... eller för att vara lite mer utförlig: sätt upp ett mål, typ "innan den 1:a juni ska jag ha tappat 10 kg" eller något liknande. Var realistisk och ställ inte omöjliga krav på dig själv, allt över ett halvkilo i veckan är att gå för långt. Man brukar säga att det är bättre med en långsam viktnedgång eftersom det finns större chans då att kilona verkligen förblir tappade.
Några generella tips:
1) Börja träna något som verkar roligt. Spelar ingen roll om det är kendo, bergsklättring, löpning, aerobics eller dragkamp, det viktiga är att du känner dig motiverad att träna och att du får sådär en tre träningstillfällen per vecka.
2) Utöver detta är det bra att få in vardagsmotion. Fundera gärna över hur ofta du åker bil/kollektivt i onödan. Sätt som regel att allt inom en radie på, säg, fyra kilometer ska promeneras till om det finns tid till det. På så vis får du mycket motion helt gratis.
3) Tänk på vad du handlar. Det är bättre att säga så åt folk istället för att tala om för dem att de ska tänka på vad de äter av någon anledning (åtminstone fungerar det bättre om jag tänker så om mig själv). Det du handlar kommer ju att ätas upp. Veckohandla, skriv inköpslistor och håll dig till dom (på så vis sparar du också pengar såhär i finanskristider).
4) SLUTA DRICKA OBOY OCH COLA! Seriöst, max en burk cola i månaden alltså. Sötsaker överhuvudtaget egentligen, blir du sötsugen så köp frukt istället typ dadlar, eller ta en kopp te och ät några digestive till, det är bättre än att ösa i sig godis.
I teorin borde detta funka. Min egen viktminskning står dock still. Jävla bukfett!