• Snowsee

Jag vill fria men vet inte hur...!

Hej!
    Jag har börjat fundera på om JAG ska fria till min sambo. Den 6 nov i år har vi varit förlovade i 2 år. (Han frågade mig då)

Han är mannen jag vill leva med resten av livet. Han är den som jag ser som far till mina framtida barn. Han är min bäste vän och den jag älskar. Jag vill verkligen gifta mig med honom och skulle vilja vara den som friar.

Men jag vet inte riktigt hur. Vill ha förslag. Gärna massa olika ideér. Vill att det ska bli en dag/kväll/natt vi aldrig glömmer.

Just nu ha vi inte riktigt ekonomi att gifta oss men jag vill ändå ställa frågan. Så, hur ska jag göra?

• Svar på tråden Jag vill fria men vet inte hur...!
  • DanKat

Hmm, sa du inte att han redan hade frågat en gång..? Då har ni väl som redan bestämt att ni ska gifta er, bara inte när.. Eller?

• Jnyli

Jag hade skrivit vill du gifta dig med mig på min mage med röd tusch..tappat upp ett jättefint bubbelbad,,köpt rosoratt ha runt omkring..handlat champagne och jordgubbar som jag gömt...satte på fin musik..satte mig i badet..väntade på att han ska komma hem...han blev glad men fattade först inget..inte förrän jag ställde mig upp och höll ett levande ljus framför magen!då såg han vad det stod å sa ja!

• Nalle Puh 40

Ja, fast för alla är ju inte förlovning = bröllop.
    Så var det inte för oss iaf...

• passionsblomman

Förlovning- för-lovning = "lova före"

Alltså är betydelsen av själva det ordet att man lovat sig till varandra, ringen bekräftar löftet inför alla andra -man är lovad åt någon annan, alltså upptagen, utan att ännu vara gift.
    Hur kan man ha kommit fram till det utan att frågan har väckts på ett eller annat sätt?
    Så, frieriet i dess egentliga mening borde väl redan ha skett?

Jag trodde att det var det jag gjorde när jag sa till min man att jag ville att vi skulle fölova oss och sedan gifta oss...

Fast det är klart, har man varit förlovad länge så kan man ju behöva ett startskott och då är det ju kul att hitta på något förstås...

det du skrev om dina känslor för honom var ju jättefint - det ska ju självklart med under kvällen iallafall!

• jafo

Nalle Puh 40 skrev 2008-10-03 18:11:16 följande:

Ja, fast för alla är ju inte förlovning = bröllop. Så var det inte för oss iaf...
    Hade denna diskussion med min sambo alldeles nyss. Han anser likadant att förlovning = bröllop = inte utan att man friat.
    Jag är inte riktigt klar på med vad han menade, själv anser jag att är man förlovade så har någon friat.
  • Fjosok

Jag är man? Ogift och evig singel. Drömmer om att fria till en dam en dag men vette 17 om det blir av? Har dock övertygar mig själv att det aldrig blir av.

Ni som friar till era män verkar ha män som inte fattar riktigt HUR bra dom har det

hehe

• jafo
    Fjosok skrev 2008-10-03 19:13:51 följande:
    Jag är man? Ogift och evig singel. Drömmer om att fria till en dam en dag men vette 17 om det blir av? Har dock övertygar mig själv att det aldrig blir av.Ni som friar till era män verkar ha män som inte fattar riktigt HUR bra dom har dethehe
    Din dag kommer.

För att gå on topic igen.
    Överraska med en middag med levande ljus, ha på dig snygga kläder, ev en klänning och fria vid middagen.
    Ett annat alternativ kan vara att låta honom somna en kväll, helst fredag eller lördag, och sen väcka honom efter ett tag. Under tiden han sover en stund så kan du tända ljus i sovrummet och ev hämta ring och champage. När han vaknar kan du fria. =)
  • passionsblomman
    Fjosok skrev 2008-10-03 19:13:51 följande:
    Jag är man? Ogift och evig singel. Drömmer om att fria till en dam en dag men vette 17 om det blir av? Har dock övertygar mig själv att det aldrig blir av.Ni som friar till era män verkar ha män som inte fattar riktigt HUR bra dom har dethehe
    Klart dom inte fattar - då hade de skrikit sig hesa från hustaken för att överrösta varandras kärleksförklaringar...
    ...men oktobernatten är alldeles tyst... och bara en och annan vilsen duva hörs därute...

Förresten så tycker jag du är skyldig dig själv lite bättre attityd än att säga aldrig!
    Då lär du nämligen gå miste om ett och annat som springer förbi mitt framför näsan på dig
  • Hammerman

Hehe, den brutala utslagningen på partnermarknaden är nog något ni tjejer är lyckligt ovetande om. Var glada för det.

• Fjosok

Jga säger saningen, tyvärr :)

Aldrig är sällan aldrig. Men ibland är det ...

• 1700tal

Back to tråden.. Får hålla med några tidigare talare om att förlovning är lika med framtida äktenskap även om exakt datum inte bestäms i och med detta. Men, traditionen är uppenbart ganska uppluckrad och då är läget som det är...

Men till dig snowsee; gör det som känns bra för er beroende på era intressen osv. Om ni är romantiskt lagda, gör hela grejen med middag, ljus, bubbel och sweet talk. Är ni äventyrliga, tag med honom på bergsklättring och fria uppe i luften!

Men ta mod och ställ frågan!!

Lycka till...

Svar på tråden Jag vill fria men vet inte hur...!