Besviken Toastmaster (lite långt)
Hej alla,
känner att jag behöver ventilera detta lite och få era kloka åsikter.
I augusti var jag toastmaster på en nära väninnas bröllop. Det var ca 65 gäster och hon hade ingen tärna och inget värdpar. Jag var toastmaster tillsammans med en av makens goda vänner. När jag blev tillfrågad blev jag glad och smickrad och jag visste från början att det skulle innebära en del jobb.
Vi började planera redan i mars och under tiden innan bröllopet har jag lagt åtskilliga tillfällen på att planera, inte bara min roll, utan jag har även haft en ledande roll vad gäller möhippan samt att jag alltid funnits där för min väninna när det gäller allehanda bröllopsfrågor. Till exempel dukade jag och putsade bestick i fyra-fem timmar kvällen innan bröllopet.
Under cermonin och festen hade vi ett stort ansvar, speciellt eftersom det inte fanns något värdpar. Vi höll i allt från att samla gästerna på rätt plats (borgerlig vigsel utomhus) till att se till att musikerna hade alla kablar och att flaggspelet var hissat - till välkomstdrinken, brudskålen och sedan givetvis alla ordinarie toastmasteruppgifter.
Nu vill jag också säga att jag gärna gör det för min väninna och för att hennes dag ska bli den bästa. Men när jag har läst runt här tidigare får jag uppfattningen att det är ganska vanligt att man ger en liten uppskattande gåva till de som hjälpt till mycket. En sådan har lyst med sin frånvaro. Det är inte det att jag så gärna vill ha en dyr present, inte alls! Men någon form av uppskattning hade varit fint.
Brudparet har en egen hemsida, där hade de kunnat skriva något om att de tackar sina toastmastrar för jobbet de gjort. De hade kunnat skriva det i bröllopsprogrammet. Men inget sånt. Jag har fått ett ordinarie tackkort som alla andra. I nuläget känns det ungefär som om jag har lagt ner jättemycket tid (och egna pengar på att t ex köpa olika grejer för spex under middagen) utan att de ger något tillbaka! Det hade kunnat vara en flaska gott vin, någon liten chokladbit, eller bjuda hem på middag efteråt! Som sagt, jag är inte ute efter något dyrt, jag vill bara känna att min tid och mitt engagemang var uppskattat.
Är det helt fel av mig att känna såhär? Ska jag bara vara tacksam över att jag blev tillfrågad och känna mig hedrad över det? Eller har jag ändå lite rätt att känna mig förbisedd såhär i efterhand? Har ni några kloka åsikter om detta?
Tack!