• Risport

bebis

hej! Är ju inte rätt forum för detta men jag har en undran som någon kanske kan hjälpa mig med. Här är ju ganska många tjejer. Ska gifta mig nästa sommar och käkar just nu p-piller. Vill egentligen inte sluta förrän efter bröllopet men har ju oxå hört att de kan ta år o bli gravid när man ätit p-piller. Skulle vilja fixa den här tiden "innan" de är dags för bebis. Nån som har förslag på alternativa preventivmedel??

• Svar på tråden bebis
  • Pumpkin

För det första så är det väldigt olika hur lång tid det tar att bli gravid, p-piller eller inte.

För det andra så slutade jag med p-piller för 2,5 år sen och vi har sedan dess använt oss av kondom. För oss är det helt klart det bästa alternativet.

• MiaMariaR

Jag tänker lite samma sak, men det är beroende på ifall jag får jobb också.. Ytterliggare problematiskt att jag måste sluta med medicin mot kroniska besvär 3 månader innan och vill inte vara utan dessa mer än nödvändigt.
    Hoppas någon har bra tips!

• Risport

Tack för svar, och ja jag förstår att det är olika för alla och de är ju inte självklart att ens bli gravid men kände bara att ja ville förbättra oddsen lite... Kondom e ju bästa alternativet men är oxå lite rädd för att tex inte kunna skjuta på mensen inför bröllop å så... Är väldigt bebissugen, men vill inte innan bröllopet för jag kommer plugga framtill dess och vill gärna va klar med skolan innan. Mini-piller, hur funkar dom? Nån som vet?

• Augusti2010

Jag äter minipiller just nu eftersom jag ammar. Skillnaden är att minipiller inte innehåller östrogen. P-piller förhindrar ägglossning, detta gör minipiller inte alltid, men har de andra två preventivfunktionerna (svårare passage för spermierna och så att ägget inte kan fastna). Därmed är minipiller något mer osäkert än p-piller, men du kan fortfarande ha ägglossning (vilket borde vara det som kan ta lite tid efter p-piller). Ibland förhindrar dock även minipiller ägglossning.

• Myrmor

Jag skulle rekommendera dig att testa p-dator, men att vara VÄLDIGT noga med att inte "fuska", då är den bra och tillförlitlig. Börja även äta folsyra ett par månader innan du vill bli gravid, det ska visst ev underlätta. Sen är det precis som de andra säger, det kan ta en månad eller tre år, liksom inget man kan planera tycärr..

• Risport

Vad är p-dator för något?

• 090208

Ga till gyn och be om tabletter for att skjuta upp mensen om det behovs, klart du far gora det.

Ar valdigt olika hur lang tid det tar att bli preggo... Glommer du 1 enda piller sa kan det handa att det hander...

• 090208

Jag ar lite inne pa samma spar, jag vill av olika anledningar ha barn vid en viss tidpunkt pa aret... Sa da har jag funderat och funderat pa hur mycket tid det tar innan man kan bli gravid. Och tills dess anvanda kondom. Ett halvar kanske..?

Fast jag har ju P-STAV, med bara 1 hormon. Nan som har erfarenhet??

• Risport

Är lite problematistkt det där :) Man kan ju inte planera men ändå så vill man ju försöka lixom ;)Känns som om kan man förbättra oddsen så vill man ju försöka!!

• Ankan80

I genomsnitt tar det väl 5-7 månader för ett par att blir gravida....

Ju äldre man blir desto svårare.
    Vi skippade P-pillerna för några år sen o körde med gummi i stället.

• Mrs Baom

Kådis är bra!! Jag hade ätit p-piller i 12 år och slutade på en måndag, var gravid på tisdag morgon, så det kan gå fort även om man käkat länge innan...

• patti87

det är olika för olika....jag slutade med p-piller juli 07....blev gravid i oktober...men fick missfall i december 07. sen gifte mig i juni 08....och fortfarande igen bebis....;(

Svar på tråden bebis