermien kan leva kvar i flera dagar efter samlag. Men jag har hört att det finns kvinnor som blivit gravid under mensen men jag tror inte att det är så vanligt.

  • dfk
    Äldre 31 Oct 16:09
    #2

    Önskar att jag skulle kunna ge dig ett 100%-igt svar på din fråga.
    Men jag måste säga att jag aldrig hört att man kan bli gravid vid mens.
    Trodde att man måste ha ägglossning för att bli det, men man kan ju ha mellanblödningar och tro att det varit mensen, eller att man inte vet att man blivit gravid och har mens ändå, och upptäcker det senare.
    Men om du har hört det, så kanske det är så. Någon annan som vet?

  • Ore
    Äldre 31 Oct 16:17
    #3

    Om man har normal, regelbunden mens har man också vanligen normal, regelbunden ägglossning. Och då är det i samband med ägglossning som man blir gravid. Har man väldigt oregelbunden mens så är det inte lika säkert, då kan man ha ägglossning kring mens.

    Tror att risken är mindre att man blir gravid i början av mens än i slutet. I slutet är det större risk/chans att spermierna lever kvar fram till ägglossning.

  • Burre Präst
    Äldre 1 Nov 20:30
    #4

    Om jag minns rätt från en broschyr om "Naturlig Familjeplanering" från 90-talet, som handlade om "säkra perioder" så är det i princip omöjligt att bli gravid på första dagen i menstruationscykeln, dvs när mensen börjar. Men redan från dag 4 är omkring 2% av kvinnorna fertila och vid dag 7 är 17% fertila och på grund av plötsliga variationer i ägglossningen kan de flesta kvinnor vara fertila även den dagen de räknat fram att nästa menscykel ska börja.

    Men har mensen kommit bör fertiliteten vara låg, i alla fall de första två-tre dagarna.

    Slutsatsen jag drog av att läsa det där var i alla fall att det egentligen inte finns några "säkra dagar", däremot att det finns dagar med högre chans att bli gravid.

  • Äldre 15 Oct 00:48
    #5

    Hej jag brukar ha mens i fem dagar men under mensen så hade jag och killen sex och då sluta de tvärt fast den brukar fem dagar men så vara den bara tre dagar vad hände

  • Himla
    Äldre 15 Oct 13:43
    #6

    Hur stor risken är är knappast relevant. Det finns alltid en risk att bli gravid med eller utan mens. Händer det så händer det, vill man inte ha barn så bör man skydda sig.

  • Äldre 16 Oct 08:53
    #7

    har folk börjat dra upp begravda trådar by default idag?


    Live free, ride free
  • Äldre 27 Nov 20:28
    #8

    Hej jag och min kille hade sex idag utan kondom och jag har mens andra dagen jag undrar om jag kan bli gravid? 

  • Äldre 27 Nov 20:28
    #9

    Hej jag och min kille hade sex idag utan kondom och jag har mens andra dagen jag undrar om jag kan bli gravid? snälla kan någon ge mig ett svar

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Nov 10:09
    #10
    +1
    martyna12345 skrev 2014-11-27 20:28:42 följande:

    Hej jag och min kille hade sex idag utan kondom och jag har mens andra dagen jag undrar om jag kan bli gravid? snälla kan någon ge mig ett svar


    Nej, du kan inte bli gravid under mensen.

    Skydda er i fortsättningen så slipper du undra igen.
  • Äldre 28 Nov 18:50
    #11

    Alltså har man en normal mens på Max 7 dagar så är det 99,9% omöjligt att bli gravid då. Och den lilla 0,1% har sjukt tidig ägglossning... Har man däremot lååååång mens på typ 10-12 dagar men en normallång menscykel på ca 28 dagar finns det en chans/risk

Svar på tråden Risk att bli gravid när man har mens?