• Together

MISSNÖJD!! Fotona utprintade på blankt papper?

Vi har fått hem underbara foton från fotografen. Fantastiska bilder och jättebra tagna!

Men de är framkallade eller utskriva (kan faktiskt inte se vilket men misstänker att de är utskrivna...) på ett blankt fotopapper där minsta lilla tumavtryck syns. Dessutom kommer det ju inte bli snyggt att rama in dessa foton som blänker. Tillsammans med glaset kommer de ju att blänka mot varandra och inte alls bli så effektfullt som matta foton.

På fotografens hemsida står det ingenting om kvalitén på de framkallade fotona. Men jag har aldrig fått bilder av en fotograf likt dessa. Jag vill ju ha de klassiska matta pappret (Ni vet vad jag menar väl?).

Hur ska jag göra? Maila fotografen?
    Hur hade ni gjort?

Usch, känner mig allt lite besviken!

• Svar på tråden MISSNÖJD!! Fotona utprintade på blankt papper?
  • Lavendelflickan

Ring din fotograf!

Det hade jag gjort.

• Together

Men vad är din spontana reaktion på de framkallade bilderna? Vad tycker du att man kan vänta sig när det inte sagt något om papperskvalitén på förhand?

Kontakta kommer vi med all säkerhet göra känns det som!

Lavendelflickan skrev 2008-09-30 17:08:57 följande:
    Ring din fotograf!Det hade jag gjort.
  • Mrs Mommy

Din fotograf kanske alltid använder blankt pappaer.

Om ni inte informerat denne om att ni vill ha matt så kan det vara svårt att veta.

Ring och fråga om det går att få matta.

• PennyJenny

Det där är ju en smaksak så det är väl i så fall lika mycket ditt eget "fel" att det är på fel papper om du nu har en preferens i frågan. Ring fototgrafen och prata med denne och hör om det går att lösa.

• Together

Vems "fel" det är har enligt mig inte med saken att göra.

Det jag undrade över var hur ni hade reagerat om ni fått fotograftagan bilder på papper som ni skälva kunde printat ut på i en finare fotoskrivare?

Kanske eller antagligen dumt av mig, men när det inte stod något specat eller fotografen tog upp det tog jag för givet att det skulle vara samma fotokvalité som jag alltid fått hos tidigare fotografer.

• FrökenHoppsan

Jag skulle iallafall förvänta mig "riktiga" foton.. inga utprintade saker..

• Wiggy

En bra fotoprinter ger lika bra kort som affärsprintade bilder.
    Nu talar jag inte om en Bubble-Jetskrivare från elgiganten för 395:-

Är man missnöjd med bilderna ska man naturligtvis höra av sig till fotografen. Han måste ju omfattas av konsumentköpslagen som alla andra.

• Wiggy

Dubbelpost men: Är det digitalbilder så framkallas de ju inte

• chamor
    FrökenHoppsan skrev 2008-10-01 08:07:43 följande:
    Jag skulle iallafall förvänta mig "riktiga" foton.. inga utprintade saker..
    Instämmer!
  • indefinitely

Även om det är digitala bilder så kan de framkallas på det gamla sättet. Du ska absolut ha riktiga fotokopior. Det har ju också att göra med hållbarheten på bilderna. Riktiga fotokopior bleks inte lika fort som utskrivna bilder.
    Lycka till!

• gotlandsulrika

Svårt att tro att utprintade kopior håller i längden (och det bör ju brudkort göra). De kan även vara väldigt vattenkänsliga ifall det bara kommer en liten droppe på dem. Tycker inte någon fotograf borde leverera hemmaprintade kopior från en skrivare.

Vinkla kopian i ljuset och se om du ser olika "ytor" på den (svårt att förklara) då är det säkert en utskrift från en skrivare.

Kolla med fotografen!

• Zozo

Öh.. HUR skulle man kunna framkalla digitala bilder pa klassiskt vis?? Det gar ju inte! De maste tryckas/printas. Att sedan kvaliteten ska vara bra är ju en annan sak.

Ofta är det faktiskt blanka bilder man far om man inte önskar annat. Men det gar säkert att ordna med fotografen.

• indefinitely

Jo de digitala filerna framkallas på klassiskt vis! Bilderna projiceras med massa små laserlampor på ett fotopapper. Det exponerade pappret framkallas sedan i fotovätskor, precis som vanligt.

• Vitt guld

Om inget avtalats får ju fotografen välja matt eller blankt. Men jag tycker att det är lite konstigt att ni inte blev tillfrågade vad ni föredrog.

• Lavendelflickan
    Wiggy skrev 2008-10-01 08:31:37 följande:
    Dubbelpost men: Är det digitalbilder så framkallas de ju inte
    jodå.. de gör de.. fast i det digitala mörkrummet. Råfiler (fotografens digitala negativ) framkallas i råfilshanteraren.
  • Errko

Utveklingen har kommit långt hos skrivare, medans traditinella framkallningen inte gått lika. T.e.x Hp skrivare med senaste bläck och papper har en hållbarhet på 200 år och kan doppas i vatten utan att det gör något.

• Marie88

Varför inte ringa direkt och ta det med den det gäller...?

• Together

Länge sedan tråden startades... Men tänkte rapportera om hur det gått .

Tydligen hade fotografen gjort någon uppdatering på datorn innan han redigerade våra bilder. Uppdateringen hade gjort att någon iställning ändrades och att bildkvalitén blev "för bra". Alltså varenda por i våra ansikten syntes och så närgånget blir ju inte bra .

Ha kommer att göra om våra fotografier och till denna gån ghar vi önskat matt papper.

Slutet gott, allting gott! Fotografen har varit superbra att ha att göra med och jag rekommenderar Leandersson på Gotland varmt!!

Kanske kan mina problem även fått blivande brudar att tänka till på de här små detaljerna som blankt och matt papper som man lätt annars glömmer.

• Mrs Mommy

Skönt att det löste sig

Ja det kan vara bra att tänka på att allt kanske inte är så självklart som man tror ibland.

Svar på tråden MISSNÖJD!! Fotona utprintade på blankt papper?