• Ingan

    P-ring?

    Hej! Har just varit och tagit ut min kopparspiral eftersom jag blödde konstant av den. Funderar jag på vad jag ska ha istället... Just nu lutar det åt p-ring och jag undrar därför vad ni har för erfarenheter av p-ring?

  • Svar på tråden P-ring?
  • chamor

    Inga erfarenheter av det men jag har p-stav som jag tycker funkar kanon. Sitter i i tre år och ska vara ganska säkert.. Biverkningar jag har är små blödningar som flytningar som kommer och går men slipper helt mens vilker är underbart och helt värt! ANnars mår jag kanon. Gjorde lite ont att sätta i eftersom bedövningen inte tog men om du satt i spiral är du ju van vid smärta

  • Mrs Mommy

    Tycker p-ring är kanon
    Det jag tycker är ett + är att i jämförelse med spiral och p-stav så kan du plocka ut den själv och behöver inte boka tid osv. Den är också super i jämförelse med piller då du bara behöver komma ihåg den 2ggr i månaden när den ska in och ut

  • Ingan

    Tack för svaren! p-stav har jag faktiskt inte tänkt på riktigt, men det är ju en idé. Ja p-ring verkar bra då man bara behöver tänka på den två gånger i månaden, och t.o.m det kunde man visst bli påmind av via sms:) Jag är, trots min ringa ålder en aning glömsk, och därför passar inte piller mig så bra! Med p-stav behöver man iofs inte komma ihåg nåt alls... Hmmm, tåls att tänka på...

  • Humlanhubbe

    Jag tycker oxå att p-ring är bra!Min man tyckte den kändes lite ibland i vissa ställningar men annars är konceptet ursmidigt!Nu när vi ska ha nytt p-medel lutar det starkt åt p-ring igen!

  • Ingan

    Humlanhubbe: Ok :) men visst är det så att man kan ta ut den under själva sexet och sen sätta in den igen? eller så har jag hittat på det själv..!

  • Humlanhubbe

    Jo så är det,det sa iaf min barnmorska


    Ingan skrev 2008-10-06 18:35:19 följande:
    Humlanhubbe: Ok :) men visst är det så att man kan ta ut den under själva sexet och sen sätta in den igen? eller så har jag hittat på det själv..!
  • fru AM

    Man kan ta ut den en stund och sedan sätta in den igen. Fast min man tyckte att den hade sin tjusning inne om man säger så

    P-ring är ett jättebra P-medel! Behöver som sagt bara komma ihåg den ett par gånger per månad och den avger en låg och jämn dos hormon.

  • Ingan

    Hehe ok, kanske man ska testa då :D

    Det känns bra att det är en jämn och lägre dos av hormon, då kanske humörsvängningarna inte blir lika kraftiga som de kan bli av p-piller? Jag var lite lipig när jag åt p-piller så jag hoppas inte det blir riktigt så med ring!

  • FuzzyGirl

    Jag slutade med p-piller just pga hormonsvängningar (och minskad sexlust). Nu mår jag toppen! Så prova. Brukar använda mobilens kalender som påminnelse så det är inte heller något problem.
    Och ang sex så brukar jag ta ut den men det går så smidigt så att min kille inte märker det =)

  • Mrs Mommy

    Det gjorde jag med, hade alarm för sätt in och ta ut


    FuzzyGirl skrev 2008-10-06 19:40:28 följande:
    Jag slutade med p-piller just pga hormonsvängningar (och minskad sexlust). Nu mår jag toppen! Så prova. Brukar använda mobilens kalender som påminnelse så det är inte heller något problem.Och ang sex så brukar jag ta ut den men det går så smidigt så att min kille inte märker det =)
  • Ingan

    Tack för tips! Skönt att höra att många har bra erfarenheter av p-ring, jag hoppas det är rätt för mig med!

  • 090208

    Jag rekommenderar oxå p-stav! Bara 1 hormon i den oxå, det som avgjorde för mig då jag har epilepsi. Och gillar inte att trycka i mig för mycket hormoner, hade p-piller förut. Hade inga problem med att sätta in staven, och märker inget av den. Hade mens jattelange, men det var bara lite. Och nu inte alls. Skönt!
    Och man kan bara boka tid och ta ur den när som helst.

  • lillP

    Av de p-medel jag har testat (piller, stav, plåster, ring) så tycker jag att p-ringen är helt outstanding!

    Piller: glömde jag jämt
    Staven: konstant småblödningar
    plåster: fick utslag där det suttit, ramlade av när jag simmade

  • vhp

    Min sambo tyckte att p-ringen var obehaglig och skavde så jag valde att ta bort den efter några månader. Man kan ta ut den vid samlag men finns då risk för att man glömmer av att den skall in igen sedan.

Svar på tråden P-ring?