• lillapuh

Förlovning i USA / ringar

Vi kommer att förlova oss i Las Vegas kring nyår, men funderar på ringarna.. Löns det att vänta med att köpa ringar där eller borde vi köpa dem hemma innan vi åker? Är det någon som har erfaranhet? Är det stor prisskillnad? Kvalitetsskillnad?
    Vi kommer att komma fram (med flyg till Los Angeles) den 30.12 kl 15 så kanske det blir för stress att hitta ett ställe att köpa ringarna på då, om man ill förlova sig typ 31.12? Har inte bestämt exat datum ännu, men...

• Svar på tråden Förlovning i USA / ringar
  • DanKat

Är nog bra att köpa dom i tid. Guldsmedsaffärerna brukar väl inte ens ha äkta ringar hemma? På de affärer vi har kollat vet jag iaf att flera sa att dom bara hade atrapper, annars skulle det vara så jättehöga värden i butikerna om allt var äkta... Och då kan man ju inte köpa ringarna på direkten... (kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan vi fick våra, men det dröjde kanske nån vecka eller så)

• lillapuh

Ok, tack för det! Kanske bäst att köpa dem hemma innan då! Får iaf gå och kika.. :) *längtar*

• lillesessan

Skall du köpa diamantring, alltså en med stor diamant så är det billigare i Usa. MEN det beror ju på vilken typ av kvalité, färg, carat osv du vill ha på stenen. Dem har massor av fina ringar där om du gillar blingbling, annars kan du köpa hemma. Men klart kan bli tight att få rätt storlek o så på en dag.Lycka till
    (Förlovade mig oxå i Vegas i september, men jag visste ingenting utan min blivande hade valt och köpt ringar hemma. Annars hade vi nog köpt dem på plats. LYCKA TILL!!!

• BlendaSigne

Om du är ute efter något speciellet, visst strl o viss kvalitet så är det ej självklart att detta finns hos dimantaffärerna, utan man får leta lite el beställa. Om du bara har en dag på dig så kan det nog bli tajt, speciellt om ni ska köra till LV också, el?

Men helt klart är att du får MKT mer för pengarna i USA. Så som du har flera dagar i US så kanske det ändå är värt o vänta o hitta din ring under er tid där o isf förlova er med en annan ring/tillfällig på nyåret...

• sokkerstruten

Här i usa så får man större diamanter för pengarna. Det beror på vad man är ut efter så klart.

Här har dom oftast det så att den ringen du provar är den ringen du köper.
    Vill man vara säker på att man har en ring den dagen man förlovar sig så är det nog bra att köpa i sverige genom att förbereda. Dessutom så brukat guldet vara 14 carat i stället för 18 eller 24, är det vitguld ni är ute efter så är det faktiskt bättre med 14 karat än 18, dem håller sig vitare längre!

Men min sambos bror och hans tjej förlovade sig i New York, dom köpte ringarna på Tiffany´s där. Jättefina... och lite roligt också att dom köpte dom där som ett minne!

Men som sagt har ni bara en dag på ett hitta något så skulle jag köpa i sverige, mest för att jag skulle vara rädd att jag inte skulle hitta något jag tyckte om!

• lillesessan

Tänk bara på att diamanten kanske inte har bästa kvalité bör den är billig i Usa, vet inte om det spelar roll, för "vanliga" människor kanske man inte bryr sig. För iså fall kan ni hitta riktigt billiga i USA- men man får vad man betalar för. Fast som sagt- inte många som kan se med blotta ögat om det är en Fi diamant eller en sämre kvalité...Och precis dem flesta vet inte vad fi står för så...

• Sofi78

Min m2b kopte min forlovningsring i USA (total overaskning). Mycket billigare och mycket bra kvalitet pa diamanterna. De hade allt pa lager men det beror val pa vilken affar man gar till. Vi akte oxa tillbaka tillsammans & kopte vigselringarna i samma affar, blev valdigt speciellt

• lillapuh

TACK för alla tips! Har inte tänkt ha så stor eller speciell ring på så sätt, blir nog en i vitt guld skulle jag tro och eventuellt någon mindre diamant i eller några på rad... Men resan kostar ju en hel de med, så får nog nöja oss med rätt "vanliga ringar". Går ju som sagt att köpa en ring där och förlova sig senare (är i USA till 10.1) men då får man ju förstås inte fölova sig i LV. Åker direkt från LA till LV och sen vidare till san diego 1.1... Vilken i-lands problem :)

• sokkerstruten

vill du ha en enkel ring så är nog inte usa rätt land för det hehe! Här är ringarna ganska pråliga och har oftast en upphöjd enstensformad modell. Du kan nog hitta en så kallad "weddingband" (här använder som den släta ringen som vigselring) som är utan diamanter men det är vanligare med diamanter på den oxå, som ser ut som en allians här hemma i sverige!

• BlendaSigne

De verkar finnas en "myt" om att alla diamanter har dålig kvalitet i USA - så är INTE fallet. Om man köper ocertifierade diamanter så JA - sådana säljs sällan i Sverige o JA, de e "superbilliga". DOCK!... de certifierade diamanterna är precis certifierade på samma sätt i USA som i övriga världen. Har man koll på detta så är det inga problem. Alla seriösa diamantaffärer har certifierade diamanter. Jag har köpt certifierade diamanter i USA o fått dem värderade i Sverige med en "vinst" på 25%. (8 SEK per USD)

Diamanterna är - trots lite dyrare dollar just nu - billigare i US. Man får mer för pengarna såsom "Sokkerstruten" säger.

• sokkerstruten

Ja nej mina diamanter är jätte fina oxå, och har bra "svensson" kvailité den kvalitén som man oftast hittar i sverige. Dom blingar så fint så!

Dom har ett annat sätt att mäta kvalitén, det är bra att skriva ut översättning av deras sätt till det europeiska.

• lillapuh

Man ska ju dock bära ringen hemma i Sverige sen och inte i USA, så behöver ju inte fundera på vad de har för seder gällande ringar och så.. bara kvaliteten då.. men som "BlendaSigne" skriver så behöver ju itne alla diamanter från USA vara dåliga.. Hm..

Svar på tråden Förlovning i USA / ringar