hur skall ni skriva om varje gäst i festprogrammet?
Tänkte ha bordplacering samt en text om varje gäst (alla känner ej varandra). känns tråkigt o skriva "EVa,brudens mamma, äger blomsteraffär".. hur skall ni skriva om varje gäst??
Tänkte ha bordplacering samt en text om varje gäst (alla känner ej varandra). känns tråkigt o skriva "EVa,brudens mamma, äger blomsteraffär".. hur skall ni skriva om varje gäst??
Var är jätte tråkiga och skriver NN - brudens mor
Sedan skriver vi inte mer för en del av kusiner på m2b's sida vet vi inget om mer än att de är kusiner och läser på högskola typ.
Jag var på två bröllop innan. Det ena paret hade skrivit litet olika långa texter om varje gäst. Ganska faktabaserat, men i en lättsam ton och med en liten rolig touch där det passade.
Det andra paret hade korta, klatschiga och litet kluriga omskrivningar på fakta kring yrke och/eller fritidsintresse. De skrev alltså namn, hur man känner brudparet och något i stil med "studerande bolltrollare" för en student som gillar att spela fotboll...
Av dessa två så tyckte jag bäst om det första alternativet, och gjorde något liknande. Litet längre texter, men med lättsam ton helt enkelt.
Hade folk som tackade för de fina beskrivningarna, och folk som sa att de suttit efter bröllopet och lusläst beskrivningarna och tyckt att det var jättekul att läsa.
Jag valde också att inte kombinera ihop texten med någon placering. Jag grupperade upp dem i "brudgummens släkt", "brudens släkt", "brudparets vänner genom skolan", "brudparets vänner genom idrott", "kollegor till brudparet" och "övriga vänner". Funkade kanonbra, och det var inga problem att göra festhäftet någon vecka innan, och ändra bordsplaceringen dagen innan och bara sätta upp den på väggen...
Ett tips för att få igång konversationerna kring borden är att skriva en fråga till varje gäst. T.ex. "Frida är brudens syster. Fråga henne vad en sautering är". Svaret är då (tror jag :) ) mat som är tillagad genom att man kokar den i smör och det kan frida svara på för hon är kock!
jojjo82 jättekul det skall jag göra!!
Jag har också funderingar kring detta. Har börjat lite smått men har nu kört fast.
Började lite så här.
(namn) vän man ringer till i nöd. (personen i fråga jobbar på SOS alarm)
(namn) Saknar du skor el väskor är det bara att slå en signal till ----- så fixar hon det åt dig. (jobbar med skor och har dille på att köpa väskor)
Men efter 20 st slog idétorkan till.
Lycka till!
På min kusins bröllop var det kombinerad presentation och bordsplacering, jag som inte kände så många tyckte det var supertevligt för då kunde jag ju veta vem som höll tal och så bara genom att se var pesonen satt och så tjuvkolla programmet
Vi har bara tänkt att skriva typ: 7. Hilda, brudens syster förlovad med Anders,nr 75.
Vi skrev inga små texter alls utan hittade på så många kategorier med anknytning till oss som möjligt och skrev dem som rubrik och listade gästerna under dem. Alla fanns med i minst två kategorier.
Det fanns dels släktrelaterade:
Syskon, mammor, kusiner (både hans och mina i varje)
studiekompisar, olika orkesterkompisar, hästkompisar osv.
Det var aldrig specificerat som arbetskamrat till bruden eller brudgummen utan alla var ihopklumpade så att de skulle få diskutera vem som kände bruden och vem som kände brudgummen.
Vi fick många positiva kommentarer. Det var tydligen kul att leta efter sitt namn i listorna.
Ett annat plus var att vi inte hade någon anknytning till bordsplaceringen, den var inte med i häftet utan satt på väggen vilket var jättebra eftersom vi ändrade den så sent som samma morgon.