• lineth

Besviken Toastmaster (lite långt)

Hej alla,

känner att jag behöver ventilera detta lite och få era kloka åsikter.

I augusti var jag toastmaster på en nära väninnas bröllop. Det var ca 65 gäster och hon hade ingen tärna och inget värdpar. Jag var toastmaster tillsammans med en av makens goda vänner. När jag blev tillfrågad blev jag glad och smickrad och jag visste från början att det skulle innebära en del jobb.

Vi började planera redan i mars och under tiden innan bröllopet har jag lagt åtskilliga tillfällen på att planera, inte bara min roll, utan jag har även haft en ledande roll vad gäller möhippan samt att jag alltid funnits där för min väninna när det gäller allehanda bröllopsfrågor. Till exempel dukade jag och putsade bestick i fyra-fem timmar kvällen innan bröllopet.

Under cermonin och festen hade vi ett stort ansvar, speciellt eftersom det inte fanns något värdpar. Vi höll i allt från att samla gästerna på rätt plats (borgerlig vigsel utomhus) till att se till att musikerna hade alla kablar och att flaggspelet var hissat - till välkomstdrinken, brudskålen och sedan givetvis alla ordinarie toastmasteruppgifter.

Nu vill jag också säga att jag gärna gör det för min väninna och för att hennes dag ska bli den bästa. Men när jag har läst runt här tidigare får jag uppfattningen att det är ganska vanligt att man ger en liten uppskattande gåva till de som hjälpt till mycket. En sådan har lyst med sin frånvaro. Det är inte det att jag så gärna vill ha en dyr present, inte alls! Men någon form av uppskattning hade varit fint.

Brudparet har en egen hemsida, där hade de kunnat skriva något om att de tackar sina toastmastrar för jobbet de gjort. De hade kunnat skriva det i bröllopsprogrammet. Men inget sånt. Jag har fått ett ordinarie tackkort som alla andra. I nuläget känns det ungefär som om jag har lagt ner jättemycket tid (och egna pengar på att t ex köpa olika grejer för spex under middagen) utan att de ger något tillbaka! Det hade kunnat vara en flaska gott vin, någon liten chokladbit, eller bjuda hem på middag efteråt! Som sagt, jag är inte ute efter något dyrt, jag vill bara känna att min tid och mitt engagemang var uppskattat.

Är det helt fel av mig att känna såhär? Ska jag bara vara tacksam över att jag blev tillfrågad och känna mig hedrad över det? Eller har jag ändå lite rätt att känna mig förbisedd såhär i efterhand? Har ni några kloka åsikter om detta?

Tack!

• Svar på tråden Besviken Toastmaster (lite långt)
  • sockersmulan

Jag tycker absolut att de borde ha tackat dig och brudgummens vän lite extra med tanke på allt jobb ni lagt ner på bröllopet! Du har all rätt att känna dig förbisedd.

• Dristig

Var i en liknande situation... i sommras gifte sig två nära vänner till mig och min sambo, min sambo var en av två toastmaster och vi har dessutom hjälpt till med allt möjligt av förberedleser inför bröllopet inte minst dagen före då vi båda tog ledigt från jobbet för att kunna ställa iordning lokalen och finnas tillgängliga för sista minuten pillande. Men inte heller vi (inte min sambo heller) har sett någon form av erkännande från parets sida att det vi gjorde uppskattades. Nu känner vi dem så väl så vi vet att de var jättenöjda med vår hjälp och myckte tacksamma för det men det hade ändå känts lite roligare om de hade visat det på något sätt utöver det vanliga tackkortet som alla ju får.

• JPerlestam

Tycker att du har all rätt att känna dig besviken! Vi kommer att ha en toastmadame och toastmaster, de är ett par och vänner till oss båda. De kommer inte ens ha hälften av allt ansvar som du hade men de kommer att tackas i festprogram och några veckor efter bröllopet bjuder vi ut dem på en helkväll som tack för allt. Så jag tycker att det är mycket dåligt av din väninna att inte visa dig mer uppskattning. Det är att ta sina vänner för givet....!

• VivviM

Jag tycker också att det är självklart att när man ställt upp som du gjort ska ha nån form av uppskattning. Lite lustigt för jag skrev precis ett inlägg och vill ha tips vad vi kan ge vår toastmadame och master för vi är såååå otroligt tacksamma för det jobb de lagt ner. Vi hade också skrivit ett stort tack i festprogrammet samt att mina föräldrar köpt en korg med lite ljus, champagne, choklad, fina tvålar mm till dem som de fick på festen men vi kommer absolut ge dem nåt personligt från oss också men vet inte riktigt vad än...

• lillP

Jag tycker att det är rent hyfs att tacka speciellt till någon som har ställt upp så pass mkt. Som du säger, det är ju inte själva gåvan som räknas utan gesten.

• Silla69

Jag tycker det är dålig stil.
    Jag hade aldrig gjort så.
    Men vänta o se kanske du får något som dom planerat.
    Hoppas det.

Kram till dig

allt det du gjorde borde man ju frågat om du vill vara toastmaster hos mig ;)

• Fenixx

hmm kan förstå att det känns småtrist att inte få mer uppskattning än dem övriga gästerna just med bara tackkort med tanke på allt ansvar och jobb du haft.

våra ska ha mindre att göra men kommer få en gåva från oss.

• lineth

Tack för alla era svar!
    Till saken hör att jag flyttar utomlands inom en vecka så har de inte visat/gjort något nu så är det liksom försent...
    VivviM: låter väldigt generöst med era presenter! Hade jag fått något sådant hade jag blivit helt överlyckligt! Men som sagt, har här jag egentligen inte ens fått ett riktit personligt TACK från brudparet...

Känns ändå skönt att veta att jag inte är helt ute och cyklar vad gäller mina känslor. Tack!

• brud080808
    sockersmulan skrev 2008-10-28 12:06:33 följande:
    Jag tycker absolut att de borde ha tackat dig och brudgummens vän lite extra med tanke på allt jobb ni lagt ner på bröllopet! Du har all rätt att känna dig förbisedd.
    Instämmer!
  • Aleta

Har de inte ens sagt tack personligen?
    Det var konstigt, då hade jag också blivit ledsen!

Vi har inte köpt presenter till de som hjälpte oss under bröllopsdagarna (fest i två dagar och alla turades om att hjälpa till), för det var i princip hela gästlistan i så fall.
    Ingen hade dock ett så stort ansvar eller lade ner så mycket jobb som du fick göra.
    Vi skrev personliga tackkort till alla + att jag hoppas att vi har sagt till var och en hur mycket vi uppskattade deras hjälp.

• lineth

Aleta: Vi träffades hela vårt tjejkompisgäng och fikade för ett tag sedan och då hade bruden med sig tack-korten som hon delade ut och då sa hon ju tack i förbifarten som hon lämnade kortet. Men jag menar liksom ett verkligt "TACK, jag uppskattar verkligen all tid och ditt engagemang du har lagt ner, det var fantastiskt, mer än vad jag förväntade mig, du är en god väninna"-stuket på tack. Lite mer eftertryck. Inte ett slentrian "tack- här är tackkortet".

Hade det varit jag hade jag sett till att åtminstone bjuda hem eller bjuda ut mitt toastmasterpar på en middag. Då kan man samtidigt tacka och utveckla sitt tack lite mer plus att det ju är ett trevligt samkväm! Och jag vill ännu en gång betona att jag inte förväntar mig Kobe-biffar och Michelin-stjärnor. Det är tanken som räknas!

Svar på tråden Besviken Toastmaster (lite långt)