Tips på prisvärt rödvin till ren
Vi ska bjuda på renrostbiff på vårt bröllop och nu undrar jag om ni kan tipsa mig om ett vin i prisklassen 60-70:- som passar? Gärna mjukt och smakrikt...
Vi ska bjuda på renrostbiff på vårt bröllop och nu undrar jag om ni kan tipsa mig om ett vin i prisklassen 60-70:- som passar? Gärna mjukt och smakrikt...
Ett stramt och nynaserat vin sägs ju passa bäst till vilt.
Men personligen tycker jag att det finns andra viner som passar lika bra till vilt. Tex detta:
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=R%u00d6DA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Il conté är ett jätte gott vin!
Vi hade Allegro till helstekt renfilet-mums!
Penfolds shiraz
Copertino är gott och billigt, men har inte testat om det fungerar till ren!
Santagostino funkar fantastiskt bra till älg, kanske ren också?
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=
Vad ska serveras till renrostbiffen och ungefär vilken prisklass hade du tänkt?
Oops, sorry såg just att du hade skrivit prisklassen.:)
vi åt rådjurssadel i helgen som var och till det så drack vi chill out, ett prisvärt och gott vi tycker jag!
Imorgon ska vi åka och köpa lite viner för att provsmaka, tack för alla tips!
vintjej: Menyn är : Renrostbiff med chevrefyllda potatistoppar, tranbärssmör, svampragu och timjanssky.... Det var helt gudomligt gott (har provsmakat).
Mia, nu kommer mitt svar lite sent kanske. Det låter fantastiskt gott och smakrikt. Jag skulle välja ett smakrikare vin till. Ett vin på box som jag tycker kan passa till är:
Roodeberg (nr 7451), 267 kr.
Man brukar annars rekommendera bordeaux, rioja, smakrikare italienska viner till såna rätter du beskriver. Men själva prisklassen gör det lite knepigt.
Men du kan också prova: Raimat Abadia (nr 2738), 69 kr.
Den finns på box också. Den har lite riojastil över sig och en fin mognad.
vintjej: Vi siktar på 70:- klassen.. men kan gott lägga 80:- om det behövs för att få ett gott vin som passar... Har du förslag på ett gott vin, på flaska, får du gärna lämna det..
Vi fick så mycket att göra igår så vi hann aldrig åka iväg till Bolaget...
Mia Sollentuna skrev 2008-11-16 13:36:47 följande: