• Nina och Rickard

Annan vigselförättare än vanlig präst??

Hej!
    Vi har smått börjat planera vårt kommande bröllop och har bestämt oss för att gifta oss inom svenska kyrkan, dvs i en "vanlig" kyrka. Grejen är bara den att vi båda är frikyrkliga och skulle tycka det var roligt att bli vigda av en av våra egna pastorer som inte är prästvigda men som har licens att viga.
    Nu undrar vi hur vanligt det är inom svenska kyrkan att man bara tillåter egna vigselförrättare? Har varit på bröllop där frikyrkopastorer tillåtits viga i en svensk kyrka, men har ingen aning om hur vanligt detta är..?

• Svar på tråden Annan vigselförättare än vanlig präst??
  • Mirri

Det beror oftast helt på församlingen. Det är helt olika vad de tillåter och inte men jag tror inte det är jätte ovanligt att man tillåter frikyrkliga pastorer att viga i svenska kyrkans lokaler. Jag rekomenderar att du pratar med församlingen där ni ska vigas.

• Taha

Vår vigselförrättare har heller inte rätt att viga i svenska kyrkan (tillhör en utländsk). Vi fick tips av Kjell präst att man eventuellt kan låta en annan präst sköta det juridiska så kan vår präst hålla i själva talet etc.
    Han var själv inte säker på hur det funkar men det verkar iallafall inte helt omöjligt och är värt att kolla upp.

Ett tips är att inte ta åt dig om det blir en del "Nej" på vägen. Det verkar vara ett vanligt svar från folk som inte vet.

• Kjell Präst

Egentligen är det ju så att en vigsel i Svenska kyrkans lokaler måste äga rum enligt Svenska kyrkans vigselritual för att tillåtas. Har man anledning att tro att frikyrkopastorn tänker viga efter ett frikyrkligt ritual så kan man alltså säga nej.
    Så är reglerna. Om de sedan följs överallt är väl svårt att veta.

• Jeez

Jag skulle faktiskt vilja nyansera Kjells svar: det finns ingen regel att svenskkyrkliga kyrkor endast får användas till svenskakyrkliga gudstjänster. Det regel som finns är att inga borgerliga förrättningar får äga rum i dem. Det är kyrkoherden (kyrkoråd)i resp. församling som bestämmer vad/vem som får använda kyrkan förutom församlingens präster.

Därmed är det ingen omöjlighet. Ni kan komma att få betala för lokal (inkl vaktmästare) och musiker då det inte är en vigsel enligt svenska kyrkans ordning (oavsett om ni råkar vara medlemmar eller inte). Men så länge pastorn har vigselrätt så behöver inte någon annan vara med och göra det giltigt.

• Kjell Präst
    Jeez skrev 2008-10-20 08:53:18 följande:
    Jag skulle faktiskt vilja nyansera Kjells svar: det finns ingen regel att svenskkyrkliga kyrkor endast får användas till svenskakyrkliga gudstjänster.
    Okay, jag har hört motsatsen - men du har säkert rätt.
  • Nina och Rickard

Okej, tack för svaren. Vi har så klart tänkt ta upp detta med respektive kyrka vi är intresserade av, men tänkte kolla läget först lite.
    Var hittar jag en mall för svenska kyrkans vigselritual? Har för mig att många frikyrkor följer en liknande (ett antal psalmer/segertoner/vad det nu kan vara,Fader vår, etc) ritual men som troligtvis inte överensstämmer helt och hållet.

Svar på tråden Annan vigselförättare än vanlig präst??