• Kärleken

Hur länge väntar man med att ändra efternamnet på dörren?

Vi gifte oss i helgen och vi kommer att få hem mitt nya personbevis om ca en vecka.
    Vi bor i en lägenhet med båda tvås efternaman på dörren och nere vid portkoden. När kan man byta ut efternamnet vid portkoden och dörren till vårt nya efternamn?

• Svar på tråden Hur länge väntar man med att ändra efternamnet på dörren?
  • Jj?

När du tror att all post till dig är adresserad i ditt nya namn.

Grattis till giftemålet!

• Kärleken

Ska man ringa posten och fråga eller hur gör man för att veta?

• Jj?

Du märker när det minskar med post i ditt gamla namn. Det är ju lite samma (fast helt annorlunda) som att flytta. Det tar lite tid innan alla har den nya adressen eller vid ett namnbyte, det nya namnet. *ler*

• Lilla Ida

Det är svårt att veta men alla "kontor" typ banker, o försäkringsbolag, får väl sina uppgifter från skattemyndigheten och då uppdateras de ju fort.
    Men gamla moster Agda och barndomskompisen Ivar... tja, de kanske av vana skriver ditt gamla namn på breven?

När man flyttar kan man ju få eftersändning av post som adresserats till gamla adressen. Kanske finns det något liknande för oss nyblivna, "omdöpta" fruar?!

• Hestia

Brevbärarna har också listor på vem som bor i de olika husen på rundan för att göra det lättare att sortera breven. De har oftast så bra minne att de kommer ihåg vad du hette innan (eller så är de smarta och bara stryker över ditt gamla efternamn i listorna, så kan vikarier och andra också se att du hette det innan).
    Så för brevbärarens skull kan du nog sätta upp ditt nya namn direkt. Brevbäraren blir säkert också glad om du pratar med honom/henne eller sätter fast en liten lapp på dörren (adresserad till "brevbäraren") om att ni nu gift er och du har bytt efternamn.

Jag kommer då ändra på dörren så fort vi gift oss! :)

• Vackra Maj

Det är säkrast att ringa ditt lokala utdelningskontor och tala om att du bytt efternamn. Jag gjorde inte det utan satte bara upp en papperslapp på dörren vilket ledde till att en massa av min post försvan eftersom den inte sorterads rätt. En del post kom fram men det rörde sej nog inte ens om hälften.
    När du bytt efternamn på dörren och i porten kan du ju alltid sätta upp en lapp med ditt gamla namn och ha på dörren tills du är säker på att alla har noterat det nya namnet. De på posten behåller uppgifter om det men för att hjälpa brebäraren med dörr...

• Stitch

Vårt bostadsbolag bytte namnet på dörren och vid porten åt oss när vi ringt och talat om att vi gift oss..

• Gun

Vi väntade säkert minst en månad.

• f.d. Svart brud

Vi väntade ett halvår och det kommer fortfarande post i fel namn ibland... :)

• Kärleken

Jag ringde vår lokala postavdelning och berättade att vi gift oss och att jag bytt efternamn. Jag kommer att ha kvar mitt gamla efternamn ett bra tag till, tills jag märker att posten kommer rätt. Sedan får dem vi hyr hos sätta upp en ny skylt på portkoden och dörren med vårt gemensamma efternamn. Har varit i stan idag och tagit kort till nytt pass och IDkort.

Svar på tråden Hur länge väntar man med att ändra efternamnet på dörren?