Hej,
Jag är dykare, vad roligt att ni tänkt att ta cert! Jag har själv dykt i Egypten flera gånger och jag kan verkligen rekommendera det. Ett tips vad gäller teorin: för att ni inte ska känna er stressade med inläsningen under själva resan (det är väldigt varmt så det kan vara svårt att koncentrera sig) så kan det vara idé att köpa boken här hemma och börja smygplugga så blir det lättare där nere.
Vad gäller linser så kommer ni inte kunna ha det under de moment som chamor nämner eftersom ni måste ta av er masken under vatten. Men resten av tiden kan ni ju ha linserna i, alternativet är ju att ha mask med specialslipat glas (du vet så som han har i filmen Notting Hill, hi hi) men det är ganska dyrt. Om du väl tappar masken under vattnet någon gång så är ju inte linserna det största problemet så då får väl de ryka...
Visst kan vissa övningar uppfattas som svåra men instruktörerna är så duktiga och pedagogiska så det kommer gå jättebra! Sen är det alltid lättare att dyka i vatten söderut eftersom man ser så otroligt långt. När jag dök i Sverige första gången var sikten 50 cm... Lite skillnad från 25 m som det kan va i Egypten. Sen angående att det tar 4-5 dagar så visst det tar tid men ni kommer ju ha det fantastiskt under tiden, och ett minne för livet - man glömmer aldrig första gången... Kan varmt rekommendera Colona Divers. Mkt bra!
Lycka till!