Tal till brudparet
Vem är det som skall hålla tal till brudparet om brudens far inte kan närvara på bröllpet pga sjukdom/skada? Är det brudens bror, farbror eller morbror? Blir innerligt tacksam om det är någon som kan ge mej ett svar på detta.
Vem är det som skall hålla tal till brudparet om brudens far inte kan närvara på bröllpet pga sjukdom/skada? Är det brudens bror, farbror eller morbror? Blir innerligt tacksam om det är någon som kan ge mej ett svar på detta.
Närmaste manliga släkting skall traditionellet hålla talet men om mamman är närvarande är det lämpligare att hon håller det, tycker jag.
Mamman kommer att närvara men hon vägra i sten att hålla tal. Vad skall jag/vi göra?
Tvinga henne med hot om att inte få träffa ev barnbarn..
Nej, förlåt, jag bara skojar...
Är det verkligen verkligen säkert att hon är omöjlig på den pukten? För jag håller med om att mamma känns väldigt naturlig för uppgiften.
Annars vet jag faktiskt inte vem som räknas som närmast. Är det brorsan då kanske??? Lurigt...
Men, ska ni bestämma det? Eller ska du vara toastmaster/madame på ett bröllop? Tal hålls ju till brudparets ära utan att de själva säger till. Jag skulle tro att brudens pappa själv utser vem som ska hålla det i hans ställe om han inte kan, och brudens mamma hade ju varit den självklara ersättningen tycker jag. Om du ska vara toastmaster/madame så försök coacha henne att hålla ett kort iallafall, det finns tips här på BT på hur man kan göra ett litet tal även om man är nervös (någon hade hållt upp ett par tre skyltar med korta meningar på)! Annars kanske morföräldrar vill hålla eller nån gudmor/gudfar till bruden?