• Mumriks blivande fru

Dykcert på bröllopsresan?

Är det någon som tagit/eller planerar att ta dykcert er bröllopsresa? Vi ska åka till sharm el sheik en vecka på en "liten" resa och sen göra något större i höst. Vi funderar på att ta dykcert när vi är där.

Det ska ta ca 4-5 dagar vilket blir mer eller mindre hela semestern, men det skulle vara kul att göra något speciellt på resan...

• Svar på tråden Dykcert på bröllopsresan?
  • chamor

Vi hade tänkt ta det men kände att vi behövde "vila" och inte plugga teorin på bröllopsresan så vi tog vårat i Sverige 2 månader innan. Kostade bara 1000 kr mer för oss båda och kändes som vi verkligen fick valuta för pengarna. Jättebra erfarenhet att dykt i svenska vatten. Så när vi kom till Thailand var det bara att välja och vraka mellan alla de olika dyksajter som fanns och vi ångrar oss inte en sekund!

• Mumriks blivande fru

Vi kände lite likadant... alltså vi ville vila, men å andra sidan så är min blivande en hoppgurka som blir galen av att ligga still mer en än dag så det kändes som en kul grej att göra.

Är det svårt? Stämmer det att det 4-5 dagar?

• chamor

Jag är hoppgurkan här men det var så mycket annat mna ville samt att man var så fruktansvärt trött! Åkte två dagar efter bröllopet

Det är inte svårt. Är kanske 200-300 sidor man ska läsa och svara på lite frågor på. Uppdelat i 5 kapitel tror jag med mindre "prov" på. Ganska lätta... Sedan ska man göra 4-5 dyk i pool, sedan 4 uppdyk utomhus. Men det tar nog ca 4 dagar. Vi gjorde vårat på två helger här hemma.

• Mumriks blivande fru

Låter inte så svårt... det borde man väl klara Mina föräldrar tog dykcert för några år sedan och nu kan det inte prata om annat. De åker typ tre gånger om året och dyker, så något kul måste det ju vara.

Vi åker också 2 dagar efter bröllopet... hrm får fundera hur vi ska göra, men jag tror det blir av!

En dum fråga kanske, men hur fungerar det om man har linser?

• chamor

Det vet jag faktiskt inte men det borde funka för alla med taskig syn kan väl inte portas? :P Teoretiskt sätt.. Men man ska simma under vatten utan glasögon i några övningar, ta av och på masken i vattnet m.m. så praktiskt sätt förstår ja inte

• chamor

*glasögon* menar så klart simglasögon/mask

• mab26

Hej,

Jag är dykare, vad roligt att ni tänkt att ta cert! Jag har själv dykt i Egypten flera gånger och jag kan verkligen rekommendera det. Ett tips vad gäller teorin: för att ni inte ska känna er stressade med inläsningen under själva resan (det är väldigt varmt så det kan vara svårt att koncentrera sig) så kan det vara idé att köpa boken här hemma och börja smygplugga så blir det lättare där nere.

Vad gäller linser så kommer ni inte kunna ha det under de moment som chamor nämner eftersom ni måste ta av er masken under vatten. Men resten av tiden kan ni ju ha linserna i, alternativet är ju att ha mask med specialslipat glas (du vet så som han har i filmen Notting Hill, hi hi) men det är ganska dyrt. Om du väl tappar masken under vattnet någon gång så är ju inte linserna det största problemet så då får väl de ryka...

Visst kan vissa övningar uppfattas som svåra men instruktörerna är så duktiga och pedagogiska så det kommer gå jättebra! Sen är det alltid lättare att dyka i vatten söderut eftersom man ser så otroligt långt. När jag dök i Sverige första gången var sikten 50 cm... Lite skillnad från 25 m som det kan va i Egypten. Sen angående att det tar 4-5 dagar så visst det tar tid men ni kommer ju ha det fantastiskt under tiden, och ett minne för livet - man glömmer aldrig första gången... Kan varmt rekommendera Colona Divers. Mkt bra!

Lycka till!

• Mumriks blivande fru

mab26 - tack för infon! Ja, min mamma som är dyktokig säger att Colona är super och att man aldrig kommer att ångra sig om man tar cert så det blir nog så :)

Ang. linserna så får de nog sitta i under hela tiden så får man väl ta med sig extra linser att byta med när man kommer upp. Det jobbiga är att när man får vattern i linserna så brukar de inte ramla ur utan mer klistra fast i ögat vilken gör ont och skaver... men jag kan ju inte va den första i världen som dykt med linser. Det finns säkert något knep

Annars får jag väl helt enkelt köpa mig ett par Hugh Grant brillor

• mab26

He he, ja gör det! Och lova att ha dem på land också ;)

Beror ju på hur illa man ser och hur dyra linserna är.. Jag dyker utan för jag ser hyfsat ändå.

Släng ut en fråga på www.dykarna.nu ! Om man är dykare är det helt enkelt ett måste att vara medlem där (gratis), de har ett forum precis som detta. Där får man alltid många bra svar på alla möjliga frågor, du kan kolla på bilder etc.

Svar på tråden Dykcert på bröllopsresan?