• T RO

Sååå komplicerad släkt BORDSPLACERING (långt)

Nu kommer det att bli krångligt:

Jag o sambon ska gifta oss och nu har bordsplaceringarna börjat gäcka oss. Jag har ärligt talat ångest. Familjesituationen är inte den enklaste och nu ska jag försöka förklara:

Hans mamma: finns inte (dog i unga år)
    Hans pappa: trevlig, men tystlåten
    Min mamma: jättetrevlig och socialt kompetent (skild från pappa)
    Min pappa: soacial, men har alkoholproblem, vågar/vill inte sätta honom bredvid vem som helst
    Min styvfar: viktig för mig, jättesocial.

Vi funderade på att sätta min M2bs bror och mina två systrar + ena systerns sambo på honnöre, allt för att undvika problemet med saknad svärmor och duppla pappor. Dessutom vill inte JAG helst sitta med pappa en hel kväll, det skulle vara pest och pina. Vet dock inte hur pappa skulle reagera på detta (han är lite...traditionell...)

En annan aspekt av att inte ha föräldrar på honnören är att de då måste interagera med våra andra gäster. Vilket i och för sig inte är ett problem förutom den stackaren som sitter vid pappa (han kan bli lite...jobbig...när han dricker)

För att komplicera det ytterligare så har jag en farmor som tror hon är jordens mittpunkt (och jag är livrädd att hon ska hålla tal) Om jag kunde så skull jag inte bjuda henne, men jag tycker inte att en fest är viktig nog för att slita sönder släkten mer än den redan är. Henne sätter jag helst på en kant, men bredvid pappa, han får faktiskt ansvara för henne, för hon varken ser eller hör eller nått. (Men gnälla kan hon)Och henne vill jag verkligen inte utsätta våra gäster för... Men pappa måste ju (om han inte sitter på honnören) få en BRA placering och jag har ingen aaaning om hur allt ska bli.

Hur hade ni tänkt? Jag vet att detta är invecklat som fasen och då är det ändå bara ett skrap på ytan

(tack alla som orkat läsa hela)

• Svar på tråden Sååå komplicerad släkt BORDSPLACERING (långt)
  • Fru snart

oj, låter jobbigt. Vi satt med vår bordsplacering häromdagen och det är verkligen svårt.
    Vi har dock bestämt oss för att bara ha honnörsbordet enligt tradition och sen blanda alla hejvilt.

Om jag var du skulle jag nog helt gå ifrån gällande etikettesregler och blanda som ni behagar. En tanke är ju att ni inte har något honnörsbord utan helt enkelt sätter dig och sambon själva vid ett bord och låter de andra borden stå i en hästsko runt er. Alltså lämna en liten lucka mellan er och alla andra så att alla ser att det inte finns något honnörsbord. Så hade jag nog löst det om det kändes så olustigt.

Hoppas att ni kommer fram till något som känns bra. Lycka till!

• didis

Hur bra relation har du med din biologiska pappa?

Jag har sisådär relation och har valt att inte ha honom alls på honnören, där sitter min styvfar som "brudens far". Pappa placeras dock inom 10 steg från honnören vilket skall var fint nog enligt fru Ribbing

• lillP

Vi har valt att sitta själva vid honnörsbordet. Vi kommer att ha två tomma stolar bredvid oss så gästerna kan komma och prata under middagen om de vill.

• Sebastiána

Jag tycker också att ni kan skippa hönnörsbord - då blir det enklare för er.

Sedan vill jag bara tillägga att det är tragiskt att alkoholen ska förstöra så mycket. Kan ni inte köra en fint och ge honom alkoholfritt vin

• T RO

Hehe

Ja,det borde man göra, men min pappa är en väldigt ... hmm... respektingivande man, så man "säger inte till" just honom. Och HAN har minsann inga problem med alkoholen... enligt honom själv... :-P

(dessutom ska vi ha vin i karaffer, så det blir svårt, har inte råd med serveringspersonal som häller åt folk..)

Sebastiána skrev 2008-10-16 13:22:18 följande:
    Sedan vill jag bara tillägga att det är tragiskt att alkoholen ska förstöra så mycket. Kan ni inte köra en fint och ge honom alkoholfritt vin
  • T RO

Nja, relationen som sådan är något ansträngd, och det skulle vara ett klart avståndstagande att inte sätta honom på honnören men min styvfar... det skulle nog splittra en hel del, och konflikter finns det så det räcker i min familj, jag vill inte vara orsak till fler...

didis skrev 2008-10-16 12:12:15 följande:
    Hur bra relation har du med din biologiska pappa?Jag har sisådär relation och har valt att inte ha honom alls på honnören, där sitter min styvfar som "brudens far". Pappa placeras dock inom 10 steg från honnören vilket skall var fint nog enligt fru Ribbing
    Ribbing tipsade om att låta en syster eller moster/faster ta M2bs mammas plats, men mostrar/fastrar finns inte och jag har TVÅ systrar så vem väljer man bort?

Dessutom har vi en tom plats där M2bs mamma borde suttit, så jag lutar åt att bara ha syskon på honnören, och honnör blir det nog, för lokalen är så avlång så annan dukning kan bli konstigt. Och alla vill ju se brudparet. (Hoppas jag )
  • T RO

Jag har funderat på att fixa ett runt bord (finns bara avlånga i lokalen) där vi kan sitta och så kunde det gå som "tungor" ut från det bordet så det blir en "halvsol" (logiskt förklarat va? )

Helst själv vill jag egentligen inte sitta, men det är helt klart ett alternativ.

lillP skrev 2008-10-16 12:34:08 följande:
    Vi har valt att sitta själva vid honnörsbordet. Vi kommer att ha två tomma stolar bredvid oss så gästerna kan komma och prata under middagen om de vill.
  • Sebastiána

Låter som en bra idé

• T RO

Ja, det lutar åt att blanda fritt faktiskt.

Fru snart skrev 2008-10-16 11:58:29 följande:

Om jag var du skulle jag nog helt gå ifrån gällande etikettesregler och blanda som ni behagar. En tanke är ju att ni inte har något honnörsbord utan helt enkelt sätter dig och sambon själva vid ett bord och låter de andra borden stå i en hästsko runt er.
  • T RO

Tack förresten till alla som orkat försöka sätta sig in i problemet

Det enda jag är orolig för är hur PAPPA kommer ta det att inte få sitta vid sin dotter. Mamma bryr sig inte och inte styvfar heller. Syskonen är helt införstådda med att det blir konstigt när man har "fel" i de traditionella familjekonstellationerna.
    Men PAPPA?? Jag vågar inte ens ta upp frågan med honom, för jag vet inte hur jag skulle hantera att få ett eventuellt motstånd...

Dessutom har jag andra problem som huruvida "barn" ska vara med eller inte och sånt, men det är en annan fråga. GUD! Jag trodde att bröllop skulle vara roligt och enkelt, men det är så många måsten och så många som kan ta illa vid sig av allt man gör tydligen... blä.

Men tack för att ni finns så man kan skriva av sig

• T RO

Jag puffar upp denna, så att fler kanske kan komma med kloka ideer?

• Saggezza

Jag har inte så många kloka idéer sitter i en liknande sits.. Min sambos föräldrar är skilda och har båda en ny partner vilket gör mig helt förvirrad i hur fasiket vi ska få det att gå ihop.

Vi har dock funderat på att låta våra tärnor och marsalk sitta med oss och sedan familjerna så nära som möjligt men uppdelat hans mamma med nya och hans pappa med nya på varsin del av rummet. Tror inte att det skulle hända något men jag vill inte ha dåliga vibbar runt bordet under middagen.

• ingenjörsbruden

Ja bordplacering är fasen aldrig lätt......

Dåmin pappa är mkt sjuk o inte riktigt är 100% tillräknelig (mkt känslor o kan överreagera) pga sin sjukdom samt att han o mamma är skilda o mamma har träffat en ny....

Så vi har gjort som så att pappa har min svärmor till bordet o min mamma har min svärfar till bordet....MEN på fel sida....så jag har svärfar närmast mig o svärmor sitter sidan om m2b....på så viss får vi min pappa o mammas nye så långt ifrån varandra som möjligt (han sitter ytterst på bordet på fel sidan om mamma, så hon har min svärfar till bordet o sin sambo på andra sidan om sig). Krångligt?!

Det är ert bröllop o ni har den stora rätten att göra som ni vill...men att placera marsalk o tärnor alt syskon närmst er är väl en god idé tycker jag!
    Men i vilket fall som så jag tycker att du ska ta upp det med din pappa innan bröllopet.....så att han är införstådd med att det är blanda fritt som har gällt.....eller blanda för att alla ska få så kul som möjligt......

Lycka till!!

• jafo
    Saggezza skrev 2008-10-27 16:09:39 följande:
    Jag har inte så många kloka idéer sitter i en liknande sits.. Min sambos föräldrar är skilda och har båda en ny partner vilket gör mig helt förvirrad i hur fasiket vi ska få det att gå ihop.Vi har dock funderat på att låta våra tärnor och marsalk sitta med oss och sedan familjerna så nära som möjligt men uppdelat hans mamma med nya och hans pappa med nya på varsin del av rummet. Tror inte att det skulle hända något men jag vill inte ha dåliga vibbar runt bordet under middagen.
    Har likadant på min sida. Mina föräldrar är skilda och båda har nya partner. Min pappas sambo är helt ok med att hon inte skulle sitta vid honnörsbordet. Men det går att lösa genom att inte ha någon av dem, utan vänner.
  • Saggezza

Det är lite det som är bekymret för oss, jag tror inte min blivandes pappa skulle ta det så bra... alltså om vi satte hans nya fru lite längre bort och det är väl det också att vi skulle känna oss rätt taskiga om vi satte henne utan honom för hon är inte så social... Det är verkligen störande med sådana här situationer!

• T RO

Tack alla, för era svar.

Jag tror att det största problemet jag har är att det blir ett sånt "statement" så fort man går ifrån det traditionella.

I mitt fall har vi dessutom en saknad mamma och två pappor för mycket typ. Om båda föräldrarna hade varit omgifta med nya, och ingen saknades så hade det varit enklare, för enligt vett o etikett så "SKA" endast biologiska föräldrar sitta på honnören. Nya partners sätter man högt upp på någon av de andra borden, så att de ändå får bra platser. Och det måste man faktiskt kunna acceptera som "icke biologisk" förälder. Eller, borde i alla fall... vuxna människor är inte alltid bäst på att bete sig vuxet tyvärr
    Men jag håller med Sagezza, detta är min största ångest, förutom att jag inte hittar någon catering...

Saggezza skrev 2008-10-27 20:14:10 följande:
    Det är lite det som är bekymret för oss, jag tror inte min blivandes pappa skulle ta det så bra... alltså om vi satte hans nya fru lite längre bort och det är väl det också att vi skulle känna oss rätt taskiga om vi satte henne utan honom för hon är inte så social... Det är verkligen störande med sådana här situationer!
  • jau

Det där med att ha två tomma stolar brevid sig är ju definitivt något jag ska ha i åtanke då jag känner igen din situation.
    Dessutom är det ju trevligt att byta sällskap under kvällen och slippa att folk drar i en utan kan själva ta intiativ och sätta sig hos oss när och om dom vill.
    Lycka till...är säker på att det löser sig för dig/er

Svar på tråden Sååå komplicerad släkt BORDSPLACERING (långt)