• Aurelia

    Berätta om Istanbul!

    Vad bör man inte missa under en långhelg i Istanbul? vad kan man lika gärna hoppa över? Hur brukar vädret vara i slutet av oktober? Är turkarna vänliga överlag? Kan de flesta engelska litegrann i alla fall? Hur tar man sig bäst fram? Någon som ätit på restaurangen Four Seasons? Frågorna hopar sig inför min resa i helgen!
    Jättejättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Berätta om Istanbul!
  • Aleta

    Ha inte för vågade kläder på dig. Nu är det i och för sig runt tio år sedan jag var där, men på kvällen var det inte lyckat med knälång, snäv kjol. Jag blev nypt i rumpan trots att jag gick arm i arm med min dåvarande två meter långe man!

    Annars så gillade jag basaren, Topkapi och det nya palatset med bladguld överallt och jättemattor och kristallkronor stora som en lägenhet.

    Pera Palace, hotellet där alla kändisar bodde (Agatha Christie t ex) är kända för sina bakverk. Vi gick dit och tog en fika, men det är väl stängt för renovering nu?

  • anne på grönkulla

    Åååh, Istanbul!

    Jag skulle inte oroa mig alltför mycket för klädfrågan, titta på en del turkiska tjejer! Däremot är ju ofta folk som jobbar nära turistindustri rätt trista i sin attityd...

    Var ska ni bo och vad gillar ni att göra?

    Basaren är fantastisk, men kräver lite tid för att känna in sig och navigera i. Mer "modern" shopping erbjuder förortscentra som Kamyon och Akmerkez - jag är dålig på tunnelbanan men tror att de enklast nås den vägen. Istiklal Caddesi är inte dumt heller (och sidogatorna, särskilt i änden närmast Galata-tornet, erbjuder i vissa fall fantastiska klädmarknader på "andrasorteringen" till i stort sett inga pengar alls). Ät meze o drick lokalt vin på kroggatan innanför Blomsterpassagen och fiskmarknaden - festligt, folkligt och fullsatt!

    Åk inte taxi till nåt annat än taxameterpris. Inga konstiga förhandlingar om fasta priser i förväg, särskilt inte från de stora turistattraktionerna.

    Topkapi och Dolmabahce-palatsen är otroliga för den som gillar historia eller historisk inredning. Ät lunch på cafeet längt in i Topkapin, missa inte balkongen utanför skattkammaren eller de fantastiska valven i köken. Haremet är också värt extrainträdet. Hagia Sofia är finast i övervåningen. Blå mosken är vacker men Suleimaniyye är min absoluta favorit, klä dig i långt o långärmat, ta med en sjal och gå inte direkt vid bönetid (sätt er utanför och fika om ni lyckas pricka in den) - det är gångavstånd från "fel sida" av basaren, gå genom gatumarknaderna, sen rakt fram längs universitetsområdet och till vänster - kanske 800 meter? Inredningen är sublim - känslan av ro som sköljer över mig när jag kliver in slår det mesta...

    Istanbul Modern, museet vid kajen, har bra restaurang/cafe också, mest modern turkisk konst.

    För mer historiska museer är Pera (mittöver från Pera Palace, som åtminstone förra året var stängt för renovering) eller Sabanci (låååångt upp längs Bosporen, ta taxi) värda besök.

    För fikaliv och gatushopping av krimskrams inkl bijouterier rekommenderas Ortaköy, bredvid mosken under bron.

  • anne på grönkulla

    Ta färjan över Bosporen! Utsikten och känslan slår allt - om man itne åker turistkryssning utan vanliga pendlarförjan över får man lika bra känsla men för i stort sett inga pengar alls. Iden att få lite överblick över stan på det sättet ganska tidigt har funkat bra för mig och besökare jag haft med dit.

    Vädret nu kan vara lite si och så - har ni tur är det toppenfint och man kan gå i skjortärmarna och äta lunch i solen, men det kan vara höststormigt också.

  • Aurelia

    Tack för alla tips!
    Vart ska man gå om man gillar att titta på lite magdans?

  • anne på grönkulla

    Hmm, bra fråga, aldrig sett i Istanbul alls tror jag (och aldrig sett bra i Turkiet, ofta ganska dåliga ukrainska dansare).

    Ett tips däremot är att gå och se dervischer virvla. I Galata (precis nedanför slutet på Istiklal, inte Taksim-änden, utan i galata-änden) eller i järnvägsstationen i Sirkeci/Eminönü kan man få se dervishceremonier. Åtminstone de i Galata är inte professionella dansare utan riktiga sufi-utövare, så det du ser är en gudstjänst. Det brukade vara 2 ggr i veckan, bör stå i guide-boken (tisd o sönd kanske) - kan man köpa biljetter i förväg är det bra för det blir fort fullt. Kom i tid.

  • Aleta
    Aurelia skrev 2008-10-21 12:57:35 följande:
    Tack för alla tips! Vart ska man gå om man gillar att titta på lite magdans?
    Någon nattklubb med show kanske? Jag kan tyvärr inte uttala mig om kvalitén. Turkiet är ju inte kända för sina fantastiska dansöser...mer vackra halvnakna sådana om man får vara lite elak.
    www.silkroadhotels.com/nightlife/nighttour.htm
Svar på tråden Berätta om Istanbul!