• valkyriana

OT Min katt har amputerat svansen

I lördags kväll ville min ena katt absolut inte komma in. Hon fick vara ute.
    I söndags då jag komer ut i köket ser jag henne sitta på gärdsgården utanför. Lugnt och stilla med svansen ringlande nedför en sten.
    Vad konstig den ser ut tänker jag... Det hängde tussar av hår längst ner och så var det något annat...
    Då jag tog in henne och tittade närmare fick jag mig en smärre chock. 6-7 cm av yttersta svansdelen var helt avskalad från skelettet.
    Vi åkte in till veterinären och de fick amputera bort allt utom ca 4-5 cm från svansroten. Tydligen var köttet bortrivet från benet på något sätt.
    Vi hoppas nu att hon ska få behålla den stump hon har kvar.
    Stackars Nova. Min fina katt.

• Svar på tråden OT Min katt har amputerat svansen
  • PennyJenny

Men åh, stackars tisse! Hu så hemskt att upptäcka något sådant på sin älskling. Vad sjutton kan ha hänt så det har blivit så?

• passionsblomman

Åh fy vad läskigt! Stackars!!! Härhemma håller vi som bäst på med kattungeleveranser och det är små lurviga bebisar överallt.*kontrollerar ängsligt att alla ser ut som de brukar*
    Hur 17 har det gått till undrar man ju...

• nennesjuttioåtta

Vår katt bröt sin svans när hon var liten (påkörd?!?). Alldeles vid roten, så den stod alltid rätt ut åt sidan. Det tog ett tag innan hon vande sig men hon hade aldrig ont. Hon blev 19 år gammal! Ta hand om din kisse och skäm bort henne så ska du se att hon snart trivs med sin kortare svans. Pelle Svanslös hade ju flyt med Maja trots sin stumpen. Och se till att de andra katterna inte mobbar henne...

• 090208

Springer kissen som vanligt? Min mormors katt fick amputera svansen och lixom skuttade fram istallet for sprang...

• ingenjörsbruden
    PennyJenny skrev 2008-10-20 10:42:30 följande:
    Men åh, stackars tisse! Hu så hemskt att upptäcka något sådant på sin älskling. Vad sjutton kan ha hänt så det har blivit så?
    Har sett på "djurakuten" där veterinären förklarade att det var inte helt ovanligt....inträffar när katten fastnar med svansen någonstans....men huuuu va hemskt det ser ut....
    Valkyrian: Hoppas kissemissen har kommit på fötterna igen o mår bra!
  • Småland09

men lilla kissen!! hoppas hon mår bra trots omständigheterna!!
    Sorgligt när de råkar ut för sånt där, min gamle katt hade ett jack i örat efter ett av många slagsmål

*sitter med min nuvarande lilla prinsesskisse i knät* hon är medberoende av BT

• Hammerman

Trist, men det är ju lite så med utekatter. Är de inte fulla av ärr så är det nästan så man funderar över vad som är fel.

• Theka

Min katt Kerstin har också amputerat svansen. Hon har bara någon cm kvar men funkar i princip som vanligt. Hon var innekatt som blev utekatt under en sommar då detta hände och hon blev, antagligen och troligtvis påkörd av något mindre fordon. Hon hade olja på ryggen men i övrigt inga andra skador än att svansen var krossad på 3 ställen.

Kerstin är maniskt rädd för motorljud och främst mopeder och motorcyklar, har lite sämre balans och en liten fegskrutt vad gäller att hoppa upp på lite högre saker eller att för den delen komma ner. Annars är hon precis som innan och har inga smärtor eller så. Och så är hon ju världens finaste, med eller utan svans.

• Robina67

Åh, hoppas Nova blir bättre snart! Uch vad jag tycker synd om henne! Håller tummen att hon fixar detta galant!!!

• Comfortably numb

håller tummarna för kissen, så hemskt!

• brud080808

Stackars kisse! Vi hade en svanslös katt medan jag bodde hemma hos mina föräldrar. Han blev 16år. Han var dock född så, med en stump istället för svans. Han hade inga balansproblem och sprang normalt. Dock hade en lite upphöjd rygg, typ manx. Jo, han hette Pelle oxå svansen var som Pelle svanslös.

Svar på tråden OT Min katt har amputerat svansen