• siouxsie2

Hjälp! Motivation?

Hej!

Jag behöver tips på vad jag ska göra för att motivera mig till att ändra lite i kost o motionsvanorna. Min vikt ökar o jag orkar inte göra nåt åt det! Jag vet att jag borde, men klarar inte av att ta itu med det! Gillar inte att kläderna blir mindre o att jag ser större ut i spegeln o igår vägde jag mig! Chock! 4,5 kg mer än för ett par månader sedan! Men vad ska jag göra för att ta itu med det här? Hjälp!!

• Svar på tråden Hjälp! Motivation?
  • Hammerman

Ofta handlar det bara om att bestämma sig för en träningsrutin, bita ihop och sen bara köra.

• ElinPierre

Anmäl dig till ett något sånär tufft lopp eller någon sorts tävling. Då kan du inte hitta på några ursäkter!

Jag och min m2b bestämde oss med ett par nyfunna vänner att göra klassikern tillsammans med dem. Vilket har resulterat i att istället för kanske en träning i månaden eller varannan månad, tränar vi nu 4-5 ggr i veckan!

Lycka till!

• Hammerman

... eller för att vara lite mer utförlig: sätt upp ett mål, typ "innan den 1:a juni ska jag ha tappat 10 kg" eller något liknande. Var realistisk och ställ inte omöjliga krav på dig själv, allt över ett halvkilo i veckan är att gå för långt. Man brukar säga att det är bättre med en långsam viktnedgång eftersom det finns större chans då att kilona verkligen förblir tappade.

Några generella tips:

1) Börja träna något som verkar roligt. Spelar ingen roll om det är kendo, bergsklättring, löpning, aerobics eller dragkamp, det viktiga är att du känner dig motiverad att träna och att du får sådär en tre träningstillfällen per vecka.

2) Utöver detta är det bra att få in vardagsmotion. Fundera gärna över hur ofta du åker bil/kollektivt i onödan. Sätt som regel att allt inom en radie på, säg, fyra kilometer ska promeneras till om det finns tid till det. På så vis får du mycket motion helt gratis.

3) Tänk på vad du handlar. Det är bättre att säga så åt folk istället för att tala om för dem att de ska tänka på vad de äter av någon anledning (åtminstone fungerar det bättre om jag tänker så om mig själv). Det du handlar kommer ju att ätas upp. Veckohandla, skriv inköpslistor och håll dig till dom (på så vis sparar du också pengar såhär i finanskristider).

4) SLUTA DRICKA OBOY OCH COLA! Seriöst, max en burk cola i månaden alltså. Sötsaker överhuvudtaget egentligen, blir du sötsugen så köp frukt istället typ dadlar, eller ta en kopp te och ät några digestive till, det är bättre än att ösa i sig godis.

I teorin borde detta funka. Min egen viktminskning står dock still. Jävla bukfett!

• siouxsie2

Tack för tipsen!

Det verkar som ni tycker att det är bäst att starta m motion?

Mitt största problem är godissuget på kvällen. Jag har försökt att köpa exotiskt godis (ni vet det där dyra som man plockar själv!) Inbillar mig att det är något bättre. Men ser på förpackningarna att tex till torkade äpplen har de tillsatt socker!

Hur onyttiga är torkade äpplena o yoghurtdoppade aprikoser från det här exotiska godiset?

Som tur är dricker jag bara vatten/mineralvatten o kaffe m mjölk.

• CamillaMarcus

Jag började på Friskis och Svettis efter mitt första barn (jag som lovat mig själv att aldrig träna där). Först tränade jag "vanliga" friskis pass till att nu träna allt möjligt. Friskis är ett bra ställe, det finns så varierad träning, flera pass varje dag, olika tid. Den här träningen varierar jag med stavgång.
    Börja med att tänka dig i en brudklänning eller liknande, tänk inte kilon, mät hellre med måttband. Motivationen kommer av sig självt när du märker resultat. Unna dig godsaker en dag i veckan. Suget på kvällen har jag också. FÖrsök att dricka vatten, äta EN näve nötter eller någon bit mörk choklad. Det kommer att gå bra.
    Lycka till!

• Imma

Naturgodiset är nog lite bättre än vanligt godis, men inte mycket. Precis som du säger är det tillsatt socker även i de torkade fruktbitarna som faktiskt innehåller mycket socker helt naturligt.

Motion är verkligen A och O när det gäller att hitta rätt viktbalans på längre sikt. En skum diet kan säkert ha effekt på kortare sikt, men det handlar om att hitta rätt på längre sikt. Finns det någon motionsform som du tycker är rolig? Dans, löpning, styrketräning eller något annat? Sätt upp ett mål, ett jättebra tips, som jag ser att du redan fått, är att anmäla dig till ett lopp eller liknande.

Se till att äta riktiga portioner med bra mat (lägg dock upp en portion och håll dig till den). Annars är risken för stor att du blir sugen senare på dagen/kvällen. En riktig klassiker är alla tjejer (oftast tjejer faktiskt) som äter en tunn sallad till lunch och sedan småäter godis redan ett par timmar senare. Då har man förlorat effekten av salladen.

Och kom ihåg att detta är en lärprocess som kan ta lite tid. Det är jättesvårt att gå ifrån 0 till 100 på direkten. Tillåt dig själv att inte vara proffs från början.

Lycka till!

• Lajsan

Hänger på i tråden, har inte heller någon motivation till att börja träna igen, betalar dessutom autogiro på mitt träningskort utan att träna

• Imma
    Lajsan skrev 2008-10-28 16:07:22 följande:
    Hänger på i tråden, har inte heller någon motivation till att börja träna igen, betalar dessutom autogiro på mitt träningskort utan att träna
    Finns det någon annan typ av träning som du tror att du skulle tycka vara mer motiverande än gym-/gruppträning? Löpning, powerwalks, stavgång, inlinesåkning, dans, simning?

Om du hittar en annan motionsform som passar bättre är det kanske lätt att säga upp medlemskapet på ditt gym efter det .
  • CamillaMarcus

Precis. Målet är ju att träningen ska bli så pass rolig att du inte tänker kroppen, vikten m.m när du tränar.

• anja1661

jag satt i samma sits för bara en vecka sen lite drygt.
    jag har börjat köra wii fit stepup aerobic med tyngder! superkul!!! har gått ner ett kilo på en vecka.

jag hade oxå det värst på kvällarna med småätandet.....det kan fortfaradne vara jobbigt men nu e det lixom inte värt det. är så rädd att gå upp det kilot jag tappat så ajg vågar inte äta på kvällen! perfa!!

• mme Plantier

Jag måste säga att den störsa motivation jag kan få är att öppna garderobsdörren och titta på alla mina fina, sköna, dyra - men ack så små kläder som hänger där.. Åh, vad jag vill komma i dem igen!! Jag brukar ta fram mina älsklingsjeans och drömma lite. Då blir jag motiverad och lite förbannad på mig själv, ibland är ilska en jäkligt bra motivation.

• LirreMagic

Skaffa en träningskompis och börja rör på dig, oavsett vad du gör är det bättre än ingenting. Ofta så minskar även sötsuget när man kommit igång med träningen, så är det iaf för mig. Ett annat tips är som någon annan skrev ovan, att bara äta godsaker en dag i veckan eller helst ingen, har man bara varit utan socker ett par dagar så minskar beroendet. Lycka till!

• Lajsan

Tycker att step och aerobic är kul men får inte tummen ur, jobbet tar all kraft så jag är helt slut när jag kommer hem, känner bara att jag måste börja någon gång för kroppen blir inte slankare direkt... va gnällig man känner sej

Svar på tråden Hjälp! Motivation?