• Snäckan08

ringar

Vi letar förlovningsringar + vigselring is tockholm? Någon som har nåt bra tips?? (vi har redan stenarna)

Vi diskuterar öven om vi ska tillverka ringarna i platina eller vit guld, ngr tips/råd ang detta?

• Svar på tråden ringar
  • Tizzeltazz

jag rekomenderar palladium som material :D

annars är Roffe guldsmed i uppsala bra... tyvärr känner jag inte till ngn guldsmed i sthlm.

• Snäckan08

Blir inte ringarna väldigt gråa då??

• elsi

www.btsguld.se i sickla köpkvarter

Guldsmed som ha en linje tillbaka till 1700talet. De gör egen tillverkning och dina ringer bli aldrig som någon annans,

Jag har en vit felfri diamant i vitguld, som förlovningsring. Designat av min fästman och guldsmedenerna Den är unik.

• elsi

F'låt, fel web adress...

www.btsguldochsilver.se/index.html

Jag borde tillägger att de föreslåg vitguld för just min ring pga själva stenen skulle se bättre ut, för det är stenen som ska synas egentligen eller hur?

• Snäckan08

Absolut. Jag ska ha en ganska stor sten i förlovningsringen och sju st i vigselringen (som en skata , fast såå snyggt, hoppas jag iaf)

Har hört att platina håller bättre, det är därför vi tvekar. Vit guld är snyggare tycker jag

• elsi

Min sten är ,64 karot. Den är tredje sista bilden. Nr 057. Finns bara en bild och den är inte så bra faktiskt.. men kontakter de och höra vad de säga...

Jag skulle vilja också har en halv allians till vigsel ring, men det få min fästman bestämmer, som han gjorde med den här

• Tizzeltazz

palladuim blir inte grått, det är vitguld som blir det om rhodineringshalten är under 16 % eller liknande.

palladium har undefär samma färg som vitguld men behöver aldrig rhodineras om.

lite info :
    "Palladium är ett metalliskt grundämne, och tillhör gruppen platinametaller.

Palladium oxiderar inte, och är ytterst motståndskraftig.
    Palladium går att handpolera, vilket innebör att ingen metall försvinner vid upputsning.

Nu under senare tid har palladium blandats med andra metaller, och på så sätt blivit mer användbar till smycken och ringar.

Och metallen är här för att stanna då den uppvisar bättre resultat än vårt nuvarande (svenska)18 karat paladiumlegerade vitguld."

• Tizzeltazz

oj vad dåligt jag stavar...sorry!

• Snäckan08

Esli, snygg ring . o56 var också snygg!!

Får man fråga vad den kostade och vilken kvalite stenen har??

• Snäckan08

Vi får kanske kolla in palladium också då, har inte tänkt på det innan...

• elsi

Jag vet inte vad det kostade, men jag vet att det är prinsess cut, "colourless" vit vilket är D med "faint blue flourescent och är nästan felfri VS2

Man ska ju gå efter bästa balansen mellan Cut Clarity Carat and Colour för den summa man är beredd att betala.

man kan ju har 3 eller 5 diamanter, men det är inte säkert att de är av samma värd som en. Se kan man ha ju en som är jätte stor, 1-2 carat men inte alls lika dyr. som en som är .25

det spela ingen roll, bara man vet vad man få för pengarna

• Snäckan08

Jag har sju stenar om totalt 1,10 carat (7 stenar så ca 0,16 st)som ska bli en alliansring.

Vi har tittat på en sten på 0,43 carat som förlovningsring. Jag är dock lite tveksam till om den är förlite i förhållande till vigselringen.

Vad tror ni??

• elsi

tycker det låter fint... fråga inköparen eller en guldsmed det bero så mycket på hur ringen är formad.. "runt" stenerna , så att säga..

• Mrs Mommy

Jag tipsar om min guldsmed artinian`s Juveler på sibyllegatan. De smidde våra platinaringar är supernöjda
    www.juvelsalongen.se

• bröllop080719

Jag vill verkligen tipsa om vår guldsmed Anders Fors, han hjälpte oss att skapa våra drömringar. Våra ringar är gjorda i ett väldigt vitt vitguld som gör att ringarna inte behöver rhodineras (eller hur det stavas) vilket gör att de åldras snyggare. Mer om Anders och hans ringar hittar du på www.vigselring.se eller www.platinaringar.se

Svar på tråden ringar