• MissLovely82

Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!

Vet inte vart detta passar in men jag hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag och min M2B började planera kombinerat bröllop/dop i samband med att vi blev gravida igen. Har haft dessa funderingar hela tiden och försökt planera nu i flera månader. Hade inte tänkt ha hemligt bröllop utan att gå ut med i inbjudan att det är kombinerat bröllop och dop. Men IDAG slog det mig då jag läste i olika forum på FL och BT att jag vill ju att både vi som brudpar och barnet ska få lika mycket uppmärksamhet. Vet att många brukar bjuda in till dop och sedan överraska med bröllop för att inte det ska ta över dopet, men vi vill inte ha det så, är vi ego?

Vi vill bli uppmärksammade som brudpar likaväl som vi vill att barnet ska känna sig i centrum på sin dopdag.

Vi väntas ha BF i slutet på mars vilket hade betytt att det vore rätt smidigt att ha dopet i juli/aug. Vi vill även ha ett sommarbröllop och är ju inte så många varma sommarmånader i vårt kalla land, bor i västernorrland.

Känns tokigt att ha bröllopet på en lördagen och dopet på söndagen också, för kan ju bli sent på bröllopsfesten och dagen efter med dop kanske mer känns som en plåga än något positivit.

Att ha en månad eller så emellan bröllop och dop känns ju lite galet också, helst om man har några få gäster som har längre att åka, risken är ju att de inte kommer isf.

Vi känner att vi vill gifta oss nästa sommar, både för våran kärleks del och för våra barns, ifall det skulle hända oss något.

Snälla hjälp mig, hur ska man lösa detta i-landsproblem

*kramar om er alla*

• Svar på tråden Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!
  • mab26

Lägg det samtidigt tycker jag! Bäst för alla gäster också. Bebisar tenderar ju att hamna i centrum ändå så ni behöver nog inte känna att ni "tar över". Sen om ni käkar middag och dansar och så så är det ju tydligt att det är ett bröllop och att det är det ni firar. Bröllop känns ju större än ett dop så jag tror mest att gästerna kommer att betrakta det som ettt bröllop. Men vad gör det? Ert barn vet ju inte det. Hade varit svårare om barnet var fem år - då kan man snacka om konflikt he he.

• Lisalamm

Jag håller med mab26, ha det samtidigt. Barnet vet ju inte om vad som händer. Sen kan ni ju alltid ha en presentöppning för barnet tidigt på dagen/kvällen så blir det fokus på bebisen en stund igen.

• MissLovely82

jo sant iofs.. men läste i nån tråd som en gäst skrev som skulle på ett kombinerat.. de visste inte vad de skulle köpa.. en present åt brudparet och ett till barnet, eller om de skulle kombinera det. Själv skulle jag uppskatta mest om gästerna inte slog ihop present... För vi kommer önska oss bidrag till resa då vi har allt och doppresenter är ju något man vill spara till barnet då det är äldre. Man vet ju att vissa verkligen vill ge något till alla.. därför jag spånar

• En till präst

För barnets skull spelar det nog ingen roll om han/hon får vara i centrum eller inte - i alla fall om det är en bebis vi talar om. Däremot är det sällan enkelt att få till ett kombinerat dop-vigsel så att det känns som om båda sakerna är lika centrala som de skulle varit var och en för sig.

Det kan bli jättefint, men det blir inte riktigt som ett vanligt bröllop eller ett vanligt dop - ungefär som att det aldrig blir dubbelt så roligt för att man slår i hop två 30årsfester som det skulle varit om det varit två fester.

Är det viktigt för er med ordentligt fokus på ert bröllops som bröllop och på dopet som dop skulle jag faktiskt rekomendera 2 olika akter.

Dop på söndagar ligger ofta antingen i högmässan 11 eller separat 13. Fast jag vet inte hur det är i just er församling. När jag jobbade i Västernorrland hade vi inte fasta doptider utan döpte lite närsomhelst när folk ville ha doptid.

(Det brukar vara så i församlingar med väldigt lite barn.
    I mer barnrika församlingar ligger oftast doptiderna fast på vissa klockslag för att det ska fungera.)

• avil

??ett LITET barn,om ni nu tänkt döpa det som så gott som "nyfött"-tror jag inte bryr sig om att det missar ALL uppmärksamhet på sitt dop?????
    Tror ni??

• MissLovely82

åh detta är svårt. Känns ju smidigast att ha allt på samma dag och samtidigt så kanske gästerna tycker att det blir dyrt med att köpa presenter till både bröllop och dop på en gång. Jag vet att vårt släkt verkligen vill ge något så. Vänner har ju inte samma tankegång kanske... Men jag får hellre inget än att de slår ihop bröllop/dop present

• MissLovely82

Är väl kanske mest min tanke kring hela kalaset som det spökar i. nog vet jag att en 3-4 månaders bebis inte har koll på sånt! Men jag tänker på allt runt omkring, gästerna brukar ju be om önskelista från brudparet men man gör ju inget önskelista på dopdagen... om nu alla gäster vill köpa nåt både till oss som brudpar och dop-present till barnet.. Hur formulerar man det då så de inte slår ihop dessa?

• avil

avsäj er gåvor då!
    O OM ni bjuder o skriver att det är både dop o bröllop så går det skriva att inga gåvor tex.
    o om ni bara skriver att det är till dop o att bröllopet är en bonus-då har de ju bara dopgåvor!

• avil

jag skulle avsäja mig bröllopspresent.

känns lite väl att skriva att "vi önskar oss separata bröllops o dop presenter"...

• mab26

Jag tror folk kommer att köpa både dop-presenter och bröllopspresenter. De behöver ju inte vara så dyra om folk tycker det är tufft att lägga ut samtidigt. Att slå ihop dop- och bröllopspresent låter märkligt. Jag vet inte ens hur man skulle kunna komma på något som går att slå ihop? Tallrikar med Mors Lilla Olle till hela familjen?

Jag hade inte skrivit något alls. Jag hade kunnat tänka mig att skippa bröllopspresenterna men det det är ju roligt för barnet att senare i livet ha fått doppresenter..

Svar på tråden Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!